Zaplaťte pohledem. Mastercard už v Polsku začíná skenovat obličeje a duhovky zákazníků

BIOMETRICKÉ POKLADNY

Zaplaťte pohledem. Mastercard už v Polsku začíná skenovat obličeje a duhovky zákazníků
Mastercard spouští pilotní biometrické platby v obchodě využívající biometrii duhovky a obličeje. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Dystopie pokračuje rychlým tempem. Společnost Mastercard pokročila v metodách „placení budoucnosti“. Umožňuje totiž lidem v obchodech zaplatit za zboží pomocí jejich biometrických údajů, konkrétně snímáním jejich obličeje a oční duhovky. Jako první v Evropě takto budou moci ve vybraných prodejnách zaplatit Poláci. Informovala o tom sama společnost Mastercard jako o službě, o kterou je prý zájem. Děje se tak v době, kdy naopak některé státy, jako například Norsko, uzákoňují platby v hotovosti, aby ochránili svobodu lidí.

Biometrické pokladny využívající biometrii obličeje a duhovky spouští Mastercard ve spolupráci s technologickou společností PayEye a sítí prodejen Empik. Konkrétně budou moci Poláci vyzkoušet platbu pohledem v pěti prodejnách Empik v zemi.

Mastercard tvrdí, že se pilotní projekt spouští v reakci na rostoucí popularitu biometrických technologií. V Polsku prý podle provedeného výzkumu 4 z 5 respondentů uvedli, že biometrickou technologii už použili nebo ji používají, a mezi 18–25letými lidmi ji znají téměř všichni.

Globální program Biometric Checkout od Mastercard zavádí už dlouhodobě nové standardy placení a umožňuje držitelům platebních karet využívat platební metody jako je skenování dlaně a nyní už právě i obličeje a očí. To podle společnosti celý proces zjednodušuje, protože zákazníci už nemusí k placení používat hotovost, platební kartu ani elektronická zařízení jako mobil či chytré hodinky.

Společnost PayEye je polský fintech, který vyvíjí vlastní bezhotovostní biometrickou platební technologii využívající fúzi biometrie duhovky a obličeje. Aby mohla prodejna přijímat platby PayEye, musí se nejdříve vybavit speciálním terminálem eyePOS. Proces vyžaduje přesnou kalibraci, takže nehrozí, že se lidé náhodně podívají na terminál a zaplatí.

Program Biometric Checkout je založen na globálně použitelném souboru standardů, které banky, obchodníci a poskytovatelé technologií dodržují a zajišťují standardy zabezpečení a ochrany soukromí pro biometrické platby. Program by se měl řídit zásadami společnosti Mastercard pro odpovědnost za data klientů. Ti by měli mít právo kontrolovat, jak a kde jsou jejich osobní údaje sdíleny a kdo těží z jejich používání.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Týdeník Echo

Koupit

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články