Vteřiny před katastrofou. Na obří lodi vypadl krátce před nárazem do mostu proud

TRAGÉDIE V PŘÍSTAVU

Vteřiny před katastrofou. Na obří lodi vypadl krátce před nárazem do mostu proud
Nákladní loď Dali narazila do pilíře mostu v Baltimoru, který se celý zřítil do řeky Papsco (ilustrační foto). Foto: Ostraha přístavu v Baltimoru
1
Svět
Sdílet:

Náraz nákladní lodi Dali do mostu v Baltimoru vyvolává salvu otázek. Někteří odborníci říkají, že za zřícením stojí nedostatečná odolnost pilíře, zatímco jiní se odkazují na technické problémy kontejnerové lodi, která měla problém s řízením a elektřinou. Německý deník Bild referuje o videozáznamu, který zaznamenal poslední vteřiny před katastrofou. Loď Dali se krátce poté, co vyplula z přístavu, potýkala s výpadky elektřiny. Následně z ní začal stoupat hustý černý dým a nakonec narazila přídí do jednoho z mostních pilířů. Následovalo neštěstí obrovských rozměrů a celý most se potopil do řeky Papsco.

V Baltimoru na východním pobřeží Spojených států se v úterý zřítil čtyřproudový silniční most, do kterého předtím narazila nákladní loď Dali plující pod vlajkou Singapuru. Zatím není jasné, zda si kolaps 2,5 kilometru dlouhé stavby vyžádal oběti, podle hasičů však do vody spadlo několik vozidel a nejméně sedm lidí, údaje se však rozcházejí. Dva lidi se zatím podařilo zachránit, jeden je ve vážném stavu. Deník Bild uvádí, že potápěči pátrají po více než 20 pohřešovaných lidech.

Posádka plavidla je v pořádku. Guvernér státu Maryland Wes Moore vyhlásil kvůli nehodě stav nouze. Příčinu incidentu úřady vyšetřují, absolutně nic ale podle nich nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o terorismus. Zkáza baltimorského mostu Francise Scotta Key Bridge dosud budí otázky, které by mohlo zodpovědět virální video. Podle záznamu loď krátce před katastrofou "bojovala" s výpadky elektrického proudu a z plavidla se hustě kouřilo.

Bild doplňuje, že loď Dali vyplula v jednu hodinu ráno z amerického Baltimoru do přístavního města Colombo na Srí Lance. Pouze půl hodiny poté ale došlo k osudnému nárazu do mostu. Specializovaný námořní web MarineTraffic, který se zabývá lodní a námořní dopravou, informuje, že nákladní loď náhle otočila směr na jih a poté vzápětí na jihovýchod. Podle webu to může znamenat, že loď Dali nebyla schopna manévrovat a stala se neovladatelnou.

Podle videa loď dvě minuty před srážkou ztratila energii, zhasla všechna světla, následně došlo k obnovení energie a dalšímu výpadku proudu. Video přímo ukazuje, jak světla na lodi zhasla v 1:24 ráno, nejprve se znovu rozsvítila, mezi 1:26 a 1:27 ráno zablikala a poté došlo k nárazu.

Správcovská společnost Synergy Marine Corp k tragédii v baltimorském přístavu poznamenala, že je potřeba určit přesnou příčinu incidentu. "Aktuálně jsme zmobilizovali kvalifikovanou pohotovostní službu, která usilovně pátrá, co stálo za dnešní tragédií," uvedla indická společnost, která spravuje přes 600 nákladních lodí po celém světě.

Všechny členy posádky se podařilo zachránit a nedošlo k úniku škodlivin, doplňuje Bild. Nákladní loď Dali podobný incident už zažila, jelikož před osmi lety způsobila značné škody v Belgii. Loď se 11. července 2016 pokusila opustit přístav v Antverpách, ale najednou se příď otočila a záď narazila do terminálu Antverpské brány.

Podle některých insiderů zřícení mostu znamená, že přístav v Baltimoru bude několik měsíců nepoužitelný. Ekonomický dopad na město, které už nyní sužuje sociální bída a bující kriminalita, bude obrovský. Přístav v marylandském Baltimoru je totiž 13. nejdůležitější přístav v USA pro zahraniční obchod.

Most měl nedostatečně odolné pilíře, tvrdí experti

Důvodem zřícení mostu v americkém Baltimoru byla s vysokou pravděpodobností nedostatečná odolnost pilíře a jeho ochrana před možným nárazem lodi. Poté, co se nosník zbořil, nepodpořená konstrukce nezvládla udržet zbytek mostu a ten se nutně musel celý zřítit. Není příliš pravděpodobné, že by se podobná situace stala také v Česku, i když se podobně konstruované mosty nad českými vodními toky klenou. Loď, která narazila do mostu v Baltimoru, je totiž násobně větší, než jaké by byly schopné plout v Česku.

"Most má takzvanou spojitou trámovou nosnou konstrukci, s dominantním hlavním polem rozpětí 366 metrů. V důsledku nárazu lodi na jeden z pilířů se tak zvětšilo toto rozpětí zhruba 1,5krát, na což nosná konstrukce není a ani nemůže být navržena. Mostní pilíř pravděpodobně nebyl dostatečně ochráněn proti nárazu lodi a zároveň se jeví jako poměrně subtilní. Dá se předpokládat, že podle dnešních norem by tam v případě nové konstrukce měla být robustnější a odolnější konstrukce samotného pilíře a související ochrana," uvedl vedoucí katedry ocelových a dřevěných konstrukcí Stavební fakulty Českého vysokého učení technického Pavel Ryjáček.

Nosná konstrukce mostu podle něj nebyla špatně navržena. Při zřícení jednoho dominantního pilíře takto velkého mostu podobného uspořádání by se zřítila nosná konstrukce i jiných typů. Na ochranu mostních pilířů proti nárazu lodi se používají například lodní svodidla, zemní tělesa a různé ochranné stěny, které mají za cíl absorbovat energii nárazu plavidla a zmenšit či eliminovat sílu na pilíř. Taková ochrana je podle Ryjáčka například u mostu Stonecutters v Hongkongu, který má ale novější a modernější konstrukci s výrazně větším rozpětím.

Jednou z možností zřícení mostu mohl být podle odborníka na diagnostiku a hodnocení staveb Jiřího Kolíska také vodorovný posun příhradové konstrukce, tedy prutové soustavy mostu. Z videa to ale nejde poznat, a na vině tak primárně podle něj bylo poškození pilíře. Podobné typy mostů s ocelovou příhradovou konstrukcí se podle něj běžně staví po celém světě. