Nerudová volá po „automobilovém Avengerovi“. Zachránit průmysl musíme sami, reaguje ODS
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) volá po zavedení Evropského zmocněnce pro automobilový průmysl, kterému říká „Avenger“. Tato osoba by měla pomoci koordinovat co nejrychlejší pomoc tomuto odvětví, které prochází krizí. Záměr podpořil i ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN). Na její adresu se ozvala kritika například z ODS, která mluví o tom, že není potřeba koordinátor, ale reálná úprava stávajících cílů.
„Potřebujeme ‚Avengera‘, který dostane evropský automobilový sektor z problémů! I o tom vedu již týdny konkrétní debatu s nejvyšším vedením evropských automobilek. Navrhuji zřídit pozici Evropského zmocněnce pro automobilový průmysl, který bude koordinovat co nejrychlejší pomoc tomuto průmyslu. Evropský parlament i členské státy týdny pracují na možnostech, jak pomoci automobilovému průmyslu a zvýšit jeho konkurenceschopnost ve světě a ochránit pracovní místa,“ uvedla Nerudová na síti X.
„Tento zmocněnec by připravil finální společná opatření a dohlédl na jejich implementaci. Hlavním úkolem tohoto zmocněnce by bylo také organizovat dialog s klíčovými hráči tohoto průmyslu. Opatření musí mít podporu sektoru. Nemělo by však jít o dalšího komisního úředníka, ale o člověka, který zná byznys a má respekt celého průmyslu. Pozice by byla dočasná a měla by zaniknout nejpozději do roku a půl po implementaci navržených opatření,“ dodala.
ROZHOVOR TEREZY MATĚJČKOVÉ: Podněcujte svou vášnivost. Proč náš vnitřní život uvadá?
Podporu jí vyjádřil i šéf MPO Lukáš Vlček. „Skvělá iniciativa a určitě budu navrhovat, aby se k ní připojila naše vláda. Zřízení Evropského zmocněnce pro automobilový průmysl by bylo jasným signálem, že nová evropská komise chápe podstatu problému a chce hledat řešení,“ řekl Vlček na síti X s tím, že automobilový průmysl tvoří v ČR 9 % HDP a v celé EU zaměstnává přes 13 milionů lidí. Je tedy v našem nejvyšším zájmu, aby jeho proměna proběhla co nejlépe a automobilky neztrácely v celosvětové konkurenci USA a Číny.
Iniciativa se však dočkala kritiky například od koaliční ODS. „Nepotřebujeme nové pozice a koordinátory. Potřebujeme úpravu stávajících cílů. A k tomu nám nepomůže žádný ‚superhrdina‘, ale my sami. Musíme přesvědčit novou Komisi, dát dohromady většinu v Europarlamentu a zároveň musíme mít podporu členských států,“ uvedl europoslanec Ondřej Krutílek (ODS).
Připomněl, že se mu v minulém období spolu s ministrem dopravy Martinem Kupkou a europoslancem Alexandrem Vondrou (oba ODS) povedlo upravit normu Euro 7 tak, aby byla realistická. „Teď se musíme soustředit nejen na přehodnocení zákazu prodeje nových aut se spalováky od roku 2035, ale především na aktuální věci, které automobilkám znepříjemňují život. Jednou z nich jsou drakonické pokuty za nedostatečné množství prodaných elektromobilů. To je prostě naprostý nesmysl! Znovu: celá bitva je fakt jen na nás. Ne na žádném mýtickém ‚Avengerovi‘,“ dodal Krutílek.
NEPŘEHLÉDNĚTE: VIDEO: „Přestaňte do ř*ti lhát.“ Fico útočil na novináře, opozice ho viní z opilosti
Ostře návrh odsoudila také europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM). „Znovu naprosto totálně mimo. Na krizi, kterou způsobila EU sobě sama přehnaně ambiciózní regulací, budeme reagovat zřízením další funkce a aparátu, jehož úkolem bude sanovat škody způsobené nefunkční legislativou. Na místě je jedině okamžitá a radikální deregulace, protože problém spočíval jen a pouze v legislativě. Na to není potřeba nový úředník, ale zejména komisař při smyslech a jasné politické zadání z EP…“ uvedla Konečná na síti X.
Zda se Komisi podaří o nutnosti změny kurzu přesvědčit, zůstává otázkou. Eurokomisař pro klima Wopke Hoekstra totiž během tzv. grilování v reakci na dotazy na automobilový průmysl uvedl, že nechystá žádnou změnu směru a že například zákaz spalovacích motorů po roce 2035 zůstává nezměněn. Automobilový průmysl se potýká s vážnými problémy mimo jiné kvůli chybějící poptávce po elektromobilech a zmíněných unijních restrikcích. Část automobilek výrazně omezuje provoz a výrobu.