Automobilový „Avenger” by mohl být Čech, spalováky chceme otevřít co nejdřív, říká Nerudová

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Automobilový „Avenger” by mohl být Čech, spalováky chceme otevřít co nejdřív, říká NerudováROZHOVOR
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN). Foto: Michal Čížek
1
Ekonomika
Jan Křovák
Sdílet:

Můj návrh na zřízení pozice zmocněnce pro automobilový průmysl vychází z mnoha jednání s šéfy evropských automobilek. Měli bychom usilovat o to, aby to byl Čech. V rozhovoru pro Echo24 to řekla europoslankyně Danuše Nerudová (STAN). Dále hovořila o tom, že největší frakce evropských lidovců (EPP) příští týden představí plán, jak ochránit automobilky před obrovskými pokutami, které jim už od příštího roku hrozí. EPP také bude chtít co nejdříve otevřít dopadovou zprávu k zákazu spalovacích motorů po roce 2035.

Můžete dovysvětlit, co má být ten vámi navrhovaný automobilový „Avenger” a reagovat na kritiku, že není potřeba další úředník, ale reálné změny těch opatření?

Musím říci, že dotyční zřejmě nečetli můj příspěvek na síti X až do konce. Můj návrh vyplývá z nesčetných schůzek jednak se zástupci autoprůmyslu, ale i se zástupci subdodavatelů do automobilového průmyslu, kteří jsou sdruženi v organizaci CLEPA. Vedli jsme diskuse o tom, že koordinace těch opatření, aby automobilky neplatily takové pokuty v roce 2025, musí být velmi rychlá a že komunikace mezi Radou, Komisí a Evropským parlamentem je často velmi komplikovaná. Protože v tuto chvíli si každá instituce včetně členských států připravuje opatření samostatně. Oni si představovali, že by se zřídila pozice, kterou jsem, abych to s nadsázkou přiblížila trochu lidem, nazvala Avangerem. Není to nic jiného než pozice zmocněnce, která se většinou v agendě obrovského zájmu zřizuje. Tento člověk by ale nebyl evropským úředníkem. Já jsem hovořila o tom, že by to měl být člověk, který pracoval v nejvyšších pozicích v autoprůmyslu, který má obrovský přehled. V hlavě mám dvě jména a troufám si říci, že Česká republika by mohla požadovat, aby to byl Čech.

ANALÝZA:

A jaká by byla náplň práce?

Tento člověk by po přechodnou dobu – rok a půl – koordinoval implementaci těch opatření tak, aby se zlepšila spolupráce institucí Evropské unie. Žádný úředník, žádný úřednický aparát, ale člověk, který celý život pracoval na pozicích v byznysu, je nezávislý – tedy teď už nepracuje. To byl můj návrh. A vzhledem k tomu, že si Ursula von der Leyen nechala tuto problematiku pod sebou a nedala to žádnému komisaři do portfolia, tak tomu bude věnovat velkou pozornost. A s nějakou podobnou formou koordinace nakonec přijde taky.

To by se mělo týkat těch nejbližších hrozeb, které autoprůmyslu hrozí, nebo třeba i toho zákazu spalovacích motorů a jeho přehodnocení, o kterém se i v EPP mluví?

Musíme oddělit dvě věci. Rok 2025 a 2035. V EPP teď intenzivně pracujeme a příští týden přijdeme s pozicí k řešení pokut v roce 2025. Já jsem byla hlavní spolu se Susanou Solís hlavní vyjednavačkou za výbor ENVI. Dalším byl poslanec Gieseke za TRAN a dále Luděk Niedermayer za ECON. My jsme měli nesčetně jednání s ACEA, speciální akce se všemi CEO největších automobilek v Evropě, já jsem ještě jednala se zástupci evropské organizace automobilových subdodavatelů. A na základě toho jsme se Susanou Solís přišli s čtyřmi variantami řešení, jakým způsobem by v příštím roce daly vyřešit zmíněné pokuty. Například zprůměrováváním, nebo flexibilitou, že by automobilky mohly nepočítat datum prodeje či registrace, ale zvolit si způsob, který pro ně bude nejvýhodnější, aby v roce 2025 nebyly tak obrovské pokuty, respektive abychom je stáhli na minimum.

A ten rok 2035?

