K čemu náboženství, kde bůh jsem já?
GENERACE Z
Výborné texty hledám v poslední době ponejvíce na Substacku, on-line platformě pro nezávislé publikování autorů, které z různých důvodů v mainstreamových médiích nenajdete. Dá se tu najít to, co by jinde pohledal: kritické, ideologickým balastem nezatížené uvažování a názorová otevřenost. Jedním z témat, která je zajímavé zde sledovat, je krize duševního zdraví u mladých lidí.
Za čtení stojí americký sociální psycholog Jonathan Haidt a další autoři, které přizvává na svou platformu After Babel (výstupy jeho práce a doporučení už bylo možné přečíst i v našich médiích). Jednou z nejpozoruhodnějších autorek, které tu lze číst, je Freya India, pětadvacetiletá britská publicistka, která sice odborné sociálněpsychologické vzdělání nemá, zato má jiné přednosti: kritické myšlení, výtečnou orientaci a fundovanost ve světě sociálních médií, ze kterých dokáže číst trendy – a v neposlední řadě sama ke generaci Z patří, takže má prožitky i informace z první ruky.
Poslední článek na její platformě GIRLS (www.freyaindia.co.uk) se nazývá Naše nové náboženství nestačí (Our New Religion Isn’t Enough). Tam si všímá velmi pozoruhodných souvislostí. V dnešní době se za nové náboženství označuje cokoli – ať už jde o sociální spravedlnost, nebo klimatický aktivismus. Náboženství nám dokonce substituuje umělá inteligence, která nabízí duchovní vedení (zkuste se na spirituální otázky, které vás pálí, zeptat chatbota Robot Spirit Guide; chcete-li však ušetřit čas, mohu vám rovnou prozradit, že jsou jeho „odpovědi“ zcela stupidní a povrchní, aspoň prozatím) a až po znovuobjevení domluvených manželství (například když zakladatelka seznamovací platformy Bumble Whitney Wolfe Herd básní o budoucnosti seznamování, kdy AI vaší aplikace „půjde na rande“ s AI aplikace jiného uživatele, abyste dosáhli zdravého a spravedlivého vztahu a pochopitelně ušetřili čas).
Vnímavý čtenář si asi povšiml, že náboženská víra se vytratila a po ní zbylé vakuum začala zaplňovat řada trendů a hnutí.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.