„Odměna 5000 za jízdu do práce na kole?“ uvažuje Spolu. Poslední generace to vítá
DOPRAVA V PRAZE
Zástupci vedení Prahy se ve čtvrtek sešli s aktivisty ze skupiny Poslední generace, kteří od března v centru metropole pořádají protesty za plošné snížení rychlostního limitu na 30 kilometrů v hodině. Členové vedení města vyzvali aktivisty k ukončení blokád a podpořili vznik Zmocněnce pro zklidnění dopravy a zahájení věcné diskuse, uvedl na Twitteru primátor Bohuslav Svoboda (ODS). „V Belgii by od května měli zaměstnanci mít možnost dostat v přepočtu až 5000 korun za jízdu do práce na kole. Co si o tom nápadu myslíte vy?“ napsala koalice Spolu chvíli po schůzce pražských radních s aktivisty.
Aktivisté pořádají pochody, kterými blokují magistrátu. Zatím jich uspořádali deset, ale podle organizátorů nejde o blokády, ale o shromáždění s malým vlivem na dopravu. „Pokud budou blokády pokračovat, tak to diskuzi zarazí a všeobecně prospěšného výsledku nedosáhneme,“ napsal primátor. Zavádění rychlostních limitů je podle něj otázkou městských částí, s nimiž by tato diskuze měla být primárně vedena. „Proto navrhujeme pozici Zmocněnce pro zklidnění dopravy, který bude prostředníkem mezi diskutujícími stranami,“ uvedl.
Chvíli po schůzce pražských radních a aktivistů se koalice Spolu pro Prahu zeptala občanů na to, co si myslí o tom, že by zaměstnanci dostávali 5000 korun za cestu do práce na kole. „V Belgii by od května měli zaměstnanci mít možnost dostat v přepočtu až 5000 korun za jízdu do práce na kole,“ napsala koalice a dodala: „Co si o tom nápadu myslíte vy?“
Téma. V 🇧🇪 Belgii by od května měli zaměstnanci mít možnost dostat v přepočtu až 5000,- za jízdu do práce na kole. Co si o tom nápadu myslíte vy? pic.twitter.com/JegWnvGCtS
— SPOLU pro Prahu (@KoaliceSpoluPha) April 20, 2023
Tento příspěvek se stal terčem rozsáhlé kritiky, ale také sklidil slova podpory. „To je nějaký marketingový trik výrobců kol? Nebo proč by měl někdo se zbytky soudnosti chtít platit za to, aby někdo jiný nechodil do práce pěšky nebo nejezdil tramvají či autem?“ reagoval jeden z uživatelů na sociálních sítích.
Zatímco aktivistická organizace Poslední generace tuto myšlenku podpořila. „My jsme pro. Víc lidí na kolech znamená méně aut, méně dopravních zácp, plynulejší a bezpečnější dopravu,“ uvedli zástupci organizace na Twitteru s tím, že by to chtělo ještě více stavět oddělené cyklostezky nebo snížit rychlost na 30 km/h.
Zástupci aktivistů po schůzce v prohlášení shrnuli její obsah a ohradili se proti tomu, aby se o jejich protestech mluvilo jako o blokádách. Jde podle nich o ohlášená shromáždění s malým dopadem na automobilový provoz. „Obě strany se shodly na tom, že o možnostech zklidnění dopravy v Praze je třeba vést širší diskusi a vysvětlovat veřejnosti pozitiva třicítky,“ uvedli dále aktivisté s tím, že primátor je požádal o sepsání konkrétních požadavků, o kterých by bylo možné vést diskuzi.
Děkujeme za schůzku, pane primátore. Jak jsme uvedli na jednání, blokády zatím neděláme, pouze je zvažujeme. Výzvu k zahájení diskuze vítáme.https://t.co/bfw018SzDx
— Poslední Generace 💟 𝟯𝟬 𝗣𝗥𝗢 𝗣𝗥𝗔𝗛𝗨 💟✌🐌 (@LastGenCZ) April 20, 2023
Čtvrteční schůzku inicioval primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti), podle kterého zástupci města aktivistům doporučili vést věcný dialog s městskými částmi. „Ve zklidnění dopravy ve městě hrají klíčovou roli městské části, které mohou zóny 30 km/h zavést, a často tak už činí. Některé z městských částí jsou v tom nicméně aktivnější, některé bohužel méně,“ uvedl. Dodal, že ani vedení města se diskuzím o zklidňování dopravy nebrání. Formu protestů blokováním dopravy označil za nešťastnou.
Aktivisté začali s pořádání pochodů blokujících frekventovanou magistrátu v centru Prahy před téměř dvěma měsíci, první se uskutečnil 1. března a zatím poslední, desátý, tuto středu. Snížení nejvyšší povolené rychlosti v hlavním městě na 30 kilometrů v hodině podle nich zvýší bezpečnost, sníží emise a zlepší zdraví i kvalitu života lidí. Podle svých vyjádření skupina hodlá v protestech pokračovat, dokud pražskou radnici k zavedení plošného snížení rychlosti nepřiměje. Magistrát nicméně podle čtvrtečního vyjádření nadále neplánuje takovéto omezení na páteřních komunikacích, jako je právě magistrála.
Svoboda řekl, že se jednání se zástupci skupiny Poslední generace setkal. „Věřím, že zklidnění dopravy v Praze je naším společným cílem a jednání je prostředkem, jak se posunout vpřed,“ napsal primátor v twitterovém vláknu. „Jak jsme uvedli na jednání, blokády zatím neděláme, pouze je zvažujeme. Výzvu k zahájení diskuze vítáme,“ prohlásili zástupci Poslední generace.
Akce se konají na základě shromažďovacího práva garantovaného Listinou základních práv a svobod, takže pražský magistrát je nepovoluje a ohlášenou akci může zakázat jenom v omezeném počtu případů, například pokud se kryje s jinou dříve ohlášenou akcí na stejném místě nebo oznámený účel shromáždění podněcuje k násilí nebo rasové segregaci.