NOVÉ

Kdo lže o online pokladnách? Ministerstvo se hádá s ODS

Letní kanonáda

Témata: , , ,

Poslanci jsou na dovolené, zákony začnou projednávat zase až v září, ale kolem vlajkové lodi ministerstva financí, elektronické evidence tržeb (EET), se toho děje hodně i přes léto. Poté, co ministerstvo protlačilo reklamu na online pokladny k tisícovkám cestujících Českých drah, se začalo dohadovat s ODS, jak že to s EET vlastně doopravdy je a čí argumenty jsou ty pravdivé. ODS kontrovala obratem: aparát ministerstva prý jen supluje roli mediálního oddělení hnutí ANO.

Občanští demokraté, kteří se společně s TOP 09 snaží v parlamentu zabránit přijetí elektronické evidence tržeb, sestavili desítku argumentů, které podle nich mluví jasně proti EET. Jak mimo jiné uvádí, systém vzniká chaoticky, může být zneužit a přenáší náklady na výběr daní na poctivé podnikatele a živnostníky.

Resort Andreje Babiše reagoval vydáním deseti mýtů, které o EET šíří ODS. Brání se například výtkám, že pro systém nehledá inspiraci na Západě, ale na Balkáně. „Inspiraci je třeba hledat tam, kde to funguje. Na Západě hledali řešení jako první a použitý systém odpovídal tehdejším technologiím,“ odmítá ministerstvo.

Jenže ODS nesouhlasí: „Šedá ekonomika v Chorvatsku je na úrovni 28 %. V ČR je to cca 15 %. Dle informací chorvatského ministra financí k žádným podstatným nárůstům daňových příjmů nedošlo a nebylo to ani cílem. Cílem bylo získat dodatečné informace o podnikatelích a živnostnících.“

MF supluje roli hnutí ANO

Občanským demokratům navíc vadí, jakým způsobem ministerstvo argumentuje. Až moc to prý připomíná komentáře politiků z hnutí ANO.

„I po začátku platnosti služebního zákona, jehož deklarovaným cílem bylo odpolitizovat státní správu, jsou úředníci ministerstva financí zatahovaní do politického boje a k útoku na jednu konkrétní opoziční politickou stranu. V pamfletu se neobjevují žádné nové, odborné a sofistikované argumenty týkající se EET, jde jen o opakování politických proklamací, které jsme bezpočtukrát slyšeli od představitelů hnutí ANO,“ opřel se do resortu ekonomický expert ODS Jan Skopeček.

Argumenty ODS i ministerstva financí čtěte zde:
http://www.ods.cz/media/reading/10-argumentu-fakta.pdf

Podle něj jde ze strany Babiše o zneužívání aparátu ministerstva k marketingovým účelům a k boji s opozicí: „Andrej Babiš by si měl uvědomit, že ministerstvo financí není jeho firma a ani v době dovolených nemohou úředníci ministerstva financí suplovat roli mediálního oddělení hnutí ANO.“

EET k zahrádkářům i chovatelům

Úředníci ministerstva ale rozhodně nezahálejí. Ještě předtím, než před plánovaným spuštěním projektu online pokladen nasadí mnohamilionovou podpůrnou kampaň, už zkouší získat body pro EET nejrůznějšími PR články.

Jak již deník ECHO24.cz informoval, začátkem srpna vyšel ministerstvu text o e-tržbách v magazínu Českých drah. V něm resort vychvaloval, jak dobré bude, až cestující ke kávě, párku a limonádě dostanou příští léto i účtenku.

V textu se mimo jiné píše, že v Chorvatsku má evidence podporu více než 90 procent lidí, kteří si uvědomují, že se z daní platí školy, zdravotnictví či policie. To je ale zavádějící a resort čísla nijak nedokládá. Po zavedení EET navíc daňové příjmy nijak dramaticky nevzrostly. A stovky drobných podnikatelů musely se svými živnostmi skončit.

Více čtěte: Hodné České dráhy. Už teď propagují EET

České dráhy nicméně zřejmě znamenaly pouze začátek. Ministerstvo plánuje s podobnými texty přicházet i nadále. A dostat se mají téměř všude.

„Počítáme, že specificky zaměřené texty budeme nabízet oborovým a specializovaným periodikům a webům i nadále,“ říká mluvčí resortu Michal Žurovec s tím, že by se články měly dostat například k zahrádkářům a chovatelům, obchodníkům, operátorům či dodavatelům pro gastro provozy.

Čtěte také: Ministerstvo financí obchází zákon, online pokladny finišují

Přejít na diskusi