Multivan VW dostal skvělý benzinový motor
AUTO
Zatímco aktuálně doprodávaný Multivan T6.1 můžete pořídit jen s klasickým motorem TDI, nový model přichází s velmi živým motorem 2.0 TSI s výkonem 204 koní. Odpovíme na zásadní otázku.
Nový Multivan se trochu vzdálil od ostrých hran předchůdce a rozeznáte ho snadno podle nové prodloužené přídě, kopírující aktuální styl vozů značky Volkswagen. Jinak je to samozřejmě stále krabice, jak by se čekalo. Proti předchůdci má delší rozvor (nyní 3124 mm proti dřívějším 3000 mm) a u verze Long délkou dosahuje hodnoty 5173 mm. Zajímavé snad je, že je mírně nižší (s celkovou výškou 1907 mm). Každopádně je na první pohled jasné, že se hodně proměnil, a to zejména v interiéru.
Testovaná verze byla vybavena praktickými sedadly ve třech řadách (takže šlo o takový shuttle pro sedm lidí, kde zbylo i místo na zavazadla). Oceňujeme samostatná pohodlná sedadla, která se dají snadno vyndat, čímž vznikne rovná plocha (rušená jen ližinami) o délce až 2651 mm. Trochu nám ale chyběly nějaké úchyty nebo držáky v zadní části. V té přední jsme vedle dobrých sedadel ocenili také skvělý výhled šikmým sklem a celkově báječný přehled o okolí. Méně už nás logicky bavila digitalizace všeho – na systém ovládání topení a dalších prvků nadává snad každý, koho známe, avšak VW se ho z nepochopitelného důvodu stále drží. Samozřejmě je také otravná nutnost vypínat různé bezpečnostní systémy, zejména držení v pruzích je velmi protivné.
Jinak je to pohoda – první kilometry odhalují velmi komfortně naladěný podvozek, který ani na osmnáctkách (klidně volte sedmnáctipalcová kola) vůbec nemlátí a nerovnosti překonává naprosto sebevědomě, bez zbytečných rázů. Skutečně pohodlná jízda s tím, že toto vysoké a velké auto se jen minimálně naklání a na okreskách se krásně směřuje po asfaltu. V tomto ohledu je to velký posun směrem k pohodlí posádky, který je třeba pochválit.
V aktuální nabídce motorizací existuje plug-in hybrid s motorem 1.4 TSI, dále nějaká klasická TDI, ale konečně také 1.5 a 2.0 TSI, kterým se Volkswagen snaží zaujmout proti svému konkurentovi v podobě třídy V od Mercedesu. A dvoulitr je skvělý! Krásně odhlučněný s jadrným zvukem v momentu, kdy ho vytočíte (což je někdy potřeba). Opravdu bylo nad očekávání, že v „dodávce“ bude TSI tak hezky fungovat. Z hlediska dynamiky je to paráda – zrychlení na stovku zabere i přes hmotnost kolem dvou tun jen 9,4 s a maximální rychlost 200 km za hodinu je pro německé autobahny ideální. Důležitější ovšem je, že auto rychle reaguje a umožňuje bezpečně předjet. Výtky nemáme ani k sedmistupňové převodovce DSG, která váhá jen pár milisekund a většinou se akčně rozhodne, jakou rychlost zařadí. Pohonné ústrojí – nemáme nač si stěžovat…
To nás přivádí k důležité otázce. Mnoho čtenářů si pomyslí, že dvoulitrový benzinový motor bude hodně žrát. Není to tak úplně pravda. Čekali jsme hodnotu kolem 10 litrů na 100 kilometrů, ale moderní TSI zvládá jezdit za 8 litrů, a to jsme při testovací jízdě rozhodně nebyli brzdou provozu. Moc příjemné! Tolik odpověď na onu otázku – pokud si totiž dovolíte auto v této cenové hladině, avšak nemáte na benzin, pak se asi díváte po špatném voze.
Multivan Long rozhodně doporučujeme s motorem TSI. Pak už záleží jen na tom, jak se rozmáchnete v dlouhém seznamu příplatkové výbavy. V rámci akčního ceníku lze koupit Multivan s cenou od 947 950 Kč bez DPH (s motorem TDI) a 1 147 020 Kč (s motorem TSI). Rozpětí verzí je ale celkem velké, takže výbava Style Long s motorem 2.0 TSI už znamená cenu 1 271 401 Kč bez DPH s tím, že případné příplatky umějí cenu posunout až k hranici dvou milionů.
Multivan ovšem nikdy nepatřil k levným autům (dokonce i ojetiny si skvěle drží hodnotu), takže cena odpovídá nabídce. Chybí mu něco? Zatím nás napadá hlavně pohon všech kol, ale také intuitivnější rozhraní na ovládání důležitých věcí. Když má volant normální funkční tlačítka, proč se displej uprostřed nedá používat také lidsky?
Plusy:
Motor TSI, podvozek, komfort, prostor.
Minusy:
Infotainment, otravné asistenční systémy.