Ekologické zóny v Česku: Města mají dostat zelenou ke kontrolám starších aut kamerami

PŘIPRAVTE SE NA ZMĚNY

Ekologické zóny v Česku: Města mají dostat zelenou ke kontrolám starších aut kamerami
Nízkoemisní zóny už fungují delší dobu v Německu, Belgii, Španělsku nebo Velké Británii. Česká města se k radikálnímu kroku zatím neodvážila. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Zatímco v Německu už takzvané ekologické zóny pomalu ruší, v Česku by mohly v blízké době začít vznikat první. Umožnit to má schvalovaná novela zákona o ovzduší, která nedávno prošla ve sněmovně prvním čtením. Města budou moci nastavovat vlastní pravidla pro vjezd do těchto zón a otevřít je podle svého uvážení pouze autům splňujícím modernější emisní normy, nebo jen elektromobilům. Vjezd majitelů starších aut by mohl být podmíněn uhrazením poplatku na bázi ekologického odpustku.

Podobné zóny fungují už delší dobu v Německu, Belgii, Španělsku nebo Velké Británii. Navrhovaný zákon nicméně v současné podobě nepočítá s vydáváním barevných plaket, jaké známe například z Mnichova, ale města, která se rozhodnou zřídit na svém území nízkoemisní zónu, mají mít možnost kontrolovat emisní normu přímo z registru vozidel, například detekcí poznávacích značek pomocí kamer. Mohlo by jít o podobný automatický systém, jaký používá hlavní město už několik let ke kontrole parkování v takzvaných modrých zónách.

Ustanovení ohledně nízkoemisních zón jsou v legislativě už přes deset, ale města je doteď nevyužívala. Některé dosavadní podmínky totiž jejich zavedení v části měst znemožňovaly.

„Obce, které se rozhodnou je zavést, si budou moci samy nastavit konkrétní parametry. Například, že do zavedené zóny nesmí jezdit vozy určité starší emisní kategorie, případně bude možné jejich vjezd zpoplatnit. Zkrátka chceme, aby radnice mohly najít takové řešení, které v konkrétním městě nejlépe pomůže zvýšit kvalitu ovzduší,“ řekl k novele ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Původně se počítalo s fyzickým označováním vozidel zmíněnými plaketami jako v Německu. „Novela naopak zavádí evidenci vjezdu do nízkoemisní zóny pomocí poznávacích značek a propojení údajů s registrem vozidel, stejně jako možnost zavést individuální výjimky pro rezidenty podle klíče, který si v mezích zákona určí sama obec,“ dodává Hladík.

V případě Prahy se hovoří o omezení vjezdu do centra metropole pro některé kategorie vozidel už mnoho let. Žádná radnice ale na takto radikální krok nenašla dosud odvahu. Jednorázový zákaz vjezdu hlavní město ale už poznalo. Na podzim roku 1996 zavedlo dočasný zákaz vjezdu do města mimo MHD a dalších výjimek kvůli špatné kvalitě ovzduší. Pražská akce tehdy skončila dopravní kalamitou. V minulosti experimentovala s omezením automobilového provozu kvůli častým smogovým situacím také Ostrava, která ve smogových dnech nabízela obyvatelům města MHD zdarma. Německo naopak v některých městech od nízkoemisních zón postupně ustupuje.

Redakce časopisu Svět motorů si v těchto dnech udělala průzkum, co tomu říkají města. Většina jich prý o zavedení nízkoemisních zón v tuto chvíli neuvažuje. Vážně to zvažují ale například Mariánské Lázně. „V minulém roce jsme získali status klimatických lázní, což z nás dělá světový unikát. Jsme jediné město na světě, které má všechny čtyři přírodní léčivé zdroje. Minerální vody, rašelinu, zřídelní plyn a léčivé klima. Naším cílem a snahou je o ně pečovat a uděláme pro to maximum,“ odpověděl redakci starosta Martin Hurajčík. Zavedení nízkoemisních zón nevyloučil ani Kolín.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články