Tady Vary startují jarní sezónu. „Diváci k nám chodí i za zážitkem,“ říká ředitelka prostějovského kina
TADY VARY
Filmová přehlídka Tady Vary zahajuje svou jarní sezonu už ve středu 8. ledna. V předpremiéře uvede film italského oscarového režiséra Paola Sorrentina Parthenope. V českých kinech jej uvidíme od 16. ledna. Jedním ze zhruba 70 kin, kde se bude Parthenope promítat právě v předpremiéře v rámci platformy Tady Vary, je i 362místné podzemní Kino Metro 70 v Prostějově. Od ledna 2017 jej vede mladá ředitelka Barbora Kucsa Prágerová, která věří v dramaturgickou pestrost jednosálových kin, ale i v budování regionální kulturní komunity.
Proč je přehlídka Tady Vary v Prostějově?
Nápad na přehlídku Tady Vary jsme ocenili během covidové pandemie, byla to pro nás i pro naše diváky obrovská vzpruha ve chvíli, kdy se nemohly konat velké kulturní akce. Neztratili jsme díky akci Tady Vary kontakt s festivalovou atmosférou, mohli si ji vytvořit v našem regionálním kině. I po covidu, kdy Tady Vary fungují jako platforma pro 10 premiér za rok, je to pro nás jasná volba. Přehlídka má punc kvality, kdy za nás dramaturgickou práci odvede tým karlovarského festivalu pod vedením uměleckého ředitele Karla Ocha. V případě filmů Paola Sorrentina se navíc jedná o klasického tvůrce, já sama jsem jeho Velkou nádheru viděla několikrát; měla na mě velký vliv.
Jak se v Prostějově daří cinefilům?
Jsme velké kino na půli cesty mezi Brnem a Olomoucí, naše akce tedy nenavštěvují davy milovníků uměleckých filmů, proniknout do těchto pater společnosti se stále učíme. Máme ale svoje věrné štamgasty, kteří představení filmového klubu vyhledávají pravidelně. Známe je jménem, mají v sále svá oblíbená sedadla. Máme i pravidelné diváky díky naší programové sekci Kino naslepo, kterou uvádíme jednou měsíčně v podobě filmu, jehož název divák předem nezná. Pak může během prvních patnáct minut odejít, nebo po konci platí za zhlédnutí filmu jen dobrovolný příspěvek. Tím se dále buduje zdejší komunita, jsem ráda, že nejsme jen průtokovým ohřívačem zábavy.
Znáte hodně žen-kinařek?
Nemám to spočítané, ale když se rozhlédnu mezi svoje kolegyně a kolegy, žen je mezi stále narůstající množství. Myslím, že dochází ke generační i genderové obměně, sama jsem se před pár týdny vrátila z rodičovské dovolené, je pro mě tedy aktuální téma malých dětí jako příštích diváků. Nově začínáme organizovat programový cyklus Mini Kino s filmy pro nejmenší. Víme, že v klasickém kinosále by to malé děti ještě neuseděly, připravujeme jim proto prostor, ve kterém mohou odbíhat a kde si rodiče v klidu vypíjí kávu. Chceme utužit komunitu diváků, kteří sem chodí za zážitkem.
Jednosálová kina se v naší republice dokázala prosadit, bojují ale se stále klesající návštěvností. Jak přesně?
Prostějovské Kino Metro 70 je podle statistik druhé jednosálové kino s největším počtem premiér v republice, promítáme 364 dní v roce a cestují k nám lidé z různých koutů Moravy, aby u nás viděli film, který zrovna nikde jinde nehrají. Přesto však řešíme přetlak premiér: do plánu premiér se dostává velké množství filmů, je třeba opravdu pečlivě vybírat. Když jsem sem přišla před sedmi lety, bylo filmů víceméně zvládnutelné množství, nyní si již troufám říct, že zdaleka ne všechny filmy patří na velké plátno. Víkendové sloty stále obsazujeme blockbustery, pak si můžeme dovolit promítat ve všední den snímky artovější. Návštěvnost se ale mění: dříve bývaly slabé letní měsíce, ale i díky nasazování kvalitních dětských filmů jsme měli loni velmi silnou návštěvnost o letních prázdninách, bodovaly dva české tituly, Zápisník alkoholičky a Vlny. Slabší bývají měsíce září a říjen, velký hype zažíváme během druhé půlky prosince, především díky školním představením, a pak mezi svátky. Od ledna do března je to pořád ještě dobré, nejslabší pak bývá duben-červen. Snažíme se proto návštěvu kina ozvláštňovat zážitkem, zveme sem režiséry a další tvůrce, organizujeme úvody a besedy k filmům. I proto je pro nás přehlídka Tady Vary vítaným zpestřením.