Komerční televize píší ministerstvu kultury. Nelíbí se jim vyšší poplatky pro Českou televizi
PROTEST MÉDIÍ
Tuzemské velké komerční televizní skupiny nesouhlasí s návrhem tzv. velké mediální novely, kterou nedávno představila vládní koalice. Ministerstvu kultury navrhly novelu zákona o České televizi a Českém rozhlasu a novelu zákona o rozhlasových a televizních poplatcích stáhnout z legislativního procesu a přepracovat. V tiskové zprávě to uvedla Asociace komerčních televizí, která sdružuje skupiny Nova, Prima a Óčko. Novely mimo jiné počítají se zvýšením televizního poplatku ze 135 na 160 korun a rozhlasového o desetikorunu na 55 Kč měsíčně, skupina povinných poplatníků by se podle nich měla rozšířit.
„S předloženým návrhem novely tedy kategoricky nesouhlasíme a žádáme jeho stažení z legislativního procesu a důkladné přepracování. Jsme připraveni poskytnout veškerou součinnost a náš expertní vhled do fungování mediálního prostředí v České republice tak, aby bylo možné si při tak zásadních zásazích do trhu správně vyhodnotit dopady a potenciální rizika pro jeho stabilitu,“ uvedla asociace.
Podle zástupců komerčních televizí s nimi návrh nikdo neprojednal, i když ministr kultury Martin Baxa (ODS) tvrdil opak. „Pravdou je, že se zástupci ministerstva kultury jsme v letošním roce v intenzivním kontaktu s ohledem na naši účast v poradní skupině k transformaci Fondu kinematografie a s tím související novelizaci zákona o audiovizi. O to větší překvapení pro nás proto byla slova pana ministra, že zamýšlené významné navýšení financí pro Českou televizi je nutné vnímat jako téma spojené právě s transformací fondu. V rámci několikaměsíční práce poradní skupiny totiž nepadla ani jedna zmínka o jakémkoli propojení tohoto tématu s financováním veřejnoprávních médií. Ve skutečnosti zde žádné takové věcné propojení neexistuje a ani nedává smysl,“ uvedli zástupci asociace.
Předložený návrh novel podle asociace primárně směřuje k navýšení příjmů z koncesionářských poplatků jejich zvýšením a rozšířením počtu poplatníků, přičemž současně v plném rozsahu zůstává zachovaný zdroj financování České televize z reklamy, sponzoringu a dalších obchodních sdělení.
„V současné ekonomické situaci považujeme za zcela nesprávné řešit nejprve navyšování poplatkového financování, aniž by bylo přesně definováno a známo, na co mají být vyšší prostředky v rozpočtu České televize potřebné, a v jaké výši,“ uvedla asociace.
Návrh tak podle komerčních televizí může zásadně narušit stabilitu mediálního sektoru. Měl by totiž podle nich destrukční vliv na rovnováhu českého mediálního prostředí, mediální pluralitu a mohl by znamenat nelegitimní zásah do hospodářské soutěže.