Volby nehrály roli a vypnutý zabezpečovač? Vlak by stejně nezabrzdil, reaguje Kupka

MINISTR O SRÁŽCE VLAKŮ

Volby nehrály roli a vypnutý zabezpečovač? Vlak by stejně nezabrzdil, reaguje Kupka
Ministr dopravy Martin Kupka s premiérem Petrem Fialou na slavnostním ukončení otevření železničního uzlu, 31. května 2024 v Pardubicích. O čtyři pár dní později došlo v úseku k tragickému železničnímu neštěstí při němž zemřeli čtyři lidé. Foto: Úřad vlády ČR
3
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) odmítl, že by termín otevření modernizovaného koridoru v Pardubicích, kde došlo ve středu v noci k osudové srážce dvou vlaků, měl souvislost s termínem evropských voleb. „Rozhodně to nebylo účelově zapojeno do volební kampaně,“ řekl Kupka pro Echo24. Otevření uzlu se však objevilo před volbami na plakátech a sociálních sítích. Ministr pro Echo24 okomentoval i kritiku, že na trati byl od začátku modernizace vypnutý národní liniový zabezpečovač. Podle něj by stejně vlak nezabrzdil. „Všechno ostatní je v kategorii spekulací, jestli by to přispělo, nebo nepřispělo,“ řekl ministr pro Echo24.

Srážku rychlíku RegioJetu s nákladním vlakem ČD Cargo zavinil ve středu pozdě večer podle zjištění Drážní inspekce průjezd prvního vlaku na červenou. Inspekce dál zjišťuje, zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu. Vyšetřování, které by mělo přinést více podrobností o nehodě, trvá v obdobných případech běžně několik měsíců.

Plakát k otevření nového uzlu v Pardubicích.
Plakát k otevření nového uzlu v Pardubicích. Foto: ODS

K nehodě došlo v Pardubicích jen pár dní po otevření nově modernizovaného železničního úseku. Krátce poté se objevila informace, že k tragické srážce dvou vlaků, při níž zemřeli čtyři lidé a 27 dalších osob bylo zraněno, mohl přispět vypnutý liniový zabezpečovač. V koridoru totiž stále ještě nefunguje aktivní evropské zabezpečovací ETCS zařízení propojené s brzdovým systémem. S jeho aktivací se počítá až od 1. ledna příštího roku.

„Podle Drážní inspekce je vina na straně strojvedoucího RegioJetu, protože projel na červenou. Kdyby ale byl po rekonstrukci vrácen národní zabezpečovač, který je všude po koridorech, tak by to strojvedoucího na chybu upozornilo mnohem dříve,“ řekl MF DNES majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

Proti tomu se v pátek večer pro deník Echo24 ohradil ministr dopravy Martin Kupka. „Liniový zabezpečovací systém by nezpůsobil zabrzdění vlaku, všechno ostatní je v kategorii spekulací, jestli by to přispělo, nebo nepřispělo. Proto potřebujeme spolehlivý aktivní zabezpečovač, na kterém pracujeme,“ řekl Kupka. Vypnutý zabezpečovač by nehodě sice nezabránil, ale mohl by snížit riziko srážky.

„Jde o interpretaci, kterou nechci a nemohu připustit, protože Drážní inspekce pouze potvrdila, že příčinou byl průjezd vlaku na návěstidlo v poloze stůj. Podstatné je, že inspekce řekla, že se bude prověřovat a dál zkoumat, zda se jednalo o technický problém, pochybení strojvedoucího a lidskou chybu, popřípadě jiné faktory či jejich kombinace,“ uvedl Kupka.

Ministr dopravy dodal, že v roce 2022 došlo v ČR k 176 průjezdům vlaku na červenou, z čehož 72 bylo právě na tratích opatřených tím liniovým zabezpečovačem. „Tato statistika ukazuje, že to neznamená spolehlivé zabezpečení, proto investujeme miliardy a pracujeme na zabezpečovači ETCS, který umožní aktivní zásah do brzdového systému vlaku.“ Odpojení liniového zabezpečovače je podle Kupky technicky nezbytná věc při každé modernizaci tratě a v pardubickém úseku k němu došlo už v roce 2021.

Kupka se vyjádřil také ke spekulacím, že úsek nebyl připraven ke zprovoznění, ale vláda s jeho slavnostním otevření spěchala kvůli blížícím se volbám do Evropského parlamentu. „S volbami to nemělo nic společného. Původně jsme měli úsek otevřít ještě o týden nebo čtrnáct dní dříve. A volby v tom nehrály žádnou roli. Zahajování a otevírání staveb jak na dálniční, tak na železniční síti se děje v průběhu celého roku, a toto byla stavba, která čekala na zprovoznění. Rozhodně to nebylo účelově zapojeno do volební kampaně,“ odpověděl Kupka pro Echo24 na otázku, zda si nevyčítá příliš rychlé otevření železničního úseku.

Společnost RegioJet vyřadí z provozu všechny lehátkové vozy stejného typu, jako byl ten, ve kterém při nehodě v Pardubicích zemřely čtyři ženy. Firma má takových vagonů ještě 13. Dopravce bude zřejmě muset kvůli tomu omezit provoz nočních spojů, uvedly Hospodářské noviny (HN). Při nehodě se ve středu kolem 23:00 srazil v místě rychlík RegioJetu a nákladní vlak ČD Cargo. Nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno, škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Bezpohlavní Jaguar

KOMENTÁŘ

Skupina bezpohlavních bytostí vystoupí ze žlutého výtahu na povrch fialové planety. Různě poskakují, máchají kladivy i štětci, zatímco se objevují slogany jako ...

00:08

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články