11 Volvo S90

Volvo S90: Když chlap dospěje v gentlemana

AUTOTEST

Témata: ,

S90 je vlajkovou lodí značky. Symbolizuje a spojuje v sobě to nejlepší, co Volvo v posledních letech vytvořilo. Je to velký, elegantní a za všech situací nepřehlédnutelný automobil, který umí učarovat v mnoha ohledech.

O pokračující renesanci švédské automobilky už jsem několikrát psal. Je vidět, že pokud chcete dělat věci pořádně, musíte na to mít peníze. A Volvo je má. Díky své komplexní strategii postupně obměňuje modelovou řadu a velmi intenzivně se vrhá do budoucnosti. Jedním ze zářných příkladů je nový sedan vyšší střední třídy zvaný tradičně S90. Oproti první generaci, která proplula zakulacenými 90. lety s typickou zcela hranatou karoserií, je nová S90 mnohem vyspělejší.

S90 vás dokáže spolehlivě okouzlit. Už pouhou přítomností dává najevo sebejistotu a chuť do života. Vylepšené světlomety ve tvaru Thorova kladiva celkovou ladnost karoserie jen podtrhují. Osobně se mi ještě víc zamlouvá verze kombi (V90), ale i sedan je skutečně krásný.

Dlouho to nevydržíte a chcete do interiéru, kde majitelé stejně tráví nejvíc času. Vnitřní prostor S90 dýchá precizním zpracováním, oku lahodí kvalitní materiály a celková čistota a uspořádanost. Kožené čalounění potěší čichové buňky, neboť plní vzdušný interiér jemnou vůní. Zmínku zaslouží i skvělá sedadla – u Volva je vyvíjejí společně s ortopedy. Sedadla v S90 jsou nejen velmi lehká a bezpečná (vynikají například deformačními prvky, jež zabraňují poranění páteře v případě nehody), ale i skutečně pohodlná. S90 je první auto, ve kterém jsem dokázal sám ujet 1200 km během 16 hodin pouze s pěti zastávkami a nebyl jsem rozlámaný. A toho si cením.

Pocit vzdušnosti se nevytrácí. I když jsem obklopen kvalitními materiály a povrchy, cítím se uvolněně a v pohodě. Vyzkoušel jsem i zadní sedadla – výrazně se podobají těm předním a běžná postava rozhodně nebude trpět nedostatkem místa. Zavazadelník S90 nabízí velmi solidní objem 500 l, jen trochu omezený menším vstupním otvorem, což je dáno konstrukcí typu sedan.

Volvo je průkopníkem v oblasti bezpečnosti. Už od roku 1970 má automobilka dohodu s policií a analyzuje každou nehodu, jíž se účastní vůz značky Volvo v okruhu 100 km od Göteborgu. Díky soustavnému shromažďování dat se Volvu podařilo získat si z hlediska bezpečnosti jízdy výlučné postavení, což je patrné i u S90. Automobil je doslova napěchovaný systémy, které vás chrání i v okamžiku, kdy normálně jedete krajinou a nic jiného nevnímáte. S potěšením mohu konstatovat, že více než polovinu systémů jsem nechal zapnutou, protože už se vyvinuly a jsou nyní natolik sofistikované, že řidiče svými zásahy výrazně neruší.

Nabídka motorů kolísá od naftové D3 až po vrcholnou hybridní verzi T8. Já jsem vyzkoušel motor D5. Jedná se o turbodiesel, jemuž k výkonu 235 k při 4000/min pomáhá dvojice turbodmychadel, přičemž to menší má variabilní geometrii lopatek. Překonání vlažnějších rozjezdů turbodieselů pomáhá systém power pulse, což je jakýsi bypass turba tvořený hlavně tlakovou nádobou, která motor „přifoukne“ v nízkých otáčkách. V praxi to funguje velmi příjemně. Motor D5 je spojen se čtyřkolkou a osmistupňovou převodovkou a já musím uznat, že celé pohonné ústrojí pracuje výjimečně hladce a nerušivě. Je skoro jedno, jaký jízdní režim si vyberete, vždy máte dostatečnou sílu pro okamžitou akceleraci. A to mám rád. Samotný motor má kořeny přímo v motorsportu – jeho „železo“ se od závodních motorů téměř neliší, pro civilní použití byla ale samozřejmě upravena řada komponentů – včetně „detuningu“ na zmiňovaný výkon. Motor předává převodovce Geartronic točivý moment o celkové hodnotě 480 Nm, který je k dispozici už od 1750/min. I díky tomu zabere zrychlení na 100 km/h pouze 7 s, maximální rychlost činí 240 km/h. Na 1,9 tuny těžký sedan jsou to důstojné hodnoty a při jízdě si nemohu na schopnosti akcelerace stěžovat.

