Je tu kosmický věk 2.0. Čtvrtý pokusný stroj Starship úspěšně vzlétl i přistál
ÚSPĚCHY MUSKOVY SPACEX
Raptor je anglicky „dravý pták“, symbol rychlosti a síly. Je to také jméno nové série raketových motorů společnosti SpaceX, které mají lidstvu zajistit cestování k Měsíci a snad i dál. (Elon Musk se netají, že jeho cílem je kolonizace Marsu.) Jejich palivem je metan, všudypřítomný a technicky bezproblémový plyn, k jehož přepravě a skladování lze použít běžné plynárenské vybavení. I takový zdánlivě bezvýznamný detail bude jednoho dne zlevňovat provoz budoucí rakety Starship.
Plamen, který vzniká spalováním metanu, svou barvou připomíná ohýnek běžného domácího sporáku. O tom se mohli přesvědčit diváci z celého světa, přilepení k živému videopřenosu na stránkách SpaceX, i ve čtvrtek 6. června. Na texaské pobřežní základně Starbase ještě panovalo mlhavé přímořské ráno, když čtvrtý pokusný stroj Starship zažehl třiatřicet motorů svého prvního stupně a vydal se do vesmíru.
Jelikož Muskovi lidé mají smysl pro PR, zabíralo odpalovací rampu hned několik kamer, jedna kamera cestovala zvenčí i na samotné raketě. Nejbližší živí pozorovatelé ovšem stáli několik kilometrů daleko. Motory Raptor jsou natolik silné, že rázové vlny, které při vzletu vznikají, není radno zažít na vlastní kůži; mohl by to také být zážitek poslední. I na deset kilometrů vzdáleném rekreačním ostrově San Padre, který se při startech Starshipu stává vděčnou základnou pro fanoušky raket, je prý řev vzlétajícího stroje slyšet velmi důkladně.
Firma SpaceX je známa svým kavalírským přístupem k prototypům – místo nekonečného propočítávání všech parametrů nanečisto dává přednost praktickým pokusům, při kterých se na případné problémy přijde velmi rychle. Zní to jako plýtvání, ale při správné kombinaci materiálů a designérského přístupu to může být levnější a snad i rychlejší postup než obsedantní opatrnost, která mezitím ovládla ostatní velké kosmické firmy. Výsledky jsou vidět i v případě nové generace lodí Starship a nosičů SuperHeavy.
Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.