Kalifornie bude mít od roku 2030 bezemisní lokomotivy. Do roku 2045 i nákladní vozy

BEZEMISNÍ LOKOMOTIVY

Kalifornie bude mít od roku 2030 bezemisní lokomotivy. Do roku 2045 i nákladní vozy
"Lokomotivy jsou klíčovou součástí kalifornské dopravní sítě a je načase, aby se staly součástí řešení problému znečištění a čistoty našeho ovzduší," uvedla předsedkyně rady Liane Randolphová. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Americký stát Kalifornie se na cestě za nulovými emisemi rozhodl omezit i vlakovou dopravu. Od roku 2030 budou muset být všechny lokomotivy v Kalifornii bezemisní a s motorem mladším než 23 let. Na volnoběh navíc budou moci lokomotivy běžet maximálně půl hodiny, informuje například web Fox News. Kalifornští představitelé si od toho slibují i snížení počtu předčasných úmrtí. Nejedná se o jediný krok guvernéra Gavina Newsoma. V minulých týdnech navíc začala platit omezení prodeje elektrických vozidel, která jsou podobně přísná. Před limity varují jak železničáři, tak opoziční republikáni.

Kalifornská Rada pro zdroje ovzduší tento týden oznámila, že bude prosazovat agresivní předpisy k omezení emisí nákladních vlaků. Díky takzvanému nařízení pro lokomotivy v provozu se Kalifornie stane prvním státem, který se bude zabývat emisemi z nákladních vlaků, které podle federálních údajů představují pouhých 0,5 % celkových emisí skleníkových plynů v USA. Tento úřad je jediný ve Spojených státech, který má výjimku z federálního zákona a může sám nastavovat emisní limity. Ostatní státy si mohou vybrat zda bude následovat federální limity či limity tohoto kalifornského úřadu.

"Lokomotivy jsou klíčovou součástí kalifornské dopravní sítě a je načase, aby se staly součástí řešení problému znečištění a čistoty našeho ovzduší," uvedla předsedkyně rady Liane Randolphová. "Díky novému nařízení směřujeme k budoucnosti, kdy všechny dopravní operace ve státě budou mít nulové emise," dodala.

Podle nového nařízení tak Kalifornie do roku 2030 zakáže všechny motory lokomotiv, které byly vyrobeny před více než 23 lety. Nařízení bude také vyžadovat, aby všechny lokomotivy byly od roku 2030 bezemisní, pro lokomotivy nákladních vlaků to bude platit až od roku 2035. Nařízení také stanovuje, že lokomotivy budou moci běžet na volnoběh maximálně 30 minut.

"V současné době jsou provozní emise z pouhého jednoho vlaku horší než emise ze 400 těžkých nákladních automobilů," uvedla Kalifornská rada pro zdroje ovzduší ve svém sdělení.

S krokem rady ale nesouhlasí Asociace amerických železnic. "Stanovení tohoto výsledku ignoruje složitost a propojenost železničního provozu a skutečnost, v jaké fázi se nachází technologie lokomotiv s nulovými emisemi a podpůrná infrastruktura," uvedla v prohlášení po schválení nového nařízení. "Neexistuje žádná jasná cesta k lokomotivám s nulovými emisemi."

Omezení se nevyhnou ani nákladní vozidla a autobusy

Nejedná se o první takto přísně nastavené limity. V minulých týdnech vydala Rada nové nařízení, podle kterého se do roku 2035 musí rapidně snížit prodeje nákladních vozidel a autobusů na spalovací motory. Podle nařízení musí být v roce 2035 75 % v Kalifornii prodaných autobusů a velkých nákladních vozidel elektrifikováno. Podobně 55 % prodaných menších nákladních vozidel a 40 % prodaných traktorů musí být elektrifikováno. V roce 2045 pak musí všechna nová nákladní vozidla být plně elektrifikována.

Kroky guvernéra a Rady kritizovala skupina republikánských zákonodárců. Ta v otevřeném dopise varovala před náporem na elektrickou infrastrukturu. "Přestože podporujeme investice do alternativních zdrojů energií, pravdou je, že elektrické nákladní vozy nejsou zatím životaschopnou alternativou nákladním vozidlům na benzín a diesel. Obzvlášť, když vezmeme v potaz nespolehlivost státní elektrické sítě," uvádí v dopise.

Kalifornský operátor sítě 6. září 2022 čelil rekordnímu vytížení sítě, když dosáhla spotřeba více 52 000 megawattů. Operátor vyhlásil nejvyšší stupeň poplachu a požádal všechny obyvatele o omezení spotřeby. Vyhnul se tak masivnějším blackoutům. Výpadky sítě nakonec postihly pouze jednotky oblastí v celém státě. Právě na tuto událost se v dopise odkazují i republikánští zákonodárci.

 

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články