Nový prezidentský speciál „Marine One.“ Šéf Bílého domu má po 20 letech novou super helikoptéru
HELIKOPTÉRA PREZIDENTA USA
Bílý dům se po více než 20 letech dočkal nové vrtulníkové flotily. Prezident USA Joe Biden se loučí se staršími modely vrtulníku VH-3D a VH-60N, které nově nahradí helikoptéra VH-92A Patriot. Tento model byl přidělen k vrtulníkové letce Nighthawků, která spadá pod námořní pěchotu a zodpovídá za cesty amerického prezidenta vrtulníkem. Joe Biden letos poprvé za posledních 20 let použil nový vrtulník, když letěl z chicagského letiště na nedaleké letiště Solider Field kvůli Národnímu sjezdu Demokratické strany, uvedl server U. S. Naval Institute. Novou letku helikoptér do Bílého domu dodala zbrojařská firma Lockheed Martin a Sikorsky Aircraft Corporation.
Vrtulník z modelové řady VH-92A Patriot od firmy Lockheed Martin a Sikorsky Aircraft Corporation je zbrusu novým prezidentským speciálem. Přebírá označení "Marine One" po starší řadě dosavadních "prezidentských jedniček" VH-3D. Bidenův první let helikoptérou potvrdilo Velitelství námořních a leteckých systémů a námořní pěchota, kteří mají na starost přepravu amerických prezidentů.
V minulých letech prezidenti Spojených států létali například ve vrtulníku VH-60 White Hawk či VH-3 Sea King. Dosavadními prezidentskými vrtulníky byly modernizované, zlepšované a modifikované modely VH-3D a VH-60N, které sloužily Bílému domu už od dob administrativy Geralda Forda.
Presidential Helicopters Program Office and the #MarineCorps accepted delivery of final VH-92A Patriot helicopter in August for total of 23 aircraft. The Patriot is amid a transition plan from the legacy VH-3D and VH-60N aircraft. #NavalAviation
— NAVAIR (@NAVAIRNews) August 19, 2024
📰: https://t.co/z5m4ELz6iG pic.twitter.com/XstpnlAazd
Tomu je ale už konec, protože tyto vrtulníky nahradí model VH-92A Patriot. Na začátku srpna 2024 dodal zbrojařský gigant Lockheed Martin ve spolupráci s firmou Sikorsky Aircraft Corporation poslední vrtulník z celkem 23 prezidentských speciálů. Pentagon se snažil nahradit zastaralé vrtulníky už více než 20 let. Velitelství námořních leteckých systémů ve spolupráci s námořní pěchotou a tajnými službami totiž v roce 2002 spustily program VXX a začaly inovovat svoji techniku a vybavení. Pentagon si nejdřív u Lockheed Martina objednal 28 letounů VH-71 Kestrels a poté šest prezidentských helikoptér za 5 miliard dolarů. Společnost Lockheed Martin a Sikorsky Aircraft Corporation uzavřel s Pentagonem obchod v roce 2014.
SOUVISEJÍCÍ: Jak rozvědka Pentagonu vidí válku na Ukrajině: „Nikdo nemá sil na zásadní ofenzívu“
Brigádní generál a šéf leteckých speciálních misí David Walsh prohlásil, že výroba a dodávka vrtulníků proběhla přesně podle harmonogramu a držela se rozpočtu. "Měli jsme ten nejlepší tým. Nejenom že tato helikoptéra ztělesňuje tvrdou práci a odhodlání těch, kteří ji postavili, ale znamená také bezpečnost a spolehlivost pro okolní svět," uvedl generál podle portálu amerického námořnictva.
The @USMC formally accepted the 23rd and final next-generation VH-92A Patriot presidential helicopter, continuing this legacy for decades to come: https://t.co/6gm0TBi7Sc pic.twitter.com/cpa93ZEdTy
— Sikorsky (@Sikorsky) August 19, 2024
Podle webu U. S. Naval Institute je helikoptéra vybavena balistickým pancéřováním, radarovými rušícími systémy k odvracení protiletadlových střel, tvrzenou elektronikou proti jadernému elektromagnetickému pulsu a šifrovací telekomunikační a videokonferenční technikou. Vrtulník VH-92A má ale i několik slabších bodů. Podle některých odborníků se komunikační systém helikoptéry potýká s řadou problémů. Na vině je především počáteční operační způsobilost a šifrovací systém, uvádí web. Zpráva z Úřadu pro vládní odpovědnost z roku 2020 také informuje, že VH-92A může poškodit přistávací plochu kvůli nadměrnému teplu, které z ní vychází. Úřad upozorňuje, že s velkou pravděpodobností se to dotkne jižního trávníku u Bílého domu, kde prezidentský speciál přistává.
TÝDENÍK: Spojené státy jako zhrzená a zrazená velmoc?
„Při cvičné akci v září 2018 námořnictvo zjistilo, že výfukové plyny letounu VH-92A poškodily přistávací plochu Bílého domu. Představitelé programu uvedli, že výcviková akce nepředstavovala typický provozní scénář, protože trávník byl výfukovým plynům vrtulníku vystaven po delší dobu, než by tomu bylo za běžných provozních podmínek,“ píše se ve zprávě.