Jednání EK s automobilkami se odsouvá kvůli zdraví von der Leyenové. ODS viní EPP z taktizování

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Jednání EK s automobilkami se odsouvá kvůli zdraví von der Leyenové. ODS viní EPP z taktizování
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová. Foto: Michal Čížek
1
Svět
Jan Křovák
Sdílet:

Spuštění takzvaného strategického dialogu Evropské komise, který má vést k záchraně automobilového průmyslu, se kvůli zdraví šéfky EK Ursuly von der Leyenové odsouvá na příští týden. Původně měl dialog začít v pondělí. Pro Echo24 to uvedla europoslankyně Danuše Nerudová (STAN). Ještě předtím ale Evropská lidová strana (EPP) zablokovala usnesení navržené Evropskými konzervativci a reformisty (ECR) plénu Evropského parlamentu, které mělo reagovat na obrovské pokuty, které automobilkám hrozí. Europoslanec Alexandr Vondra (ODS) uvedl, že EPP taktizuje před německými volbami.

Že má strategický dialog začít už v pondělí, upozornila pro Echo24 minulý týden právě Nerudová po jednání s eurokomisařem pro klima Wopkem Hoekstrou. Ten dlouhodobě odmítá jakékoliv uvolňování pravidel pro automobilky. Nerudová ale dodávala, že bude záležet na zdravotním stavu von der Leyenové, která prodělala těžký zápal plic.

I proto se nyní termín začátku strategického dialogu se posunul na 28. ledna. „Předsedkyně Komise začala pozvolna naplňovat její program, tento víkend byla na setkání s EPP,“ řekla nyní Echu Nerudová.

„V tuto chvíli se také uvažuje o vytvoření pozice koordinátora/zmocněnce, který by předsedal celému dialogu. Komisaři Hoekstrovi jsem zdůraznila, že je třeba, aby Komise řešila akutně otázku emisních sankcí na tento rok, což komisař chápe, ale upozorňoval na to, že Komise musí vyřešit otázku možných právních procesů,“ řekla pro Echo24 Nerudová.

Některé automobilky prý Komisi hrozí, že ji zažalují, pokud bude jakkoliv měnit stávající legislativní texty. „Jde zejména o ty, které nejvíce investují do elektromobility. Také jsem zdůraznila důležitost toho, aby Evropský parlament hrál roli v celém procesu dialogu s automobilkami, protože jsme byli v rámci EPP první, kteří přišli s konkrétními řešeními a rozhovory s automobilkami vedeme už měsíce,“ dodala v týdnu Nerudová s tím, že EP chce vytvářet tlak na Komisi, aby otázku řešila a v tomto směru plánuje EP schválit usnesení a že otázkou je, jestli se dohodnou hlavní frakce v Parlamentu dát usnesení ke hlasování v lednu či až v únoru. Komise však prý chce počkat na výsledek strategického dialogu.

ANALÝA:

Navzdory předchozím příslibům tak EPP zablokovala návrh ECR na usnesení EP, které mělo mimo jiné reagovat na obrovské pokuty pro automobilky, které nebudou schopny od ledna 2025 plnit přísnější emisní normy. „Co k tomu říct. EPP (respektive CDU) taktizuje před německými volbami, aby to nevypadalo, že podporuje návrh, byť pozitivní, společně s AfD. A poslanci Patriotů se jeli fotit do Washingtonu, takže nám chybí hlasy jedněch i druhých,“ uvedl europoslanec Vondra na síti X.

„Automobilky již delší dobu volají o pomoc. Od října se snažíme rozhýbat Evropský parlament k akci. Kolegové z EPP nás opakovaně prosili o odklad, aby měli čas na vnitřní diskusi. Je leden a usnesení opět shodili ze stolu. Je to nejen neseriózní, ale hlavně naprosto nezodpovědné vůči odvětví, které je páteří české ekonomiky,“ dodal europoslanec v tiskové zprávě zaslané redakci.

Kupka jednal v Itálii

Jeho kolega Ondřej Krutílek uvedl, že v ECR chtěli za Evropský parlament poslat rychlý a jasný vzkaz Komisi, ať problém nesmyslných pokut okamžitě řeší. „Místo toho teď od kolegů z hnutí STAN (které je členem EPP) slyšíme výmluvy, že je nutné počkat na strategický dialog mezi Komisí a automobilkami. To je absolutní nepochopení role europarlamentu, který by měl v této otázce vést, ne otálet,“ doplnil poslanec Ondřej Krutílek.

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Usnesení ECR obsahuje tři klíčové požadavky na Evropskou komisi: najít řešení nespravedlivých pokut pro automobilky, posunout revizi nařízení o emisích CO2 již na letošní rok a zrušit faktický zákaz prodeje nových vozů se spalovacími motory od roku 2035. Kvůli naléhavosti situace byli europoslanci ODS připraveni jednat s EPP nejprve o speciálním usnesení k otázce pokut již na lednovém plénu a teprve následně o ostatních otázkách.

„Správné by bylo pokuty zcela zrušit. Není fér trestat automobilky za zpomalující se poptávku po elektromobilech. Ale jsme realisti, a pokud bychom měli konečně příležitost bavit se v Evropském parlamentu o kompromisu, byli bychom otevřeni rozložení kalkulace emisí do delšího časového období,“ uvedl Vondra k otázce možného řešení pokut.

Do jednání o pomoci automobilovému průmyslu je dlouhodobě intenzivně zapojen i ministr dopravy Martin Kupka, který paralelně jedná s členskými státy EU. Cílem je dosáhnout změny emisních pravidel, která by automobilkám umožnila investovat do inovací bez hrozby likvidačních sankcí. V týdnu Kupka vyrazil do Itálie, kde téma řešil s tamním ministrem hospodářství Adolfem Ursem a ministrem pro infrastrukturu a dopravu Matteem Salvinim. „S oběma ministry jsem řešil podporu konkurenceschopnosti evropských automobilek. Potřebujeme investice do nových technologií, ne nesmyslné sankce,“ uvedl Kupka. Na dotaz deníku Echo24, co očekává od strategického dialogu EK, Kupka neodpověděl.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

ONLINE: Donald Trump se stává 47. prezidentem USA

INAUGURACE VE WASHINGTONU

Donald Trump se po čtyřleté pauze vrací do Bílého domu. Svého úřadu se staronový 47. prezident Spojených států ujme ve Washingtonu po dvanácté hodině (18:00 SEČ ...

12:23

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články