Správa železnic si najala firmu na podporu demolice mostu na Výtoni

BOJ O VÝTOŇSKÝ MOST

Správa železnic si najala firmu na podporu demolice mostu na Výtoni
Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu na 2,3 milionu korun s reklamní agenturou Native PR, která bude zajišťovat "krizovou komunikaci a strategické poradenství", jenž má pomoci získat podporu veřejnosti pro zbourání historického mostu v Praze pod Vyšehradem. Foto: Shutterstock
7
Domov
Sdílet:

Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu na 2,3 milionu korun s reklamní agenturou Native PR, která bude zajišťovat "krizovou komunikaci a strategické poradenství", jenž má pomoci získat podporu veřejnosti pro zbourání historického mostu v Praze pod Vyšehradem. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že se chce důkladně seznámit s prací reklamní agentury a jejími plány do budoucna. Firma od července do října vytvořila dvě tiskové zprávy, připravovala průzkum veřejného mínění a spravovala profily na sociálních sítích, kde má 345 sledujících.

Státní organizace si najala marketingovou agenturu, která má pro Správu železnic získat podporu veřejnosti pro zbourání historického mostu v Praze pod Vyšehradem. Native PR se popisuje jako poradenská společnost, která poskytuje profesionální služby v oblasti vztahů s veřejností. Poskytuje "firemní a krizovou komunikaci, komunikační kampaně a strategie, produktovou a online komunikaci či mediální trénink." Mezi její klienty patří společnost McDonald's, LG, Siemens, Tesco, Mol či Moneta.

Kupka se chce seznámit s prací agentury. "Celý web je unikátním sborníkem nejrůznějších dokumentů a studií. Věřím, že je to součást nezbytné a otevřené komunikace SŽ s veřejností, která v maximálně možném rozsahu informuje o všech studiích a technických datech," prohlásil Kupka ve vyjádření, které má Echo24 k dispozici. "Stát musí umět dobře spravit občany o důležitých projektech. Seznámím se s tím, jaké práce ta agentura vykázala a jaké má další plány."

Šéf rezortu dopravy doplnil, že jelikož nezná všechny výstupy reklamní společnosti, tak nemůže rozsoudit, jestli je cena za práci adekvátní. "Ale předpokládám, že cena odpovídá běžným zvyklostem na trhu," uvedl.

Podle Správy železnic je výstupem spolupráce s Native PR veřejně dostupná komunikace SŽ na téma železničního mostu. Agentura byla najata poté, co Správa železnic už nemohla "odrážet kvantum žádostí o informace a dezinformace." Zarážející je fakt, že SŽ má vlastní odbor komunikace s třemi tiskovými mluvčími. "Nám to pomohlo. My na to nemáme kapacitu," řekl šéfka komunikace SŽ Kateřina Matásková pro Radiožurnál s tím, že je s cenou a prací agentury spokojena.

"Odbor komunikace Správy železnic primárně zajišťuje každodenní informovanost a komunikaci s veřejností pro celou Českou republiku, včetně interní komunikace pro téměř 17 tisíc zaměstnanců. Odbor komunikace však nedisponuje seniorními konzultanty na strategickou a krizovou komunikaci a public affairs, proto si na řešení těchto speciálních potřeb v odůvodněných případech Správa železnic najímá externí experty," řekla Friebová pro deník Echo24.

Dále dodala, že projektový outsourcing je v soukromých i státních firmách běžně využíván. "A je nákladově mnohem efektivnější, než tyto odborníky zaměstnávat dlouhodobě jako kmenové zaměstnance," doplnila mluvčí SŽ.

Radiožurnál zároveň poukazuje na to, že Matásková pracovala od roku 2017 do roku 2022 jako výkonná ředitelka firmy Native PR. "Fakt, že má ředitelka Matásková o trhu PR služeb velice dobrý přehled, považujeme spíše za výhodu," doplnila Friebová. "Vítězný uchazeč byl vybrán na základě jediného kritéria, a to nejnižší nabídkové ceny – hodinové sazby," řekla redakci Echa s tím, že výběrové řízení nebylo vypsáno odborem komunikace, ale organizační jednotkou Stavební správa západ.

Firma zajišťuje "podporu při zpracování analýz a rešerší, vytváření PR strategií nebo přípravu obsahu pro tradiční média i sociální sítě, zajišťování media relations a mediálních výstupů." Kromě toho také připravovali grafiku, hledali vhodné novináře pro medializaci projektu, spravovali twitterový a facebookový účet a připravili tiskovou zprávu o endoskopických sondách a zbořeném mostě v Děčíně.

Podle portálu Hlídač státu společnost Native PR eviduje celkem čtyři smlouvy za cca 4 miliony korun. Firma má smlouvu s Českou poštou za 1 209 999 korun za "realizaci komunikační strategie a komunikačních plánů." Za reklamní a marketingové služby zaplatila firmě Česká televize 70 550 korun, zatímco Prague City Tourism zaplatil 217 800 korun za "služby spojené s kampaní V Praze jako doma." Státní organizace SŽ uzavřela s firmou smlouvu 27. června 2023 za 2 395 800 korun za "Poskytování strategického poradenství v oblasti PR a služeb krizové komunikace." Web Hlídač státu tuto zakázku klasifikuje jako obor "Dary a dotace."

Firma Native PR už v minulosti čelila kritice kvůli správě sociálních sítí. Etická a smírčí komise Asociace public relations (APRA) posoudila podnět spolku Nebourat k přezkoumání postupu agentury Native PR při práci pro státní organizaci Správa železnic a po projednání věci došla k závěru, že ze strany členské agentury Native PR nedošlo k porušení etického kodexu ani obecných principů profesní etiky oboru public relations. Hlavní částí stížnosti byly komentáře, které pracovnice agentury umisťovala na Facebooku, uvedl oborový portál Mediář.

Protesty proti zboření mostu na Výtoni

Proti plánu na zbourání historického železničního mostu na pražské Výtoni vystupuje spolek Nebourat, který podpořila např. architektka Eva Jiřičná, kajakář Vavřinec Hradilek, kardiochirurg Jan Pirk, grafický designér Aleš Najbrt, spisovatelka Bianca Bellová, herečka Aňa Geislerová, režisér a dramatik Arnošt Goldflam, výtvarník František Skála, sochař Jaroslav Róna, spisovatel a dramatik Jaroslav Rudiš nebo režisér Jan Hřebejk. Proti zbourání výtoňského mostu se ohradilo také UNESCO, které vyzvalo české ministerstvo kultury, že železniční most je unikátní části pražského panorama.

Podporovatelé demolice mostu obvinili spolek Nebourat z šíření dezinformací, proti čemuž se organizace ohradila s tím, že chtějí, aby byl most řádně opraven a zachován. "My, níže podepsaní, žádáme, aby Ministerstvo dopravy a Správa železnic přehodnotily záměr demolice kulturní památky železničního mostu mezi Smíchovem a Výtoní a následné výstavby mostu nového a začaly prioritně hledat a pracovat na řešení, které zajistí opravu a zachování nýtované konstrukce mostu na jeho současném místě," uvádí petice, kterou podepsalo téměř 21 tisíc lidí.

Státní organizace se dlouhodobě brání, že most dostala do správy v roce 2008 už ve špatném stavu. "Záměr demolice celé nýtované konstrukce mostu považujeme za zbytečný a v důsledcích za barbarský. Železniční most je významnou architektonickou a technickou památkou s ochranným statusem nemovité kulturní památky," připomíná spolek Nebourat.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články