Na všech těch jednáních říkali zástupci automobilek, že se máme teď soustředit na rok 2025. To přesně děláme. A jakmile se vyřeší rok 2025, což předpokládám, že bude v prosinci nebo v lednu, tak potom se budeme zabývat rokem 2035. Ta zvažovaná pozice v EPP je taková, že budeme chtít otevřít dopadovou zprávu dříve než bylo ustanoveno a budeme chtít velmi důkladnou dopadovou analýzu založenou na faktech.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Nerudová volá po „automobilovém Avengerovi“. Zachránit průmysl musíme sami, reaguje ODS

Luděk Niedermeyer psal dopis vedení Evropské lidové strany, aby u aut zůstalo na pozici zákazu spalovacích motorů k roku 2035. Spekulovalo se, jste původně tuto iniciativu chtěla podpořit. Je to pravda?

To je nepravda, kterou napsal Daniel Kaiser (ten ve svém komentáři původně psal, že byla signatářkou tohoto dopisu). K ničemu takovému nedošlo, žádná taková spekulace nebyla. Já jsem žádný takový dopis nepodepsala, ani bych ho nemohla podepsat, protože vyjednávám pozici EPP v dané věci. A většina návrhů, které jsme se Susanou Solís dávaly do toho position paperu (oficiální pozice naší frakce) a které byly vypracovány ve spolupráci s autoprůmyslem, prošla. Já nemám důvod dávat nějaký separátní dopis.

Zmínila jste, že si Ursula von der Leyen nechala autoprůmysl pod sebou. Při slyšeních kandidátů na eurokomisaře zaznívalo, že se úlevy pro autoprůmysl nechystají. Uvedl to například komisař pro klima Wopke Hoekstra. Jaká je tedy podle vás pozice Komise?

Já si myslím, že i z tohoto důvodu a také na základě velké diskuse, kterou jsme v EPP vedli – a Ursula von der Leyen je z EPP, takže slyšela ty argumenty autoprůmyslu – došla k tomu, že ve svém projevu, kde představovala jednotlivé komisaře, zazněl jasný přislib, že si tuto oblast nechá pod sebou. Protože je to průmysl, kterému je teď potřeba věnovat speciální pozornost.

Může se jednat o situaci, kdy jako EPP využijete, že můžete dát dohromady většinu s ECR a Patrioty pro Evropu a tím obejít socialisty?

Uvidíme, jak se budou jednání vyvíjet. My máme svou většinu, která podpořila Evropskou komisi (EPP, socialisté a liberální Renew Europe – pozn. red.). A na bázi této koalice budeme hledat podporu pro naši společnou pozici. Určitě bude tzv. joint motion (společné usnesení), protože každá frakce přijde se svou pozicí k této věci a já věřím, že se tu naši podaří prosadit. Naše frakce má 188 poslanců, jsme největší a nebudeme mít problém tuto věc prohlasovat.

Jak podle vás přistoupí nová Evropská komise k průmyslu jako celku v kontextu Green Dealu? Paní místopředsedkyně Teresa Ribera, která má mít na starosti konkurenceschopnost, nevypadá, že by byla nějak nakloněna uvolňování pravidel…

Teď už nemá smysl hodnotit jednotlivé komisaře, Komise byla ustavena. Já jsem měla výrazné výtky k Terese Ribeře a jejímu vyjádření o budoucnosti jádra, kde se nevyjádřila úplně přesně a Česká republika energetický mix bez jádra neutáhne. My budeme velmi bedlivě pozorovat Evropskou komisi, která nemá žádných 100 dní hájení. Ona už v lednu musí přijít se sadou opatření, která pomohou zvýšit konkurenceschopnost evropského průmyslu. Dá se očekávat, že jakmile Trump nastoupí do úřadu, tak okamžitě začne zavádět cla. A bude obrovským úkolem Evropské komise udržet jednotu, udržet to, aby s Trumpovou administrativou Evropa vyjednávala jednotně. Protože Trump opakovaně zmiňoval to, co říkal Henry Kissinger, že když volá do Evropy, tak nikdy neví, komu má volat. Tady musí přijít jasný signál a koordinace, komu se má volat a Evropa musí vystupovat jako jeden celek. Protože ve chvíli, kdy se utrhne Francie a Německo, tak to bude mít opravdu velmi negativní dopady na českou ekonomiku.

Může pozici, kterou zastáváte, směrem k (auto)průmyslu, pomoci v Evropské komisi hájit i Jozef Síkela, byť to není v jeho portfoliu (je komisařem pro mezinárodní partnerství – pozn. red.)?

Svou roli samozřejmě může sehrát. Komise vždy rozhoduje jako celek a on jako komisař bude o všech těch postupech a opatřeních hlasovat také. Jeho názor v diskusi může mít bezpochyby svůj vliv.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články