Navigace nebo adaptivní tempomat za předplatné? Škoda zpoplatní některé funkce v autech

FUNKCE ZA POPLATEK

Navigace nebo adaptivní tempomat za předplatné? Škoda zpoplatní některé funkce v autech
Interiér nové Škody Kodiaq. Foto: Škoda
1
Svět
Sdílet:

Česká Škoda Auto se chce do budoucna zaměřit na to, aby některé funkce jejích automobilů byly volitelné a zákazníci si za ně platili. Příkladem může být nová Škoda Kodiaq, která se bude už příští rok dodávat bez satelitní navigace, kterou si řidiči v případě zájmu budou muset stáhnout za poplatek. Britskému magazínu Autocar to řekl předseda představenstva firmy Martin Jahn, podle něhož by poplatky mohly být ve formě předplatného a chystají se i v jiných oblastech. Škoda se tak pouští blízko k oblasti, kde nedávno nucením k předplatnému vyvolalo německé BMW solidní kontroverze.

Nový model mladoboleslavské automobilky má na palubě mít systém mateřského Volkswagenu MIB4 s trvalým připojením k internetu. Některé funkce „na vyžádání“ si tak zákazník bude stahovat skrze službu Škoda Connect. „Snažíme se prozkoumat funkce na přání a dát zákazníkům možnost objednat si funkce online,“ řekl časopisu Jahn, který má na starosti prodej a marketing.

Vedle navigace má Škoda nabízet také adaptivní tempomat nebo ovládání dálkových světel skrze palubní systém. Rozhodnuto prý není ještě o formě platby, ve hře je stále jak jednorázový poplatek, tak předplatné. „Obojí je možné,“ řekl Jahn.

Dodávání některých softwarových, ale i hardwarových funkcí až na vyžádání je směr, kterým míří čím dál tím více automobilek. Ty často argumentují tím, že nechtějí zákazníky nutit do věcí, které nutně nepotřebují, a poukazují na to, že mnozí řidiči namísto vestavěné navigace sáhnou raději po mapách v telefonu.

Na druhou stranu zaznívá kritika toho, že společnosti se tím neférově snaží najít způsob, jak dále vydělávat na už prodaných vozech. Příkladem může být například nedávný krok BMW, které přišlo se zpoplatněním elektrického vyhřívání sedaček za asi 450 korun měsíčně. Kdo by platit nechtěl, měl by vyhřívání softwarově zablokované. Po kritice ale firma ze záměru vycouvala.

Škoda už s volitelnými funkcemi experimentovala, když u Octavie za poplatek nabízela automatické stmívání světlometů a také přidání další barvy ambientního osvětlení interiéru, pokud jimi byl vůz vybaven.

Podle Jahna nešlo o nijak výrazně výdělečný segment. „Zájem je, ale není to nic, co by měnilo život. Je to něco, co testujeme,“ řekl. „Pro mě je důvodem, proč si lidé kupují auto, to, jak se v něm cítí, jak jezdí a kolik zavazadel pojme, ale je třeba to prozkoumat.“

Majitelé elektromobilů si podle něj stahují funkce častěji než majitelé vozů se spalovacími motory. Škoda by se mohla satelitní navigace úplně vzdát, ale nechce tento prostor zcela přenechat konkurenci, dodal.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články