Cestáři jsou zřejmě jedinými oběťmi katastrofy v Baltimoru. Na mostě zrovna opravovali výmoly

NEŠTĚSTÍ V BALTIMORU

Cestáři jsou zřejmě jedinými oběťmi katastrofy v Baltimoru. Na mostě zrovna opravovali výmoly
Šest dělníků pohřešovaných po pádu mostu v Baltimoru na východě Spojených států je pravděpodobně po smrti. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Šest dělníků pohřešovaných po pádu mostu v Baltimoru na východě Spojených států je pravděpodobně po smrti. Pátrání bylo pozastaveno, uvedla policie ve státě Maryland. Čtyřproudový most se v noci na úterý částečně zřítil v důsledku nárazu nákladní lodi do jednoho z pilířů. V tu dobu na něm pracovalo nejméně osm lidí, dva se podařilo zachránit.

Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) později oznámil, že jeho zaměstnanci z lodi vyzdvihli zařízení, které zaznamenávalo data o trase. Marylandský guvernér Wes Moore svolal tiskovou konferenci k nejnovějšímu vývoji a tamní policie podle agentury Reuters uvedla, že vzhledem k nízké teplotě vody a době, která uplynula od zřícení mostu Francis Scott Key Bridge, existuje jen malá naděje, že by se šest pohřešovaných našlo živých.

Superintendant Roland Butler sdělil, že pátrací a záchranná operace zhruba 18 hodin od kolapsu mostu přechází do nové fáze, která se zaměří na vyprošťování. Potápěči se na místo vrátí ve středu ráno místního času, uvedla agentura AP.

Britský deník Daily Mail odtajnil identitu pohřešovaných dělníků a zveřejnil jejich fotografie. Podle deníku se jedná o devětačtyřicetiletého pracovníka a otce šesti dětí Miguela Luna a sedmatřicetiletého rodáka z Hondurasu Maynora Suazoa. Zdrcená manželka Luny prohlásila, že ji bolí srdce.

„Řekli nám, že máme počkat a že nám zatím nemohou poskytnout žádné informace. Jsme zničení, protože máme zlomené srdce a nevíme, jestli už je vyprostili. Prostě jenom čekáme, jestli se vůbec něco dozvíme,“ řekla dělníkova manželka Maria del Carmen Castellonová podle deníku Daily Mail.

Mexický i Guatemalský konzulát v Marylandu potvrdil, že pohřešují některé jejich občany, ale jejich spojení s baltimorským mostem nekomentovali. „Tito lidé jsou hrdinové. Včera v noci zachránili mnoho jiných životů,“ prohlásil marylandský guvernér Wes Moore.

Do mostního pilíře narazila kontejnerová loď Dali plující pod singapurskou vlajkou v úterý kolem 01:30 místního času (06:30 SEČ). Téměř okamžitě se do ledové vody zřítila část zhruba 2,5 kilometru dlouhého mostu přes řeku Patapsco, jejíž vody měly tu dobu teploty zhruba osm stupňů Celsia. Záchranáři dříve zachránili dva z osmičlenné skupiny dělníků, kteří na mostě opravovali výmoly. Jeden byl ve vážném stavu hospitalizován. Marylandští představitelé se domnívají, že do vody spadli pouze tito lidé, ale stoprocentně to nepotvrdili.

Jak na zřícení mostu zareaguje ekonomika?

Dopad zříceného mostu v Baltimoru na širší americké hospodářství bude pravděpodobně minimální, i když může mít silný vliv na ekonomiku lokální, uvedl americký týdeník Barron‘s. Podobně analytici banky JPMorgan se domnívají, že ekonomické dopady budou spíš mírné, a to včetně dopadu na ceny aut. „Ten šok způsobený nehodou v Baltimoru ovlivní pouze lodě směřující do Baltimoru a z něj, zatímco šok v Rudém moři se dotkl celého obchodu mezi Asií a Evropou,“ uvedl Leibovici. Problémy se podle něj v těchto případech týkaly i přístavů.

Odborník na mezinárodní ekonomiku v Petersonově institutu Gary Hufbauer se domnívá, že důležité bude, jak dlouho bude provoz přístavu pozastaven nebo přerušen. Podle údajů Mezinárodního měnového fondu (MMF) z loňského roku proudí přes Baltimore asi 3,1 procenta celkového obchodu do USA. Pokud opětovné otevření lodních tras potrvá několik týdnů, ekonomické dopady budou podle Hufbauera velmi malé. „Z hlediska úmrtí pracovníků je to velká věc, ale z ekonomického hlediska si myslím, že to pro USA bude pravděpodobně docela malá věc,“ uvedl.

Přístav Baltimore využívá k přepravě aut a dodávek autodílů řada velkých výrobců automobilů. Loni odbavil rekordních 847.158 osobních a lehkých nákladních vozů, což je více, než jakýkoliv jiný přístav ve Spojených státech. „Podle našeho prvotního odhadu bude mít tento vývoj pravděpodobně jen minimální dopad na inflaci u vozidel,“ uvedli analytici JPMorgan Michael Feroli a Daniel Silver. „Baltimore je sice nejdůležitějším přístavem pro dovoz aut, ale mnohem více vozidel se dováží po zemi z Kanady a z Mexika,“ dodal.

Řada lodí také byla přesměrována do jiných přístavů. Některé terminály automobilek se pak nacházejí v oblastech, které nebyly zřícením mostu odříznuty, upozornili analytici.

Viceprezident pro strategické partnerství a aplikovaný výzkum Daraius Irani uvedl, že z předchozí studie o ekonomickém dopadu baltimorského přístavu vyplývá, že ztráta ekonomické aktivity kvůli uzavření vodních cen v přístavu by mohla činit asi 15 milionů USD (351 miliard Kč) denně, včetně ztráty 1,5 milionu dolarů denně na státních a místních daních.

Někteří analytici se domnívají, že největším problémem při uzavření přístavu bude vývoz uhlí. Loni byl přístav druhým nejvytíženějším americkým přístavem pro vývoz uhlí, které odtud putovalo do Indie, Číny anebo do Evropy. Největším dovozcem byla Indie.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články