Boj o budoucnost Škody. Němci škrtají, rozhoduje se mezi spalovacími motory a elektroauty
ZMĚNY VE ŠKODA AUTO
Automobilový koncern Volkswagen ve středu svým investorům prezentoval plánované změny, které německý deník Handelsblatt nazval „největší restrukturalizaci za poslední desetiletí“. Součástí skupiny je i česká Škoda Auto. Němečtí nadřízení měli podle dřívějších spekulací tuzemsku určit roli hlavní výrobny spalovacích motorů, mladoboleslavská automobilka se ve svém vyjádření ale proti tomuto ohrazuje. Podle ní je budoucnost v elektromotorech, současně ale dodává, že v nejbližší době chystá nabízet své modely s klasickým spalovacím motorem, elektrickým pohonem i v hybridním provedení.
„Budoucnost automobilky Škoda Auto je elektrická. V právě probíhajícím období transformace průmyslu na elektromobilitu v oblasti produktů i výroby se Škoda Auto zaměřuje na uspokojení rozdílných potřeb všech zákazníků v různých regionech, a to z hlediska velikosti i druhu pohonu,“ uvádí Pavel Jína, mluvčí společnosti pro finanční a prodejní výsledky.
V prohlášení zaslaném redakci „ubezpečuje“, že firma bude do budoucna nabízet šest plně elektrických modelů, stejně jako vozy se spalovacími motory. V nabídce mají být i plug-in hybridy.
Výspa spalovacích motorů
V minulých dnech se přitom hovořilo o tom, že se z českých závodů stane poslední hájemství klasických automobilů. Podle spekulací v médiích měla Škoda „nést vlajku spalovacích motorů“. To Jína následně popřel. Přitom tomu napovídaly i některé nedávné kroky koncernu. Volkswagen se nedávno přihlásil k nové verzi moderního spalovacího motoru 1.5 TSI Evo2, který se vyznačuje vlastnostmi směřujícími ke snížení emisí a spotřeby.
Co se naopak ukázalo jako pravdivá spekulace, je sjednocení a tedy zlevnění výroby. Ve střednědobém horizontu plánuje Volkswagen sladit výrobu značek Volkswagen, Seat, Cupra a Škoda. Mělo by jít o sdílení platforem, a především výrobních závodů.
„Do budoucna se výroba skupiny velkoobjemových značek důsledněji zaměří na využití závodů napříč značkami a platformami. Cílem nového modelu řízení koncernu Volkswagen je zúročit sílu jednotlivých skupin značek a zároveň co nejefektivněji využít výhody, které přináší velikost skupiny. Díky tomu chce koncern Volkswagen dosáhnout vyvážené kombinace emocionální esence samotných značek a široké škály a rozmanitosti technologií a služeb,“ vysvětluje Jína.
„Náš nový model řízení je založen principech ziskovosti, nižších fixních nákladech a disciplinovaných investicích. Historicky se naše společnost často snažila zvyšovat ziskovost objemovým růstem – a v této strategii jsme úspěšní. Jsme ale přesvědčeni, že transformace našeho průmyslu k elektrické mobilitě a digitalizaci vyžaduje nový přístup,“ řekl ve zprávě Volkswagenu finanční ředitel koncernu Arno Antlitz.
Od roku 2023 do roku 2027 chce skupina Volkswagen dosahovat průměrného růstu prodejů o pět až sedm procent. Poté chce růst naplánovat podle vývoje tohoto odvětví. Strategickou rentabilitu tržeb chce do roku 2030 zvýšit na cílových devět až 11 procent.
Koncern chce rovněž v nadcházejících letech snížit náklady na hmotné investice a také na výzkum a vývoj. Podíl investic tak má do roku 2027 klesnout pod 11 procent obratu. Pro letošní rok koncern plánuje podíl investiční výdajů na 14,5 procentu tržeb.