NOVÉ

Další přešlap Opavie. Arašídové tatranky bez arašídů

Cukrovinky s otazníky

Témata: , , ,

Po skandálu okolo tradičních piškotů Opavia, které s přesunem výroby z Opavy do Polska změnily tvar, barvu i chuť, se objevuje kritika i dalších výrobků značky, která spadá pod americký sušenkový koncern Mondelez. Lidé si stěžují na arašídové tatranky bez arašídů nebo máslové sušenky bez másla. Původní suroviny nahradila pouze příslušná aromatická příchuť. Prý kvůli alergikům.

Arašídová tatranka, která letos slaví 70 let, obsahovala skoro 12 procent pražených arašídů. Už pár měsíců je nahrazuje pouze umělé arašídové aroma, jak upozornil pořad A dost! internetové televize Stream. Změnu receptury potvrzuje i změna obalu „tradičních“ sušenek – z původní modré výrobce tatranek přesedlal na červenou a arašídovou tatranku přejmenoval na tatranku s arašídovou příchutí.

„Snažím se číst etikety a do dneška mě nenapadlo, že je budu u stejných výrobků muset číst týden co týden…, tedy, že si výrobce mění složení, jak se zrovna vyspí. Snad se nedočkám toho, že budu muset studovat i toaletní papír,“ uvedl jeden z uživatelů na Facebooku.

Kritika se netýká pouze tradičních arašídových tatranek, ale i máslových sušenek Opavia Zlaté Club. Ani v případě těchto sušenek, zákazník nemůže očekávat v jejich složení máslo, ale pouze příslušné aroma.

„Já si je po dlouhé době nedávno koupil a ta chuť je opravdu úplně jinde. Teď už je nikdy nekoupím a přeji firmě brzký krach… :-) I když hloupých lidí, co šetří a nevadí jim, že to škodí, se vždy najde dost...“ napsal na sociální síti jiný muž.

Za změnu mohou alergici

Firma Mondelez se ale brání tím, že v případě arašídových tatranek změnila recepturu kvůli tomu, že arašídy představují silné alergeny. Tatranky, které pochází z českého závodu v továrně v Lovosicích, i tak vyrábí na oddělené lince. Přesto nezaručuje, že nemohou sušenky arašídy kontaminovat. Proto i nový obal tatranek obsahuje tuto informaci a alergici si zřejmě v obavě z možné alergické reakce stejně tuto sušenku raději nedopřejí.

„Výrobní závod dodává výrobky nejen do celé do řady zemí EU, ale i Ruska či Austrálie, museli jsme v souladu s globální nutriční strategií Mondelez International tento problém řešit. Arašídy, jakožto alergenní složka, byly nahrazeny praženými pšeničnými klíčky, které jsou nutričně velice bohaté. Chuť arašídů je pak zajištěna přídavkem arašídového aromatu, vyrobeného z lískových oříšků a přírodně identických látek (nejedná se tedy o syntetické aroma), tak aby ani tato surovina nebyla zdrojem alergenu,“ uvedla deníku ECHO24.cz Daniela Schnurpfeil z Mondelez Czech Republic.

Kritiku „máslových“ sušenek Club pak společnost Mondelez odmítla s tím, že recepturu několik let neměnila. „Sušenky Opavia Zlaté Club s máslovou příchutí nezměnily svou recepturu již 17 let. Jde tedy o výrobek, který je od roku 1997 dostupný ve stále stejném složení. K označení obalu „s máslovou příchutí“ jsme přešli zcela opodstatněně, abychom plně respektovali tehdejší vyhlášku Ministerstva zemědělství. Název jsme proto v celém znění umístili také na obal produktu,“ reagovalo tiskové oddělení firmy.

Boj o piškoty

Vlnu nevole českých zákazníků, kteří produkty tradiční české značky Opavia kupovali, vzbudila přitom už změna piškotů. Ty v důsledku přesunu výrobní linky z „technologických a kapacitních důvodů“ do Polska mají nově světlejší barvu, oválný tvar i jinou chuť. Firma prý ještě dolaďuje výrobní proces, i tak ale přiznává pouze malé odchylky ve tvaru.

Mezi cukrovinky společnosti Mondelez Czech Republic, dříve Kraft Foods ČR, se řadí kromě značky Opavia také BeBe dobré ráno, Zlaté, Kolonáda, Tatranky nebo Fidorka. Výrobní závod v Opavě patří mezi nejvýznamnější továrny skupiny Mondelez International v celé Evropě. Do budoucna se chce „zaměřit na maximální využití jeho potenciálu a specializaci na výrobu určitého druhu sušenek.“

Více zde: ‚Ani pes je nežere.‘ Lidé se bouří proti změně piškotů Opavia

„V budoucnu plánujeme využít znalostí a zkušeností opavského závodu ve výrobě sušenek pro další důležité značky, které zde budeme vyrábět pro celý svět. Již v roce 2016 plánujeme v opavské továrně otevření více jak 200 pracovních pozic,“ uvedl deníku ECHO24.cz dříve šéf komunikace firmy Mondelez pro Českou republiku Lukáš Hora.

Mateřská společnost Mondelez International se řadí mezi přední světové výrobce sušenek, čokolády, žvýkaček, bonbonů nebo kávy. V jeho portfoliu jsou například značky Oreo, káva Jacobs nebo čokoláda Milka. Zaměstnává zhruba 110 tisíc lidí a své výrobky prodává ve 165 zemích světa.

Čtěte také: Stát kvalitu potravin neřeší, rozhoduje zákazník

Pořad o zdravé výživě doporučil i polévku z pytlíku

Přejít na diskusi