Agrofert prodal média, ale Babiš na odchodu není
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
CENY POTRAVIN
Ceny potravin v České republice i nadále rostou a podle analytiků se trend může v nadcházejících měsících ještě zrychlit. Zdražování podle dostupných statistik ...
Před pěti šesti lety by to byla zpráva dne, o ničem jiném by se nemluvilo. Když teď Andrej Babiš prodal Synthesii a do balíčku s chemickou továrnou přibalil mimo jiné i nakladatelství Mafra (MF Dnes, iDnes, Lidové noviny aj.), byla zpráva během dne postupně vytlačována jinými, stejně důležitými. A ten nedostatek vzrušení podle všeho není dán tím, že by Babiš už nechtěl dělat politiku a mohli jsme ho zařadit mezi normální smrtelníky směřující na odpočinek.
Nejprve je třeba konstatovat, že Babiš na investici do médií, oboru, který už v momentě jeho vstupu před deseti lety byl považován za zmírající, podle všeho neprodělal. Pokud je pravda, že mu nabyvatel balíčku Karel Pražák (Spolchemie) zaplatil více než deset miliard korun, pak i kdybychom odečetli inflaci a hodnotu Synthesie, a k tomu ty zhruba 3 až 4 miliardy zaplacené za Mafru v roce 2013, pořád se Babiš s touto transakcí neocitá v minusu, spíš naopak.
Pražákovi nešlo o Mafru, ale o Synthesii, musel ovšem kupovat v balíčku. Mafra tedy může zůstat u něj, ale také putovat dál. Spekuluje se, že ji Pražák nakonec přeprodá buď Pavlu Tykačovi, nebo Jaroslavu Strnadovi, kteří, hlavně Tykač, o Mafru už předtím projevovali zájem. Tykač se nějakou dobu už i veřejně definuje jako konzervativec, což by se do nějaké míry odrazilo také v Mafře. Avšak právě že je otázka, nakolik se dnes, kdy každý mladší ročník v médiích je celkově progresivističtější a hlavně ideově jednolitější a není kde jinak brát, se názory majitele, případně jeho šéfredaktorů, do velkého média ještě mohou nějak permanentně promítat.
Babiš si před deseti lety pořídil tituly, které za něj celkově nekopaly, byť přes své šéfredaktory mohl rozehrávat případy proti svým politickým soupeřům. Zřejmě nejdůležitější byla kampaň Lidových novin proti reformě policie, na níž v roce 2016 před volbami ANO podusilo Sobotkovu ČSSD, také za pomocí dezinformace o SMS, jíž okolí policejního prezidenta mělo prozradit zločincům chystanou razii. Podobně nepřesně či lživě se noviny Agrofertu zachovaly v konkrétních případech vícekrát, co je ale zpětně viděno jako důležitější, hlavně v posledních letech už nebyly nebo nechtěly chrlit ve prospěch svého majitele politickou propagandu. Jasně patrné to bylo před prezidentskou volbou.
Ne že by nákup médií pro Babiše před deseti lety nebyl důležitý. Byl, jednak tím neutralizoval Mladou frontu Dnes, tehdy ještě schopnou nějakého politika odstřelit, jednak mu to pomohlo ve vytvoření nimbu nepřekonatelného parního válce, jemuž ani nemá smysl stavět se na odpor. Zatřetí mu tradiční média – nejen jeho vlastní, ale v první řadě ona – pomohla vyrůst do pozice celebrity, která už se pohybuje po vlastní ose. Lidovky a Mladou frontu už nepotřeboval, znectěné je odhodil.
Babiš, poznamenává náš šéfredaktor, se stal médiem sám sobě. Vystačí mu sociální sítě, svérázný appeal účinkující na mnoho lidí, k němuž paradoxně ještě přispívá zvyk mimořádně neoblíbených politiků pětikoalice neustále se Babišem zaklínat. Z toho, že se médium zbavilo svých médií, nemůžeme nikterak usuzovat, že by se snad Andrej Babiš chystal k odchodu z politiky.
POLITICKÉ PREFERENCE
OSLAVY 17. LISTOPADU 1989