Nejznámější myšák má důvod k oslavě. Je symbolem zábavy i zatracované tváře kapitalismu
VÝROČÍ
Bylo to ve druhé půli 20. let, kdy si myšák Mickey odbyl svou premiéru na stříbrném plátně. Ikonická postavička, která se později stala symbolem jedné z nejznámějších zábavních značek světa, v pondělí slaví své 95. narozeniny. Mickey Mouse, jehož vystihuje silueta z jednoho velkého a dvou menších kruhů, započal svou kariéru přesně 15. května 1928 ve Spojených státech, kdy vyšla párminutová groteska s názvem Plane Crazy.
V kratičkém černobílém klipu se společně s myšákem rovnou objeví i jeho kamarádka Minnie. Studio duchovního otce postavičky Walta Disneyho plánovalo promítání právě na 15. května 1928, nenašlo však vhodného distributora, a tak tento díl vyšel téměř až o rok později. Premiéru před živým publikem si tak Mickey odbyl 18. listopadu 1928 v krátkometrážním snímku Parník Willie, který byl současně Disneyho prvním ozvučeným filmem.
Diváci i média byli z krátkého filmu, který odstartoval impérium Walta Disneyho, nadšeni. Málokdo však ví, nescházelo příliš, a Mickey Mouse se mohl jmenovat zcela jinak. Původní verze počítala s hlavním hrdinou, který se jmenoval Králík Oswald. Poté, co na něj společnost ztratila práva, přišel myšák, který se měl jmenovat Mortimer. Manželce Walta Disneyho se však jméno příliš nezamlouvalo, a tak navrhla jiné – Mickeyho.
K Mickeymu se postupně přidávaly další postavičky známého univerza, kačer Donald, nebo psi Goofy a Pluto. První barevný film potom přišel v roce 1938, jmenoval se Odvážný malý krejčí. Myšákova podobizna se od té doby objevila na tričkách či hodinkách, v komiksech, zkrátka všude. Mickey doslova zaplavil Ameriku. Stal se z něj fenomén, který dokázal i změnit zákony. Autorská práva na Mickeyho měla totiž společnosti poprvé vypršet už v roce 1984, právníci ale několikrát zalobbovali u zákonodárců a značku se jim podařilo ochránit právě až do roku 2023. I kdyby ale letos autorská práva na Mickeyho Mouse opravdu vypršela, Disney stále vlastní nejméně 19 obchodních značek, které postavu před veřejným užitím spolehlivě uchrání.
Třeba populární Mickeyho uši nosí děti při návštěvách populárního Disneylandu dodnes. První zábavní park se otevřel v roce 1955, od té doby rostou i v jiných státech. A roku 1978 pak myšáka jako první malovanou postavu zvěčnili na hollywoodském chodníku slávy.
Tvář obřích korporací
Disney je ale také firma často kritizovaná za obrovské množství značek a produktů, které má tendenci skupovat, respektive vydávat a profitovat z nich. Společnost kromě svých filmů a seriálů postupně získala práva na výtvory studia Pixar, které stojí za snímky jako Toy Story, Hledá se Nemo, Úžasňákovi nebo Příšerky s. r. o., spadají pod ní i příběhy o superhrdinech ze světa Marvelu nebo celá sága Star Wars. Pod konglomerát reprezentovaný myšákem částečně patří i firma 21st Century Fox, která vydává příběhy o rodině Simpsonových.
V minulých letech společnost spustila svou streamovací platformu Disney+, která má konkurovat službám Netflix nebo HBO Max. K tomu vydělává i na četných videohrách, které pracují s jejími značkami.
Kupříkladu ve druhém finančním čtvrtletí firma zvýšila čistý zisk na 1,27 miliardy dolarů (27,2 miliardy Kč), což je výrazné zlepšení proti zisku 470 milionů dolarů před rokem. Uvedla to před pár dny ve své výsledkové zprávě. Podnik snížil ztrátu ze streamování, ubylo mu ale předplatitelů této služby.
Firma snížila provozní ztrátu ze streamování proti předchozímu čtvrtletí zhruba o 400 milionů na 659 milionů dolarů. Přispělo k tomu zvýšení cen a snížení výdajů na marketing. Zároveň se celkový počet předplatitelů vlajkové služby Disney+ snížil o čtyři miliony na 157,8 milionu. Celkové tržby se meziročně zvýšily o 13 procent na 21,8 miliardy dolarů (469 miliard Kč) a byly vyšší, než čekali analytici. Zisk na akcii činil 93 centů a byl o 14 procent nižší než před rokem.