Půlrok dvou Donaldů
KOMENTÁŘ
KOMENTÁŘ
REFORMA ŠKOLSTVÍ
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) dnes poprvé představuje finální návrh kritizované reformy školských „osnov“, tedy nových rámcových vzdělávacích programů (RV ...
Třetího ledna zahájil premiér Donald Tusk v Národní opeře ve Varšavě půlroční předsednictví Polska Radě EU. Polsko sice představilo i obrysy svého programu, nicméně jeho relevance nemusí být valná s ohledem na to, že celá Evropa v tuto chvíli čeká na Trumpovu inauguraci 20. ledna a na témata, která nová americká administrativa na úvod nastolí.
Mimochodem, představení polského předsednictví na zasedání Evropského parlamentu proběhne o den později. Tyto dva okamžiky mohou významně napovědět, jakým směrem se bude ubírat Západ v následujících měsících. A tak či onak, klíčovou roli v tom sehrají dva muži se stejným a v našich končinách nepříliš častým jménem Donald…
Polské předsednictví je na mnoha místech Evropy vyhlíženo se značnými nadějemi. I když má Varšava ještě hodně daleko k mocenskému postavení Německa a Francie, krize, v nichž se potácejí oba hlavní hráči evropské politiky, způsobuje, že se Donald Tusk najednou jeví jako politik s potenciálem stát se minimálně na nejbližší měsíce spolu s Ursulou von der Leyenovou opravdovým lídrem EU. Jenže co naplat, tématem číslo jedna v těchto měsících nebudou vnitřní záležitosti Evropy, ale spíše nový začátek transatlantických relací spojený s nástupem Trumpovy administrativy, který může překopat základní situaci ve všech oblastech, od ekonomiky až po bezpečnost. A z tohoto hlediska se už Tuskova pozice nejeví tak jednoznačně.
Výchozí předpoklady polského premiéra se jeví velmi dobře. Může zde těžit z výsledků politiky svých konzervativních předchůdců, kteří po propuknutí rusko-ukrajinské války usilovali o pozvednutí Polska do pozice hlavního evropského partnera USA ve sféře bezpečnosti a seriózně přistoupili k tématu posílení obranných kapacit země. Polsko na rozdíl od většiny zemí západní Evropy nemůže Washington obvinit z toho, že by bylo „černým pasažérem“ NATO, neboť v posledních dvou letech je v jeho případě podíl výdajů na obranu vyšší než ten americký (a velká část nákupů probíhá na druhé straně Atlantiku). Severovýchodní baltský region, s nově přijatými Švédskem a Finskem, se i americkým analytikům jeví jako aktuální strategické těžiště Aliance a objevují se hlasy, že by Washington tuto reálnou změnu měl stvrdit přesunem větší části své vojenské infrastruktury z Německa.
Polsko má také za sebou úspěšný příběh odpoutání se od ruského plynu a otevřenost ke spolupráci s USA v oblasti energetiky – ať už z hlediska dodávek amerického LNG, nebo amerického podílu na polském jaderném programu (první polskou jadernou elektrárnu má realizovat Westinghouse; Tuskova vláda sice s pokračováním projektu otálela, nicméně v posledních dnech konečně rozhodla o alokování dalších prostředků). Téma energetiky je přitom na seznamu dalších Trumpových výtek vůči EU. Konečně zatřetí, Polsko není (na rozdíl od Německa) tak zranitelné v případě cel na import evropského zboží do USA, což by mohlo napomáhat k hledání kompromisu mezi USA a EU v této další klíčové otázce.
Lze doufat, že tyto „tvrdé“ ukazatele se ukážou jako rozhodující a polské předsednictví může výrazně pomoci v novém uspořádání transatlantických vztahů. Bohužel žijeme také v době sociálních médií a rychlého vyostřování ideologických sporů – a tady situace už tak růžová není. Především Tuskova vláda táhne na zádech břímě velmi nešťastných výroků jak premiéra, tak řady politiků jeho tábora, které v souladu s evropským mainstreamem vykreslovaly Trumpa coby „ruského agenta“ a hrozbu pro demokracii. Některé z nich se objevovaly už v době, kdy byl Tusk premiérem a Trump prezidentským kandidátem. Polská vláda by je nejraději asi vymazala z paměti, nicméně na sociálních sítích lze dohledat vše. Ve většině případů se prostě projevovalo jedno z prokletí dnešní doby, tedy používání mezinárodních záležitostí pro vnitrostátní účely. Trump se těší velké popularitě u opozičních konzervativců, a tak byly útoky na něj ve skutečnosti součástí boje právě s jeho polskými příznivci. Nicméně, jak nedávno prohlásil expert z amerického Hudson Institute, „Polsko mohou tyhle výroky na sociálních sítích dost bolet“.
Tento týden se ve vlivném americkém konzervativním časopise National Review objevil článek o „Trumpově polském problému“, jehož autoři jdou ve svém skepticismu ještě dál. Zmiňují Tuskův probíhající pokus o „kriminalizaci opozice“ a používání „trestního práva jako zbraně v politickém boji“, který zrovna v Trumpově táboře má vcelku jasné negativní konotace. „Potřebujeme spojence, který není ponořený v politice vendety,“ napsali.
National Review ovšem poukazuje také na hlubší ideovou podstatu problému: „Tusk, stejně jako Biden a Harrisová, se rád prezentuje jako obhájce demokracie a své oponenty, kteří jsou jako Trump hrdí na svou zemi a zdůrazňují její suverenitu, popisuje jako autoritativní krajní pravici.“
Donald Tusk totiž svou pozici v evropském liberálním mainstreamu neodvozuje pouze od úspěšného pokračování politiky svých předchůdců v oblasti bezpečnosti. Druhou – a v tuto chvíli ještě přitažlivější – část jeho image tvoří svatozář liberálního lídra, který ukázal, „jak zatočit s populisty“. „Na svých cestách po Evropě se opakovaně setkávám s názorem, že Polsko je nyní paprskem naděje pro liberální svět, zmítaný strachem z protisystémové revolty,“ říká sociolog Przemysław Sadura. Revolty, jejímž globálním symbolem je samozřejmě právě Trump.
Sledujeme-li Tuskova vyjádření v posledních měsících, nelze si nevšimnout, že se v nich pravidelně objevuje Evropě adresovaná výzva k tomu, „vzít svoji budoucnost do vlastních rukou“. Vychází tím naproti Trumpovým očekáváním, abychom jako Evropané „přijali svůj díl zodpovědnosti“ za společnou bezpečnost? Nebo jde spíše o přípravu na transatlantickou konfrontaci mezi „obránci liberálního řádu“ a „revolucionáři“?
Šéfredaktor deníku Rzeczpospolita Michał Szułdrzyński nedávno napsal, že Tusk na rozdíl od Kamaly Harrisové pochopil dobu a je schopen snadno „odhodit progresivistický balast“ a smířit se s tím, že se „názorové kyvadlo“ v západních společnostech vychýlilo na opačnou stranu. K nutnosti domluvit se s Trumpem tlačí i celá tradice polské zahraniční politiky, která nikdy nebrala jako reálné, že by bezpečnostní garance v regionu byl schopen zajistit někdo jiný než USA. Na druhé straně Tusk do své image „lídra obrany liberální demokracie“ už investoval hodně a takovému vývoji fandí i řada západoevropských politiků a médií. V posledních dnech sice v Polsku zavládlo na premiérské úrovni směrem k Americe ticho, ale ministr zahraničí Radosław Sikorski na síti X opakovaně publikoval ironické komentáře na téma Trumpových a Muskových výroků k evropské politice.
Obě varianty vývoje polsko-amerických vztahů, s dopady na ty evropsko-americké, jsou otevřené. O tom, který z nich může převážit, by mohla napovídat kauza s možným příjezdem izraelského premiéra Benjamina Netanjahua na pietní akci k výročí osvobození německého nacistického koncentračního tábora Auschwitz-Birkenau. Tuskova vláda původně vyslala vzkaz, že respektuje rozhodnutí Mezinárodního soudního tribunálu, a že se tedy izraelský premiér může kvůli aktuálně vydanému zatykači obávat v Polsku problémů. I k tomuto tématu jako překážce polsko-americké spolupráce se obšírně vyjadřoval zmíněný článek v americkém konzervativním National Review. „Opravte vztahy se spojenci,“ zněl vzkaz z Washingtonu. Ve věci intervenoval, právě v zájmu polsko-amerických vztahů, prezident Andrzej Duda. Na chvíli to vyvolalo další vlnu hysterických reakcí řadových poslanců vládní koalice v duchu „stydím se za svého prezidenta“. A o pár hodin později Tuskova vláda prohlásila, že už dlouho připravuje analýzu, která potvrzuje, že Netanjahu může dorazit bez obav…
KLENOTY HABSBURKŮ A JAGELLONCŮ