Bezpečnost především
Volvo S90 nabízí celou řadu bezpečnostních systémů. Jejich výpis by zabral tolik místa, že by ho nikdo neučetl. Umí všechno možné od čtení dopravních značek přes automatická dálková světla až po detekci zvířat v lese kolem silnice. Nechybí ani semi-autonomní řízení, systémy držení v pruzích, radarové a kamerové hlídání okolí vozu či obsáhlá technologie City Safety. Musím uznat, že většina systémů už se vyvinula, takže řidiči spíš pomáhají, než že by ho rušily. Už samotná karoserie, modelovaná dle zmíněných zkušeností z průzkumu nehod různých automobilů Volvo, je výjimečně tuhá. Její propracovaná konstrukce používá na zásadních místech 40 % utrapevnostní oceli, čímž se její torzní tuhost ještě navyšuje.

S jízdním projevem souvisí i brzdová soustava a tu jednoznačně chválím. S90 má ohromné, velmi účinné brzdy s velmi přirozeným chodem pedálu. Slibované spotřeby 4,8 l / 100 km nejsem (tradičně) schopen dosáhnout, můj dlouhodobý průměr byl 6,8 l / 100 km, ale i to je dle mého názoru v pořádku. Za zmínku stojí i podvozek – S90 využívá vpředu hliníkové dvojité lichoběžníky a vzadu pracuje víceprvková náprava odpružená příčným kompozitním listovým perem (na přání lze nahradit vzduchovým odpružením). Mohu s čistým svědomím uznat, že podvozek S90 funguje výborně. Nerozhodí ho ani nepříjemné české nerovnosti, vyniká stabilitou i malými náklony v zatáčkách. Zkrátka nabízí pohodlí, které k velkému luxusnímu sedanu vždy patřilo a patří. Řízení je díky elektrickému posilovači s proměnným účinkem trochu tupé, ale to už je v dnešní době zcela běžné, a proto tomuto faktu nelze přikládat velkou váhu. Čtyřkolka využívá ke svému automatickému rozdělování točivého momentu dle potřeby (vše řízeno elektronikou) elektromagnetickou spojku Borg Warner, pracující na podobných principech jako Haldex 5. generace. Zesílený kardan je připraven na přenos až 1250 Nm točivého momentu.

Volvo S90 se dá koupit už za 1 076 000 Kč ve výbavě Kinetic s motorem D3. Už tohle auto vypadá mnohem hodnotněji než leckterá auta za milion. Testovaná verze D5 AWD Inscription za 1 517 100 Kč je už v sérii nabitá řadou prvků, ale stejně ještě vyžaduje určité příplatky. Já bych určitě zvážil hlavně prémiový audiosystém Bowers & Wilkins – v autě jsem za celý život nepotkal kvalitnější a čistší zvuk (jen o technologii použitého audia by se dalo popsat několik stránek). Ceník příplatkových prvků má 20 stran a nabízí všemožné pakety, doplňky, různé podpůrné bezpečností systémy či funkce konektivity. Já bych byl při skládání ideálního auta konzervativní, neboť řadu věcí v autě nepoužívám a vypínám, takže bych měl za zhruba 1,8 milionu Kč velmi luxusní auto vyšší střední třídy. A jestli budu tuto volbu činit, S90 se zaslouženě dostane do nejužšího výběru…

Plusy:

Interiér, komfort podvozku, pohodlná sedadla, pohonné ústrojí, výbava, světlomety, brzdy

Minusy:

Intuitivnost ovládání centrálního displeje, přehled o šířce auta

Verdikt:

Volvo S90 je úžasné auto, na němž jsou zřetelně vidět tisíce hodin práce. Je kvalitní, krásné, dobře jezdí a je luxusní jako máloco. Vyniká stylem, který mi učaroval. Cenová politika je také příznivá a o předpokládaném úspěchu modelu vypovídá i fakt, že v současné době je již celosvětově objednáno přes osm tisíc kusů. Věřím, že jich brzy bude mnohem víc.

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.