Babišův placený rozhovor obešel zákaz politické reklamy. Zabývá se jím slovenská mediální rada
POLITICKÁ REKLAMA NA ŠLÁGR TV
Televize Šlágr TV čelí správnímu řízení od slovenské Rady pro mediální služby (RPMS) kvůli "nekritickému a propagačnímu" rozhovoru s Andrejem Babišem (ANO) během prezidentské kampaně. RPMS zahájila správní řízení se slovenskou společností Československá muzika spol. s.r.o., která provozuje vysílání stanice Šlágr TV. Problémem je fakt, že televize vysílá na území České republiky na základě slovenské licence se zahraniční doložkou. "Minulý rok jsem zaplatil fakturu za odvysílání televizního pořadu na Šlágr TV," řekl Babiš deníku Echo24. Také potvrdil, že 100 000 korun odešlo z transparentního účtu na konto společnosti Česká muzika, která je propojená se slovenským provozovatelem Šlágr TV. "Je to velmi specifický a problematický spor, protože se jedná o problém slovenského vysílatele vysílajícího v zahraničí. Zatím jsme ještě žádný takový případ neřešili," řekla vedoucí komunikace RPMS Lucie Michelčíková pro deník Echo24.
Během horké fáze prezidentské kampaně na začátku letošního roku vystoupil kandidát a šéf hnutí ANO Andrej Babiš ve zcela nekritickém rozhovoru s majitelem stanice Karlem Peterkou. Podle interní zprávy slovenské rady se jednalo o součást volební kampaně - jejíž vedení v televizi je až na výjimky v Česku i na Slovensku zakázáno.
Televize Šlágr TV ale využila slovenského provozovatele vysílání a díky tomu obešla tento zákaz. RPMS nakonec zahájila řízení kvůli "porušení povinnosti zajistit názorovou pluralitu, objektivnost a nestrannost televizního vysílání." Přestože v Česku je politická reklama v televizním a rozhlasovém vysílání zakázána, přiznal Babiš na svém transparentním účtu od Komerční banky pro vedení prezidentské kampaně, že zaplatil 100 000 korun za "odvysílání TV pořadu" české společnosti ČESKÁ MUZIKA spol. s.r.o.
Tuzemská společnost je majetkově propojená se slovenskou firmou ČESKOSLOVENSKÁ MUZIKA, spol. s.r.o., která zajišťuje provoz a vysílání televizních stanic Šláger Muzika, Šláger Originál a Šláger Premium. Rada pro mediální služby se případem zabývá na základě podnětu nevládní protikorupční společnosti Transparency International.
"Rozhovor s prezidentským kandidátem Babišem v několikrát reprízovaném pořadu ABeceda života byl vedený tak nekritickým a propagačním způsobem, že se očividné jednalo o volební kampaň. Vykázaná platba na transparentním volebním účtu potvrzuje, že si obě strany byly vědomy toho, za jakým účelem se v nahrávacím studiu sešli," řekl vedoucí právník Transparency International Jan Dupák.
Šéf hnutí ANO Andrej Babiš deníku Echo24 potvrdil, že zaplatil za vysílání pořadu firmě Česká muzika. "Minulý rok jsem zaplatil fakturu za odvysílání televizního pořadu na Šlágr TV," řekl Babiš pro deník Echo24. "Ty peníze šly z mého transparentního účtu," doplnil.
Tato platba byla součástí prezidentské kampaně, dodal bývalý kandidát na prezidenta.
Vedoucí komunikačního odboru slovenské Rady pro mediální služby Lucie Michelčíková uvedla, že tento spor je velmi problematický a specifický. "Jedná se totiž o problém slovenského vysílatele, který vysílá se zahraniční doložkou. Zatím jsme ještě žádný takový případ neřešili a zvažujeme možnosti dalšího postupu," odpověděla Michelčíková deníku Echo24.
"Správní řízení začalo na základě podnětu od zdroje, který nemůžeme jmenovat," doplnila Michelčíková. Česko-slovenská Transparency International se ale k podnětu přiznala sama na svém webu. "Řešíme především pravomoce a kompetence vůči vysílateli," dodala.
RPMS deníku Echo24 poskytla pracovní materiály, které popisují spornou kauzu kolem rozhovoru s Andrejem Babišem. Stěžovatel vznesl námitky proti pořadu s ABeceda života, který byl odvysílán 20. ledna 2023 na stanici Šlágr Originál a 21. ledna 2023 na sesterské stanici Šlágr Music. "Předmětné programové služby měly poskytnout prostor pro vedení volební kampaně krátce před konáním prvního kola prezidentských voleb kandidáta Andreje Babiše. Podle stěžovatelky výše uvedené vysílání naplňuje znaky politické propagace, která je zakázaná," uvádí se v materiálech, které má Echo24 k dispozici.
Účelem odvysílaných pořadů byla zjevně propagace kandidáta na funkci prezidenta České republiky. "Forma i načasování vysílání pořadů i další okolnosti nasvědčují tomu, že se nejednalo o zpravodajskou službu, vyvážené informování o názorech kandidátů nebo zprostředkování diskuzní platformy, neboť tento prostor nebyl nabídnut všem ostatním kandidátům," napsali předkladatelé podnětu k správnímu řízení z Transparency International.
To potvrzuje také dokument RPMS s tím, že je zde přímá souvislost s platbou z volebního účtu za odvysílání pořadu. Kromě toho je předkladatel přesvědčen, že slovenská úprava zákazu politické propagace o mediálních službách se musí vztahovat i na vysílání s dopadem na volby v Česku. "I v České republice mají provozovatelé vysílání zakázáno zařazovat do vysílání obchodní sdělení politických stran a hnutí a nezávislých kandidátů na prezidenta republiky," píše RPMS. Předkladatelé kromě toho volají po tom, aby regulátoři považovali za nedovolenou politickou propagaci i případnou propagaci zahraničních kandidátů v zahraničních volbách.
"Jinak by vznikla mezera v zákoně, která by umožnila mediálním mocipánům zneužívat zahraniční média ve svých volebních kampaních, a to jak v České republice, tak na Slovensku," uzavírá Rada pro mediální služby. Vyjádření zástupců televizní stanice Šlágr TV deník Echo24 zjišťuje.