Třetina pryč. Bohaté dotace na elektroauta táhnou, stát už firmám slíbil stovky milionů
ZÁJEM O ELEKTROMOBILY
O dotace na firemní elektromobily, které stát vloni k velkému zájmu oznámil, je jednoduše řečeno zájem. Za měsíc a půl, po které výzva běží, už Národní rozvojová banka (NRB) přijala přes tisícovku žádostí a stovky z nich schválila. Zaručené úvěry na nákup elektroaut pak přesáhly třetinu ze stanovené částky, kterou na dotační program stát vyčlenil. Deník Echo24 přináší údaje z NRB platné ke konci dubna. Podle všeho se tak nevyplní obavy, že v případě nezájmu by peníze na elektromobily šly z kapes Čechů.
Rozvojová banka začala přijímat žádosti o podporu na nákup elektromobilů pro firmy. Podpora spočívá v poskytnutí bezplatné záruky na nákup vozu na elektřinu. Po pořízení elektromobilu budou moci podniky žádat NRB o příspěvek ve výši až 300 000 Kč na vozidlo a 150 000 Kč na dobíjecí stanici.
Podpora bude trvat do konce příštího roku a financovaná bude z Národního plánu obnovy v režii EU. Celkově je z Národního plánu obnovy na projekt určeno 1,95 miliardy korun. Z toho půjde 1,65 miliardy na pořízení vozidel a 300 milionů na dobíjecí infrastrukturu.
A nemalá částka z toho už by měla být vyblokována. „Od spuštění programu Záruka Elektromobilita přijala Národní rozvojová banka celkem 1205 žádostí,“ sdělila redakci na konci dubna mluvčí banky Klára Vaníčková.
NRB podle ní ke konci dubna eviduje 602 podepsaných smluv o záruce a dalších 145 žádostí schválila. „V řešení nyní máme 454 žádostí, v jednom případě jsme museli přistoupit k zamítnutí žádosti a ve třech případech se klienti rozhodli svou žádost sami stáhnout. Objem zaručovaných úvěrů dosahuje aktuálně 726 600 000 Kč, průměrná výše zaručovaného úvěru je 600 000 Kč,“ dodala.
Žádost v rámci programu Záruka Elektromobilita mohou podat živnostníci, podnikatelé, ale i malé, střední a velké firmy. Vzhledem k tomu, že plán byl začít dotace vyplácet k polovině dubna, neměl by podle všeho být problém program vyčerpat.
Hranice pro proplacení
Program totiž spadá pod Národní plán obnovy podporovaný prostředky Evropské unie. Podmínkou tak je, aby se takto podpořil prodej alespoň 4555 aut. Posléze stát může požádat Evropskou komisi, aby finance proplatila.
Resort průmyslu, pod který program spadá, si je nicméně jistý, že potíže nenastanou. „Podání žádostí bude snadné, proto očekáváme, že se celá podpora rychle vyčerpá, pravděpodobně již v průběhu roku 2024,“ věří mluvčí MPO Petra Milcová.
Podpora je poskytována formou bankovní záruky za komerční úvěr a finančním příspěvkem prostřednictvím rozvojové banky. Stát si od toho slibuje, že na financování dosáhnou i ti podnikatelé, kteří by si pořízení elektroauta nemohli sami dovolit. V případě samotných dotací by se podle ministerstva jednalo o příliš plošné opatření bez většího efektu.
Česko je pozadu
Česká republika nikdy nepatřila k baštám elektromobility. Češi za první čtvrtletí letošního roku registrovali 1307 nových osobních bateriových elektromobilů (BEV), což je meziročně o 1,2 procenta méně. Jejich podíl na celkovém počtu nově registrovaných aut dosáhl 2,3 procenta, což je jeden z nejmenších podílů ze všech zemí Evropské unie. Informovalo o tom v polovině dubna brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Kromě 1307 nových bateriových elektromobilů lidé letos v prvním čtvrtletí registrovali také 1900 ojetých BEV. „Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Letos je na předposledním místě, za námi bylo s podílem 1,3 procenta pouze Chorvatsko. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu Elektromobilita,“ uvedl Lukáš Kadula z CDV. Tento záruční program je určený pro firmy a podnikatele, kteří plánují obnovu nebo modernizaci firemního vozového parku, příjem žádostí začal v polovině letošního března. Úvěr a příspěvek mohou získat na elektromobil, vodíkový automobil nebo stavbu dobíjecí stanice.
Klíčové dotace
Dotace na elektromobily mnozí označují za klíčový motivační prvek k pořízení takového vozu. Stalo se totiž v minulosti i ve státech západní Evropy, že zájem o elektromobily dramaticky spadl v momentě, kdy vlády pobídky zrušily nebo omezily. Příkladem bylo například Německo.
Podle Zdeňka Petzla, výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pořád problémem především vyšší pořizovací cena, ale také tlaky na rychlý přechod k „zelenějším“ druhům pohonu. „Jsme přesvědčeni, že v současné fázi je systémová podpora čisté mobility ze strany vlád nadále nezbytná. Velmi dobrým příkladem je pozitivní opatření ministra Stanjury, konkrétně snížení daňové zátěže zaměstnance využívající služební vůz i pro osobní cesty,“ sdělil deníku Echo24.
S Petzlem částečně souhlasí generální ředitel české Kia Arnošt Barna. „Dotace na nákup elektromobilu je v této oblasti naprosto zásadní. Rychlejší rozvoj elektromobility na západních trzích byl mnohdy dán právě tím, že místní vlády nákup elektromobilů podpořily, a to většinou částkami mezi 100 a 300 tisíci korunami na jeden kus,“ uvedl v nedávném rozhovoru pro Echo24.
Podle něj je struktura trhu v Česku nicméně jiná než na Západě. „Z celkového trhu firemní zákazníci nakupují 75 procent automobilů a jen 25 procent si kupují jednotlivci ze svých zdaněných příjmů. Proto bych v našem případě považoval za klíčovou podporu nákupu elektromobilů pro firmy, protože se dá předpokládat, že soukromí uživatelé si najdou cestu k elektromobilům právě přes ojeté vozy, které si nejdříve pořídí firmy a po 3 až 5 letech tyto vozy vyřadí a umožní přístup k těmto vozům za rozumnou cenu běžným zákazníkům,“ dodává.