Den D pro spalovací auta. Europoslanci schválili nulové emise nových vozů po 2035

„FIT FOR 55“

Den D pro spalovací auta. Europoslanci schválili nulové emise nových vozů po 2035AKTUALIZOVÁNO
Europoslanci ve Štrasburku definitivně schválili zásadní krok, který ovlivní český automobilový průmysl. Foto: Shutterstock
1
Ekonomika
Jakub Fujáček
Sdílet:

Den, na který se dlouho čekalo. Europoslanci v úterý ve Štrasburku definitivně dali zelenou ambicióznímu plánu na zákaz výroby aut se spalovacími motory od roku 2035 v celé Evropské unii. Od tohoto data se mají vyrábět už pouze osobní auta a dodávky s nulovými emisemi, což má prakticky znemožnit koupit si v EU nové auto poháněné benzinem nebo naftou. Pro přijetí návrhu hlasovalo 340 europoslanců, 279 bylo proti a 21 se zdrželo hlasování.

Na podrobnostech nových pravidel, která od roku 2035 výrazně prodraží jakékoliv emise z nových vozů, se dohodly státy EU ještě v závěru českého předsednictví. Tato dohoda také zahrnuje průběžné cíle – do roku 2030 se mají emise snížit o 55 procent u nových aut oproti předloňským hodnotám. Ojetých automobilů vyrobených před rokem 2035 se požadavky týkat nebudou.

Ke snížení emisí má podle Evropské komise pomoct i nová emisní norma Euro 7. Ta je třeba podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS pro Česko ale zatím nepřijatelná. Euro 7 má sjednotit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic. Od konce roku 2025 chce Komise každé dva roky zveřejnit zprávu, v níž zhodnotí pokrok na cestě k mobilitě s nulovými emisemi.

Výjimky pro malé automobilky

Nová pravidla schválená v rámci balíčku „Fit for 55“ se nemají vztahovat na výrobce, kteří vyrobí ročně méně než 1 000 vozidel se spalovacím motorem. Ti, kteří vyrobí mezi 1 000 a 10 000 osobních aut nebo 1 000 až 22 000 nových dodávek, může být udělena výjimka až do konce roku 2035.

„Automobilky si už vybraly,“ poukázal na rostoucí podíl elektrických vozidel ve výrobě místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který zodpovídá i za klimatickou politiku EU. „Podívejte se, co dělají naši konkurenti. Čína vyrábí stále více dostupných, kvalitních aut. Musíme být konkurenceschopní,“ zdůraznil Timmermans.

Vondra: Ožebračíme střední třídu

Z českých europoslanců návrh během svého vystoupení ostře kritizoval například Alexandr Vondra z ODS. „Ožebračíme střední třídu, rozšíříme řady nezaměstnaných a nahrajeme Číně. Budu hlasovat proti v naději, že dáme šanci konkurenci, která jedině zaručí inovace a zachová lidskou svobodu,“ řekl Vondra z frakce Evropských konzervativců a reformistů.

Poslanci Evropského parlamentu hlasovali na plenární schůzi ve Štrasburku také o další dohodě s členskými státy EU z loňského prosince, podle které budou státy žádající dodatečné finanční prostředky z EU prostřednictvím pozměněného plánu pro oživení ekonomik, povinny do plánu zahrnout opatření na úsporu energie, výrobu čisté energie a diverzifikaci dodávek energie.

Nejméně 30 procent svých výdajů v rámci programu REPowerEU, jehož cílem je snížení závislosti unie na ruských dodávkách, by členské země měly vyčlenit na projekty, které řeší stávající překážky v přenosu, distribuci a skladování energie a které zvyšují přeshraniční toky. Součástí mají být nová pravidla transparentnosti ohledně konečných příjemců, kteří obdrží největší část financí.

Europoslanci budou také rozhodovat o možnosti hlasovat na dálku, například korespondenčně, při volbách do Evropského parlamentu, což by českým voličům žijícím v zahraničí zjednodušilo hlasování.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit
×

Podobné články