KIA EV9. Nepřehlédnutelná

AUTO

KIA EV9. Nepřehlédnutelná
Kia EV9 má většinu předpokladů k úspěšné elektrifikaci segmentu velkých SUV. Foto: Kia
7
Auto
Jan Blažek
Sdílet:

Kia EV9 má většinu předpokladů k úspěšné elektrifikaci segmentu velkých SUV. Přesto se v některých oblastech dostává na limity možného.

Vzhledem k tomu, že současná elektromobilita dává největší smysl zejména ve městě, působí víc než pětimetrové hranaté elektrické SUV Kia EV9 jako bláznivé zjevení, jehož existence nemá na první pohled příliš racionálních důvodů. Už při pohledu na tuto „almaru“ na kolech je evidentní, že s aerodynamikou si tykat moc nebude (byť hodnota cx = 0,28 není tak špatná) a že do městského provozu se tento obr také zrovna moc nehodí. Jenže hned při dalším zkoumání zjistíte, že tohle auto svůj potenciál na trhu určitě má. Opravdu velkých elektromobilů je zatím jako šafránu a zrovna model EV9 můžete mít jak v sedmimístném provedení, tak s konfigurací 2 + 2 + 2. Vždy přitom zbude dost místa pro zavazadla a i ve třetí řadě se docela pohodlně usadí i větší cestující. Z hlediska prostornosti tedy jde o výjimečný elektromobil, který má v kombinaci s karoserií SUV šanci zejména u velkých rodin.

Rozhovor:

Po designové stránce je EV9 naprosto unikátní a poutá pozornost všude, kde se objeví. Na dálnici slouží jako spolehlivý čistič levého pruhu, ve kterém nikterak nezaostává ani dynamicky. K pohonu testované verze GT-Line Launch Edition slouží dvojice elektromotorů se systémovým výkonem 283 kW (384 koní). Navzdory tomu, že vůz váží 2,5 tuny, zvládne pohon zrychlení na stovku za 5,3 sekundy a má maximálku 200 km/h. Při svižnější jízdě po okreskách se však vyplatí vzít rozum do hrsti a nenechat se moc unést. Obří SUV má sice podvozek vyladěný tak, aby nabídl především pohodlnou jízdu, ale brzdy mají při razantnějším zpomalení před zatáčkou co dělat a na limit se, zejména na lehce vlhké vozovce, docela brzy dostanou i pneumatiky. Na výjezdu pak s trakcí problém není díky pohonu všech kol. Je ale fakt, že EV9 není auto, které by zrovna vybízelo k nějakému dovádění. V první řadě je to komfortní a velmi prostorný vůz, který se i díky velkému akumulátoru s kapacitou 100 kWh snaží poskytnout solidní akční rádius. U toho ale hodně záleží na jízdním režimu – ve městě lze jezdit i kolem 17 kWh na 100 km, na okreskách v klidu zhruba za 21 kWh na 100 km, dálniční provoz si řekne i o 30 kWh na 100 km. Na dlouhých cestách počítejte s reálným dojezdem kolem 350 km. Není to mnoho, ale Kia EV9 to zdárně kompenzuje velmi solidními nabíjecími parametry. Má totiž 800V architekturu umožňující nabíjení výkonem až 240 kW. Sami jsme se přesvědčili, že hodnoty kolem 200 kW nejsou při nabíjení ničím výjimečným a vůz jich dosahuje po celkem dlouhou dobu. Pobyt u nabíječky ovšem není otázkou pár minut, protože do nabíjení velké baterie promlouvá i řada dalších faktorů stejně jako u všech ostatních elektromobilů.

Pozice za volantem se hledá snadno a i výhled z vozu je poměrně dobrý. V provozu jsou praktická i rozměrná zpětná zrcátka. Mezi předními sedadly je velká konzole se spoustou místa a po jisté chvíli se řidič zorientuje i na tlačítky osázeném volantu. Jinak jsou samozřejmě v interiéru dominantní displeje, jednak přístrojový štít, jednak ovládání infotainmentu. A pak je tu ještě jeden displej mezi nimi, kterého si hned nevšimnete – skrývá se totiž v zorném úhlu za věncem volantu a bohužel se zrovna přes něj ovládá klimatizace. Na tenhle ergonomický přešlap jsme si ani po týdnu nezvykli. Stejně tak nás stále iritovalo upozornění na překročení rychlosti. Tento povinný prvek nových aut je opravdu k zlosti, a to nejen u modelu EV9. Často vychází z nesprávných hodnot povoleného rychlostního limitu v daném místě, takže otravuje zbytečně, ale rovněž se u EV9 dost komplikovaně deaktivuje v nastavení na středovém displeji. A jak tak řidič do tohoto displeje chvíli kouká, hned na něj auto začne „řvát“, že se má věnovat jízdě. Jinak je ale Kia EV9 příjemný společník, jehož technika i software fungují v bezproblémové symbióze. Za 2,1 milionu to sice není levný vůz, ale mezi elektromobily je cena konkurenceschopná.

 

Plusy:

Prostornost, rychlost dobíjení, komfortní podvozek.

Minusy:

Ergonomie klimatizace, deaktivace asistentů, vysoká spotřeba na dálnici.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Zemřel senátor ODS Roman Kraus

ÚMRTÍ SENÁTORA

Ve věku 69 let zemřel senátor, dlouholetý člen ODS, lékař a emeritní ředitel fakultních nemocnic v Brně Roman Kraus. Uvedl to mluvčí Občanské demokratické ...

23:20

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články