Boj o budoucnost filmu. K čemu povede stávka v Hollywoodu

SALON O STÁVCE HOLLYWOODU

Boj o budoucnost filmu. K čemu povede stávka v Hollywoodu
Budoucnost filmového průmyslu je otevřená, boj o ni se vede teď. Jak vypadá? Co přináší? V Salonu Echa o tom diskutují Iva Hejlíčková, Radomír D. Kokeš a Václav Rybář. Foto: Echo24
1
Týdeník
Lukáš Novosad
Sdílet:

V Hollywoodu již čtvrt roku stávkují scenáristé a o prázdninách se k nim přidalo sto šedesát tisíc herců a hereček sdružených v odborech. Usilují o zlepšení platových a pracovních podmínek, které se netransformovaly několik desetiletí a neodpovídají nejen současné americké inflaci, ale ani situaci na trhu po vzniku streamových společností, jež cenu lidské práce tlačí dolů. Novým rizikem pro řadové tvůrce je dostupnost umělé inteligence, neboť se předpokládá, že bude schopna psát scénáře i generovat záběry s lidmi a že ti skuteční již nebudou potřeba.

Budoucnost filmového průmyslu je otevřená, boj o ni se vede teď. Jak vypadá? Co přináší? V Salonu Echa, jenž proběhl na 49. ročníku Letní filmové školy v Uherském Hradišti, o tom diskutují programová ředitelka festivalu, novinářka a překladatelka Iva Hejlíčková, filmový historik a teoretik, zástupce vedoucího Ústavu filmu a audiovizuální kultury Masarykovy univerzity Radomír D. Kokeš a novinář specializující se na hollywoodské zákulisí a zakladatel portálu MovieZone Václav Rybář.

Proč nás má zajímat stávka herců a scenáristů v Americe?

Hejlíčková: Protože všichni konzumujeme plody jejich práce. Pokud stávka vydrží, budeme ochuzeni o některé filmy a seriály. Nehledě na to ale záleží na tom, k jaké dohodě stávkující se zaměstnavateli dojdou, protože to ovlivní budoucnost tvorby v delším horizontu. Takže krátkodobě nás stávka ochudí o některá díla, dlouhodobě změní podobu celého filmového průmyslu.

Kokeš: Stávka ovlivní také český filmový průmysl. Protože existují vlastně dva: jeden tvoří pro Čechy a druhý jsou Češi, již tvoří pro Hollywood. Ti jsou placeni mnohem lépe než jejich kolegové tvořící pro našince. Takže se na různých akcích potkávají titíž lidé, ale pracují pro jiný průmysl a mají různé standardy. Ten druhý, který je podstatný pro celý český filmový průmysl, stávka ohrozí bezprostředně. Protože lidé závislí na zakázkách o ně přijdou. Ostatně už se to děje, už se v Praze měly točit nové série seriálů, jenže netočí se. A tak kdekdo najednou nemá práci, s níž počítal…

Hejlíčková: … a která ho živila. Vytvořila se tu komunita o objemu, jenž se ustálil podle počtu pobídek a zakázek, které sem jezdily a jezdí. Teď tito lidé nebudou mít práci, nebo ji budou mít hůř placenou, takže hrozí, že vynikající fachmani z oboru odejdou a začnou se živit jinak.

Kokeš: Můžeme ale na stávku hledět i pozitivně: sledujeme krizi hollywoodského systému, a když k podobné došlo v šedesátých letech, proběhla tehdy také velká stávka. Tenkrát Hollywood prožíval nejhorší období své existence, kolaboval klasický studiový průmysl, standardní produkce…

Hejlíčková: Stávka před třiašedesáti lety se sice připomíná opakovaně, ale myslím, že podstatnější byla ta v letech osmdesátých. To také stávkovali scenáristé i herci. Zrovna se prosadilo video a přineslo nové výzvy, v současnosti výzvu představují streamy a umělá inteligence. Krize se opakuje, když do funkčního systému vstoupí nové médium a změní zavedené podmínky práce. Přičemž snahou studií bývá reagovat na změny co nejpozději.

Kokeš: VHS a domácí videa jsou dobrá poznámka, ale já vidím vzhledem k současnosti paralelu s šedesátými léty. Tehdejší krize umožnila růst evropskému filmovému průmyslu. Tehdy i dnes v Hollywoodu zkolabovaly roky fungující vzorce: přestal fungovat hvězdný systém či žánry. Filmy, na něž se mělo chodit, prošuměly. Letos zklamaly všechny blockbustery, uspěly jen dva drahé hrané filmy, jimž se přitom prorokovalo, že nemají šanci. Totéž se dělo v šedesátých letech, kdy například selhaly největší muzikály. Krize tenkrát byla tak velká, že se mluvilo o konci hollywoodského průmyslu. Pro evropský žánrový film, na nějž najednou neútočil ten americký, to ale znamenalo renesanci. Bondovky nebo mayovky vznikly mimo jiné díky situaci, která nastala v Hollywoodu.

Celý Salon si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo od středečních 18.00 v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články