Zemětřesení v Seznamu. Levicová témata narazila u čtenářů i majitele
DĚNÍ V SEZNAMU
Málokterá mediální společnost v České republice si v těchto dnech prochází tak překotným děním jako Seznam.cz. Firmě se na obzoru rýsují změny, které mohou mít vliv na její fungování, politické směřování i obsahovou strategii. Jednička českého internetu se totiž podle svého zakladatele Iva Lukačoviče ocitla mimo původní názorové zaměření, což chce její vedení řešit. To se podle všeho už promítlo do změny na pozici šéfredaktora zpravodajství. Mezi dalšími výraznými událostmi posledních dní je přejmenování blogovací platformy Seznam Médium.
Seznam.cz navíc plánuje další změny v obsahu, jak naznačil zakladatel společnosti Ivo Lukačovič a člen představenstva Matěj Hušek. Lukačovič zmínil, že Seznam Zprávy od svého vzniku v roce 2019 postupně změnily své politické zaměření a přesunuly se od víceméně pravicově zaměřené žurnalistiky k levicovějšímu obsahu. Představenstvo se bude snažit tuto situaci napravit a vrátit se k původnímu zaměření, zaznělo od vedení Seznamu.cz
Celou kauzu v podstatě odstartoval byznysový server Borovan.cz, který napsal, že po přeorientování se na více „woke“ témata Seznamu klesla čtenost.
„Pozorný čtenář Seznam Zpráv (SZ) si toho nemohl nevšimnout – v uplynulém roce dvou seznamácké médium výrazně naskočilo na woke vlnu, zahrnující řadu levicových a kulturně levicových témat – ať již se jedná o způsoby pokrývání kontroverzní LGBT tematiky (ladění textů spíše ve prospěch stejnopohlavních manželství, malý prostor pro obhájce tradiční rodiny atd.), strašení klimatickou změnou nebo například podivné strefování se do platby hotovostí,“ napsal Borovan.cz. Matěj Hušek se také pak objevil v rozhovoru pro Borovanův podcast První Liga.
Ve svém pátečním textu pak také objasnil rozdíl mezi pozicováním titulu na trhu a ovlivňováním obsahu. Zdůraznil, že je důležité rozlišovat mezi těmito dvěma přístupy a že Seznam usiluje o zachování maximální kvality a diverzity. „Dlouhodobě se v Seznamu snažíme o maximální kvalitu a maximální diverzitu,“ řekl Hušek. Zároveň zdůraznil, že jakékoli neetické zásahy do obsahu jsou v Seznamu tabu.
Naprosto uzasny text od Mateje Huska @matejh o mediich a jejich pozicovani na
— Ivo Lukacovic (@ilblog) May 31, 2024
A ano, necekam ze si to dotceni lide prectou
A jeste nazor z @hlidacipes_org https://t.co/vq3K8Ptduk pic.twitter.com/N7lhD7vlGV
Zakladatel a šéf Seznamu.cz Ivo Lukačovič sice v minulosti několikrát veřejně deklaroval, že do obsahu zpravodajského serveru nemluví, ani ho nekomentuje. Tentokrát ovšem udělal výjimku.
„Probrali toho strašně moc a doporučuji k poslechu. Padlo tam mimo jiné i to, že od svého založení v roce 2019 Seznam Zprávy odriftovaly ze svého pravicového zaměření jinam. Představenstvo se tím bude zabývat a podle jeho slov se to budou snažit „nakolejit“. Tak držím palce,“ uvedl před pár dny zakladatel a majitel Seznamu.
Následně ještě přitvrdil po novém Huškovu příspěvku, v němž rozebíral „pozicování“ jednotlivých webů Seznamu. „Naprosto úžasný text od Matěje Huška o médiích a jejich pozicování. A ano, nečekám, že si to dotčení lidé přečtou.
Nový šéfredaktor Seznam Zpráv
Nová politika firmy se už zřejmě do jisté míry odráží v personáliích. Od června se novým šéfredaktorem zpravodajského webu Seznam Zprávy stane Jakub Unger, který nahradí Jiřího Kubíka. Kubík se bude věnovat rozvoji nového investigativního formátu, který rozšíří obsah Seznam Zpráv. „O změně jsme se šéfredaktorem diskutovali několik posledních měsíců. Umožní nám, abychom přímočaře řešili strategické úkoly, které před redakcí stojí,“ uvedl Unger.
Jakub Unger má dlouholeté zkušenosti v médiích, byl u zrodu Seznam Zpráv a pracoval na různých pozicích v regionálních redakcích Mafry a Centru Holdings. Jiří Kubík, který vedl Seznam Zprávy pět let, má za sebou bohatou novinářskou kariéru a v Seznamu působí jako autor několika pořadů.
Zpravodajský server Seznam Zprávy je součástí největšího českého internetového portálu Seznam.cz a zaměřuje se na autorský zpravodajský obsah. Měsíčně jeho obsah konzumuje přibližně 4,3 milionu lidí.
Firma se snaží udržet rovnováhu mezi různými názorovými proudy a poskytovat prostor pro pluralitní diskuzi. „Budeme pokračovat v našem úsilí o maximální kvalitu a diverzitu, i když to znamená, že budeme čelit kritice z různých stran,“ uzavírá Hušek.
Přejmenování Seznam Média
Po nedorozumění s hokejistou a televizním komentátorem Jakubem Voráčkem se Seznam.cz také nedávno rozhodl změnit název své blogovací platformy Seznam Médium na Médium. Voráček zareagoval na kritický článek blogera Petra Šoustala, který byl zveřejněn před finálovým zápasem českých hokejistů proti Švýcarsku. Článek kritizoval Davida Pastrňáka, jenž nakonec přispěl k vítězství české reprezentace. Voráček omylem spojil tento názorový příspěvek s redakčním obsahem Seznam Zpráv, což vyvolalo zmatek mezi čtenáři.
„Pane Šoustal Seznam Zprávy jděte do prdele a posílám pozdrav!!“ napsal Voráček na sociální síti X a připojil fotografii zlaté medaile. Následně se omluvil a uvedl, že Seznam Zprávy nemají s názorem blogera nic společného. Tento incident vedl k přejmenování platformy na Médium a ke zvýraznění rozdílu mezi redakčním a uživatelským obsahem.
Jenže vyšlo najevo, že s pojmenováním platformy pro blogery má problém více lidí. „Často se nám stává, že naši uživatelé nerozlišují mezi články našich redakcí a příspěvky uživatelů publikovaných na službě Médium,“ uvedla mluvčí Seznam.cz Aneta Kapuciánová. „I proto došlo ke změně názvu a vypuštění slova Seznam,“ dodala.