Tajný česko-ukrajinský projekt? Aero vyvíjí nástupce lehkých bitevníků L-159

ČESKO-UKRAJINSKÉ LETADLO

Tajný česko-ukrajinský projekt? Aero vyvíjí nástupce lehkých bitevníků L-159
Vizualizace konceptu letounu F/A-259 Striker z roku 2018. Foto: Aero Vodochody
2
Domov
Jakub Fujáček
Sdílet:

Česká společnost Aero Vodochody by mohla při výrobě nástupce lehkých podzvukových bitevníků L-159 spolupracovat s průmyslem na Ukrajině. Mluvčí Aera Radka Černá potvrdila deníku Echo24, že letecký výrobce analyzuje možnosti vzájemné spolupráce. Zatím tajný projekt může nést název L-259. Během návštěvy Kyjeva o něm hovořil prezident Petr Pavel, podle nějž patří mezi šest klíčových projektů české a ukrajinské spolupráce v oblasti obrany.

Zatímco cvičně-bitevní letouny L-159 Alca vyvinuté v Aeru koncem 90. let pomalu zastarávají, výrobce letadel se už několik let soustředí na modernizaci a rozvoj stávajícího modelu. Někdy se o něm mluví jako o L-259.

Už v roce 2018 společnost představila na leteckém veletrhu v britském Farnborough nový s koncept s označením F/A-259 Striker. Český výrobce letadel s ním chtěl jít původně do tendru amerického letectva OA-X (Observation/Attack-X), které mělo zájem nakoupit až několik stovek lehkých multifunkčních bojových letounů. Po zrušení tendru ale nakonec zůstaly plány na konstrukci letounu jen na papíře.

Nový model má vývojově navázat na bitevní letoun L-159 Alca vyvinutý ve Vodochodech v 90. letech.
Nový model má vývojově navázat na bitevní letoun L-159 Alca vyvinutý ve Vodochodech v 90. letech. Foto: Shutterstock

Striker měl původně obsahovat izraelské technologie. Například radar od společnosti Elta, který měl mít být schopný vyhledat a identifikovat i pohyblivé pozemní cíle. Počítalo se také s přepracovaným kokpitem a takzvaným „mokrým křídlem“ – to je název pro palivové nádrže integrované uvnitř křídel, jaké známe z běžných dopravních letadel. To by umožnilo prodloužit dolet letounu a pod křídly by se tím vytvořilo více prostoru pro zbraňové závěsníky.

Projekt pak na čas usnul. Jeho potenciál byl ale znovu objeven poté, co vypukla válka na Ukrajině. Zhoršení bezpečnostní situace v Evropě totiž vytvořilo celosvětový hlad po zbraních a vojenském materiálu. V té době se zřejmě začalo vážněji hovořit o oživení tohoto projektu s obrovským exportním potenciálem. A ukázalo se, že Ukrajina by měla zájem o bojový letoun, na němž by mohli cvičit i budoucí piloti nadzvukových stíhaček F-16 a dalších strojů 4. a 5. generace.

Jak daleko je výrobce s vývojem nového letounu, který má nahradit stárnoucí „Alky“? Mluvčí Aera Vodochody Radka Černá pro deník Echo24 potvrdila, že se společnost zabývá dalším rozvojem a modernizací L-159 Alca a zároveň zkoumá možnosti spolupráce s ukrajinskými firmami. Bližší informace ale nesdělila, což naznačuje, že se společnost snaží ze strategických i bezpečnostních důvodů držet projekt pod pokličkou.

„Modernizaci a dalšímu možnému rozvoji L-159 se věnujeme koncepčně a dlouhodobě. V této souvislosti je součástí i příprava projektů českých a ukrajinských firem v oblasti zbrojní výroby na Ukrajině. Společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s. detailně analyzuje varianty možností spolupráce při výrobě letounu, který by byl vývojovým pokračováním Aero L-159, lehkého bojového a pokročilého cvičného proudového letounu. Vzhledem k současné fázi probíhající analýzy projektu nelze sdělovat více detailů,“ řekla za Aero Vodochody Černá.

Současné „Alky“ využívají motory od společnosti Honeywell vyráběné na Tchaj-wanu. V případě spolupráce s Ukrajinou by se tak nabízela možnost, že by Ukrajinci mohli pro společný projekt nabídnout například vlastní motory leteckého výrobce Motor Sič. Jeho výroba byla ale značně poznamenána válkou na Ukrajině. Na Ukrajinu by mohla být přesunuta pod licencí i výroba samotného letounu, což naznačil prezident Petr Pavel na konci dubna během návštěvy Kyjeva, kde o možnosti vyrábět L-259 společně otevřeně mluvil.

Spolupráce ukrajinského průmyslu s Aerem Vodochody patří mezi šest klíčových projektů, u nichž bude podle prezidenta Pavla brzy možné provést nejen transfer technologií, ale i výroby na Ukrajinu. Kromě Aera dále zmínil také výrobce střeliva Sellier & Bellot nebo zbrojařskou skupinu Czechoslovak Group.

Nejnovějším artiklem Aera je cvičný letoun L-39 NG představený v roce 2018. Jde o následovníka světově nejpoužívanějšího cvičného proudového letounu L-39 Albatros, kterého byly vyrobeny asi 3 tisíce kusů a dodnes na něm cvičí své piloty desítky zemí. Při výcviku albatrosy používají letectva Velké Británie i Spojených států.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články