Nejmenší z elektrického rodu: Kia EV3

Nejmenší z elektrického rodu: Kia EV3
Nejmenší elektromobil značky Kia sice zvenku vypadá jako věrná zmenšenina svého velkého „sourozence“ v podobě modelu EV9, ve skutečnosti ale tento kompaktní crossover s délkou 4,3 metru disponuje v mnoha ohledech jinou technikou a technologií. Foto: KIA
11
Auto
  • Jan Blažek
Sdílet:

Nejmenší elektromobil značky Kia sice zvenku vypadá jako věrná zmenšenina svého velkého „sourozence“ v podobě modelu EV9, ve skutečnosti ale tento kompaktní crossover s délkou 4,3 metru disponuje v mnoha ohledech jinou technikou a technologií. Spočívá sice na platformě e-GMP, ale ta je natolik modulární, že umožňuje u menších vozů, u nichž je ještě větší tlak na cenu, přejít z 800V architektury na 400V a namísto zadních kol pohánět ta přední. Mimochodem, i u EV3 bychom se měli dočkat verze 4 x 4, zatím si však musí zákazníci pro všechny verze vystačit s unifikovaným elektromotorem o výkonu 150 kW, přičemž volit mohou ze dvou kapacit baterie – 58,3 kWh a 81,4 kWh. S vrcholnou výbavou GT-Line, kterou jsem testoval, se pojí výhradně větší akumulátor, takže u ní v tabulce technických údajů najdeme v kolonce dojezd hodnotu 605 km (dle WLTP). Realita je samozřejmě jinde – nejčastěji někde mezi 400–430 km, ale i tak toto provedení nevyžaduje nabíjení kdovíjak často, takže věřím, že zejména v městském provozu vydrží řadě uživatelů na jedno nabití klidně i týden.

Pokud se však s Kiou EV3 vydáte na delší cestu, počítejte s tím, že zejména na dálnici nebude při běžném tempu kdovíjak úsporná. Moje spotřeba se v podzimním sychravějším počasí pohybovala kolem 23 kWh / 100 km, což není u takto malého vozu kdovíjak skvělá hodnota. Výrazný „krabicovitý“ tvar, který přitahuje pozornost, není z hlediska proudění vzduchu zrovna ideální. Nicméně revírem tohoto crossoveru bude spíše městské a příměstské teritorium, kde odvede dobrou službu. Navzdory svým kompaktním rozměrům je totiž uvnitř překvapivě prostorný a chytře řešený, takže jeho marketingové proklamace, že zastane i roli rodinného auta, nejsou s přihlédnutím k logické limitaci vnějšími rozměry jen planými řečmi. Vzadu se posadí i větší osoby a i pro zavazadla je objem 460 litrů solidní. Kromě toho jdou zadní sedadla sklopit v poměru 1/3 ku 2/3, čímž vznikne dost velký a dobře využitelný prostor.

Ani u tohoto vozu ale není vše zalité sluncem. Zatímco směrem vpřed má řidič díky vyšší pozici sezení dobrý výhled, dozadu už je to horší, protože okno je dost malé. Stejně tak podzimní počasí odhalilo, že rozvod ventilace na čelní sklo není řešen úplně optimálně, protože se v krajních oblastech opakovaně mlžilo. Z ergonomického hlediska nepotěší ani nelogicky umístěný displej ovládání klimatizace, kterému konstruktéři přidělili místo pod věncem volantu, takže na něj není moc dobře vidět. Naopak potěší dostatečně velká zpětná zrcátka, díky kterým řidič získá dobrý přehled o dění kolem vozu.

Jízda s Kiou EV3 je vesměs příjemná. Řízení je sice odtažitější, což je v současnosti častým jevem většiny automobilové produkce, ale manévrování je snadné a chování auta není nikterak záludné. Na limitu přechází Kia EV3 do postupné nedotáčivosti a 150kW motor plně dostačuje na běžnou svižnější jízdu. Nikdo od tohoto auta neočekává, že bude posádku tlačit do sedaček. Namoklé silnice však ukázaly, že vůz má v určitých situacích při trochu prudším rozjezdu problémy s trakcí a nedokáže plynule přenést točivý moment 283 Nm na vozovku. Samozřejmě hned zasáhne elektronika a nejde o nic dramatického, přesto k tomuto prokluzu párkrát došlo. Podvozek je naladěný na komfortní notu a s nástrahami českých silnic se vypořádává se ctí. Za volantem má člověk pocit, že řídí větší auto, než jakým Kia EV3 ve skutečnosti je. Kratší rozvor se projeví jen na sérii příčných nerovností či zvlněné vozovce, kdy auto na chvíli ztratí svůj klid. Kia EV3 zvládne zrychlení na stovku za 7,7 sekundy, maximální rychlost je omezena na 170 km/h. To jsou parametry, které u takto pojatého vozu dávají smysl a uživatele nikterak neomezují.

Kia EV3 má nabíjecí port umístěný vpředu, což není úplně běžné – liší se tím i od většího modelu EV9. Samotné dobíjení pak tento elektromobil zvládne rychlostí maximálně 135 kW, což je pro primárně městský vůz dostatečná hodnota.

 

Plusy: 

Prostornost a praktičnost

Jízdní komfort

Uspokojivý dojezd

 

Minusy: 

Dílčí nedokonalosti v ergonomii

Vyšší spotřeba na dálnici

Občasné problémy s trakcí

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články