Pozor na nové modré majáky. Začíná fungovat silniční inspekce

SILNIČNÍ INSPEKCE

Pozor na nové modré majáky. Začíná fungovat silniční inspekce
Vozidlo nově zřízené Inspekce silniční dopravy. Foto: INSID
1
Domov
Sdílet:

Už nejen policie či celníci. Řidiče na českých silnicích a dálnicích může zastavit i Inspekce silniční dopravy (INSID). Nová složka, která má za cíl kontrolovat především nákladní vozidla a autobusy, od 1. července jezdí s modrým majákem a sami inspektoři mohou vozidla zastavovat, udělovat pokuty či zabavit na místě doklady či SPZ.

Nová složka vznikla z Centra služeb pro silniční dopravu. To provádělo kontrolu nákladní a autobusové dopravy. Muselo se však spoléhat na spolupráci s celníky či policisty při zastavování vozidel. Díky změnám zákonů však nyní inspektoři mohou řadu úkonů dělat samostatně.

„Kontrolní činnost Centra služeb pro silniční dopravu je v současné situaci plně závislá na asistenci příslušníků policie nebo celní správy, kteří jako jediní mohou zastavovat vozidla a vést kontroly. Silniční inspekce bude mít všechny pravomoci k provedení kontroly, takže bude moci provádět kontroly samostatně. Systém kontroly dodržování pravidel v silniční dopravě díky tomu bude mnohem efektivnější,“ uvedl při oznámení nového úřadu ministr dopravy Martin Kupka.

V minulosti si zaměstnanci centra služeb pro silniční dopravu museli pro kontroly vyžádat asistenci policie nebo celní správy, aby mohli podezřelé kamiony či autobusy zastavovat ke kontrole. V případě, že policisté či celníci byli odvolání například k nehodě poblíž, sami zaměstnanci centra museli prohlídku přerušit, protože nemohli udělovat například pokuty či zamezit vozidlu v další jízdě. Tato omezení nyní padají.

Nový správní úřad s celorepublikovou působností má jak vlastní vozidla (těch má být 13), která budou sledovat potencionální vozidla ke kontrole, tak i vlastní dodávky s mobilními kancelářemi (těch má být 22). V nich budou mít inspektoři například mobilní váhy, přístup do řady státních databází, čtečku tachografů či nový systém DSRC, který je schopen údaje z tachografů číst na dálku za jízdy.

Inspekce má také dvě vozidla pro měření emisí a během podzimu získá dvě „mobilní STK“. Právě na technickou způsobilost, kontrolu váhy a tachografů či kontrolu odpočinku řidičů autobusů a nákladních vozidel se bude silniční inspekce převážně zaměřovat. Může však zastavit i osobní vozidlo v případě, že bude mít podezření na jeho technickou nezpůsobilost.

Nově inspektoři budou také moci udělovat pokuty na místě nebo zabavit doklady či SPZ v případě porušení předpisů. Budou mít také vlastní stejnokroje, které jsou tmavě modré, v zimní verzi pak připomínají světle zelené reflexní vesty. V současnosti je inspektorů, kteří budou v terénu, přibližně 60.

V případě, že by řidič technickou kontrolu odmítl, mohou mu inspektoři vozidlo odtáhnout, případně zamezit další jízdě. Podobně jako policisté. Na rozdíl od nich však inspektoři nebudou ozbrojeni. „V momentě, kdy by někdo od kontroly ujel, inspektoři předají všechny potřebné informace policii. Inspektoři INSID se na svou částečně novou roli připravovali např. tak, že absolvovali kurz asertivní komunikace,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy, pod které inspekce spadá, František Jemelka. Ten zároveň upozornil, že řidičů, kteří by se snažili od kontroly ujet, je statisticky naprosté minimum.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články