Agresivní Temu zneužívá české značky. „Doteď jsme se s něčím podobným nesetkali“
PROBLÉM S TEMU
Čínské online tržiště Temu se u českých zákazníků stále drží vysoko v oblibě. Důvodem je lákání na extrémně nízké ceny, široký sortiment zboží či doprava zdarma. A především, Temu je vidět všude. Už od vstupu na tuzemský trh začalo masivně investovat do reklamy. A to také takovým způsobem, který už je za hranou zákona.
Temu patří k obchodům, které nabízejí zboží za jedny z nejlevnějších cen, podobně jako například AliExpress nebo Shein, což jsou pro Temu také největší konkurenti. Sortiment Temu je velmi široký: od dětských hraček, po kosmetiku, elektroniku až po bytové doplňky. V Česku je Temu dostupné jak na internetu, tak jako mobilní aplikace.
Ačkoliv firma expandovala na Západ již v roce 2022, u nás zažila větší rozmach až ke konci druhé poloviny loňského roku, kdy zde, stejně jako v dalších zemích Evropy, začala fungovat po úspěchu v USA. Oblibu Temu odráží i to, že jak na Google Play, tak na Apple Store bylo od loňského podzimu nejstahovanější bezplatnou aplikací. Stejně jako na dalších čínských e-shopech, se i na Temu musí počítat s tím, že nabízené produkty jsou z valné části napodobeniny některých výrobků, ať už se jedná o elektroniku, kabelky, nebo dekorativní kosmetiku.
České e-shopy ale stejně jako to, že Temu může být v mnoha směrech jejich levným konkurentem, trápí chování čínského e-shopu kvůli podvodným reklamám. Začal totiž s masivní a poměrně agresivní reklamní PPC kampaní na Googlu. „Předplácí PPC reklamu na názvy e-shopů, ale dokonce i na názvy společností, které nemají fyzické produkty (jedná se například o vývojáře softwaru či poskytovatele služeb). Samozřejmě bez souhlasu dané společnosti. Jedná se zpravidla o porušení práv z ochranných známek, pokud PPC reklama TEMU obsahuje cizí značku, která byla zaregistrována jako ochranná známka,“ říká k tomu advokátka poradenské společnosti Sedlakova Legal Tereza Formanová.
V případě, že značka, kterou TEMU používá, registrována není, může jít o porušení práv v rámci nekalé soutěže, především o skutkovou podstatu vyvolání nebezpečí záměny. „Tam je ale problém v tom, že by ve sporu u soudu bylo nutné prokázat, že vlastník značky značku skutečně dlouhodobě užívá v obchodním styku,“ říká Formanová.
Jednou z českých firem, kterou vstup Temu na český e-commerce trh negativně zasáhl, je Ovečkárna nabízející produkty z ovčí vlny. „To chování není v žádném případě obvyklé a vážně škodí všem e-shopům bez ohledu na jejich sortiment nebo velikost. Doteď jsme se s něčím podobným nesetkali, cílení reklamy Temu přímo na název našeho webu Ovečkárna nám přišel za hranou,“ řekl k tomu redakci generální ředitel firmy Ondřej Machala.
Reklama na vypadala například tak, že po zadání slovního spojení „vlněné pantofle“ se zákazníkům objevila v rámci Google reklam na první pozici reklama Temu, kdy za nereálně nízké ceny odkazovali na velice podobný produkt v jejich nabídce. Když zákazník proklikl na promovaný produkt, dostal se k nabídce naprosto odlišného zboží.
Ovečkárna jednání čínského obchodu řešila přímo se zástupci Googlu, kdy v řádu několika dnů došlo k odstranění názvu Ovečkárny z reklam Temu. „Jako negativní důsledek vnímáme ale také zdražení online reklamy,“ dodává Machala.
Temu nedávno zkritizoval například také zakladatel společnosti Trenýrkárna Ruslan Skopal. „Normální člověk ani nepozná, že nenakupuje v Česku, přitom na výrobcích není český návod ani doklad o tom, že a jestli je zboží zdravotně nezávadné. Vznikají tak jiné podmínky pro nás, kdo máme byznys v Česku, a pro obchodníky jako TEMU a další firmy z regionu,“ vyjádřil se na adresu čínského prodejce.