Srovnání cen: plná nádrž nafty vyjde české řidiče významně levněji než nabití elektroauta
ELEKTROAUTA SE PRODRAŽÍ
Koupě elektroauta se i přes vysoké pořizovací náklady vyplatí, provoz je levnější než u auta s klasickým spalovacím motorem. Tak zní často opakovaná věta příznivců a podporovatelů elektromobility. Při drobném propočtu však lze dojít k tomu, že nabíjení elektromobilu vyjde v Česku dráž než načerpání nafty do srovnatelného vozu. Stejně tak celkové náklady na vlastnictví a provoz elektromobilů vyjdou české řidiče v evropském srovnání dráž, než je tomu u klasického paliva.
Vycházíme-li z aktuálně platného ceníku společnosti ČEZ, neregistrovaní zákazníci, kteří využijí vysokorychlostní nabíječku (tedy takovou, která elektromobil nabije z nuly na 80 procent nejrychleji, typicky za 20 až 40 minut, pozn. red.), zaplatí i s DPH 20 korun za kilowatthodinu.
Pokud bychom srovnali například elektroautomobil Škoda Enyaq iV se spotřebou 17kWh na 100 km, nejrychlejší plné dobití za 20 korun za kWh, jak nabízí ČEZ, nás vyjde na 340 korun. To můžeme srovnat se Škodou Kodiaq, kde spotřeba činí 5,7 litrů nafty na 100 km. Vycházíme-li z průměrné ceny nafty za loňský prosinec, tedy 38,6 korun, jsme na 220 korunách. Tedy ušetříme 120 korun oproti dobití elektromobilu.
Také podle aktuální analýzy Car Cost Index z dat za minulý rok z 22 evropských zemí včetně Česka vyplývá, že celkové náklady na vlastnictví a provoz elektroauta nejsou u nás výhodnější než využívání klasického auta.
Co se týče často kritizovaných dotací na pořizování elektromobilů, i čeští řidiči z řad domácností by je mohli v budoucnu získat. Vyplácet by se měla z evropského sociálního fondu pro klimatická opatření. Podporu na pořízení elektromobilu mohou nyní získat firmy a instituce. Fyzické osoby na ni nemají nárok. V řadě jiných evropských zemí však taková podpora – často zároveň s extrémně vysokým zdaněním aut s konvenčním pohonem – funguje.
„Potřebujeme teď i podporu domácností. Tam by to mělo být v rámci sociálního klimatického fondu, kde bude jedna část vyčleněna na dopravu fyzických osob a domácností. Můžeme to nazývat šrotovné, můžeme to nazývat podpora aut na obnovitelné zdroje, ale s tím se v zásadě počítá,“ uvedl k tomu k konci loňského roku vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL).