„Češi mají proti elektroautům předsudky.“ Proč se Niedermayer přidal k Pirátům

ZÁKAZ SPALOVACÍCH MOTORŮ

„Češi mají proti elektroautům předsudky.“ Proč se Niedermayer přidal k Pirátům
Luděk Niedermayer. Foto: Mathieu Cugnot/© European Union 2022
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Definitivní rozhodnutí zakázat v celé Evropské unii od roku 2035 nová spalovací auta už padlo a je prakticky nezvratné. Nabízí se tak čas ke zhodnocení, jak k výsledku došlo. Jedním z mála českých europoslanců hlasujících pro zákaz byl i Luděk Niedermayer z TOP 09, který se nakonec v hlasování (v rámci českých vyslanců) ocitl osamoceně ve společnosti Pirátů. Hlasoval tak zároveň i proti oficiálnímu stanovisku frakce evropských lidovců. Drtivá většina jeho kolegů návrh, který bude mít zřejmě zásadní dopad i na český a německý průmysl, odmítla.

Deník Echo24 hovořil s Luďkem Niedermayerem z TOP 09, který je členem zdaleka nejsilnější europoslanecké frakce (Evropská lidová strana se 187 poslanci), přímo ve Štrasburku krátce po úterním hlasováním, jenž udělalo za výrobou spalovacích motorů v Evropě v budoucnosti finální tečku. Niedermayer je zároveň zkušený ekonom a dříve dlouholetý člen Rady České národní banky a její viceguvernér.

Členové evropské lidovecké frakce hlasovali v naprosté většině opačně než Niedermayer, tedy proti zákazu. Dokonce šlo o jejich oficiální stanovisko. Například předseda frakce Manfred Weber přiznal, že vzdálená budoucnost sice patří elektromobilitě, ale spalovací motory budeme v příštích desetiletích stále ještě potřebovat. Zákazem bychom podle něj navíc oslabili konkurenceschopnost Evropy vůči Číně, což je jeden nejrozšířenějších argumentů. Další významný člen frakce a zpravodaj návrhu, německý křesťanský demokrat Jens Gieseke, zase hovořil o „slepé uličce“ a emotivně vyzýval k „zastavení zeleného šílenství“.

Podle Nidermayera však došlo schválením zákazu k důležité dohodě, díky níž budou mít i české automobilky jasno v tom, co bude za zhruba deset let platit a získají čas připravit se na nová pravidla. V prospěšnost návrhu věří. Pokud by automobilky zůstaly v nejistotě, mělo by to podle něj naopak „devastující“ následky. Netají se přitom tím, že sám už vsadil pouze na elektromobily, spalovací auto už několik let nevlastní.

V Česku převládají předsudky, míní Niedermayer

V Česku podle něj ohledně rozšíření elektromobilů panují předsudky. „Češi se jich bojí. Převládají předsudky,“ říká Niedermayer. Na otázku, zda stopka pro spalovací auta ve výsledku nepovede pouze k tomu, že lidé nebudou kvůli vysokým nákladům kupovat nová auta a český vozový park, který je jedním z nejstarších v EU, ještě více nezestárne, odpovídá bez obav.

Nabízí se podle něj cesta, jak elektromobily zlevnit. A to dostat je nejdřív do firem: „Tři čtvrtiny aut jsou u nás prodávány firmám, ne fyzickým osobám. V okamžiku, kdy si je začnou pořizovat firmy na dvou až tříleté leasingy, tak se pak dostanou levně i na sekundární trh, kde si je pořídí lidé za úplně jiné ceny než dnes. Česko je jednou z mála zemí, které na to zatím rezignuje,“ míní Niedermayer. „Nemáme žádný bonus za auta s nízkými emisemi. Proto vidíte tolik podnikatelů, kteří se prohánějí ve Škodě Kodiaq RS. To je úplně absurdní,“ dodává.

Praxe, která je v jiných zemích EU, se podle něj osvědčila. „Při prodeji firemního vozu musí podnikatel zaplatit daň z CO2, která je vysoká u aut s vyššími emisemi a záporná u elektroaut. Tím elektrický pohon dostanete do fleetových, tedy firemních aut a pak i levně k lidem, kteří nemají na nový elektromobil peníze. Když se dnes podíváte na automobilky jako BMW, tak zjistíte, že jejich model i4, což je vlastně klon stejného modelu se spalovacím motorem, stojí stejné peníze. Je to tedy jen otázka předsudků. Například Škoda Kodiaq v benzínové verzi dnes vychází levněji než elektrický Enyaq, ale ten rozdíl už je relativně malý,“ popisuje Niedermayer z TOP 09.

Skupinka Niedermayer a Piráti

Pro zákaz spalovacích motorů, včetně hybridů, od roku 2035 se už z českých zástupců kromě Niedermayera vyslovili pouze tři členové Pirátské strany: Markéta Gregorová, Marcel Kolaja a Mikuláš Peksa. Ti jsou v Evropském parlamentu sdruženi ve frakci Zelených, kteří hlasovali naprosto jednotně a nenašel se ani jeden hlas proti.

Niedermayerův kolega Jiří Pospíšil z TOP 09 a Stanislav Polčák (STAN), kteří jsou rovněž členy evropské lidovecké frakce, se hlasování o tomto bodu jako jediní Češi zdrželi. Zbytek českých europoslanců přítomných na plenární schůzi ve Štrasburku hlasoval proti návrhu. Nejkritičtěji se předtím na plénu vyjádřil Alexandr Vondra z ODS. Rozhovor s ním jsme po hlasování přinesli zde.

Návrh podpořilo svými hlasy 340 europoslanců, 279 bylo proti a 21 se zdrželo. Navzdory očekáváním tak nebylo vítězství odpůrců spalovacích motorů tak drtivé, jako když se o návrhu hlasovalo v dřívější fázi schvalovacího procesu v červnu 2022. Přesto se o případném neúspěchu téměř vůbec nemluvilo.

Jak hlasovali čeští europoslanci o zákazu spalovacích motorů?


PRO SCHVÁLENÍ ZÁKAZU: Luděk Niedermayer (TOP 09), Markéta Gregorová (Piráti), Marcel Kolaja (Piráti), Mikuláš Peksa (Piráti).

PROTI BYLI: Evžen Tošenovský (ODS), Alexandr Vondra (ODS), Veronika Vrecionová (ODS), Jan Zahradil (ODS), Hynek Blaško (za SPD), Ivan David (SPD), Michaela Šojdrová (KDU-ČSL), Martina Dlabajová (ANO), Martin Hlaváček (ANO), Ondřej Knotek (ANO), Ondřej Kovařík (ANO), Radka Maxová (za ČSSD) a Kateřina Konečná (KSČM).

ZDRŽELI SE: Stanislav Polčák (STAN) a Jiří Pospíšil (TOP 09).

OMLUVENI Z HLASOVÁNÍ: Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) a Dita Charanzová (ANO).

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články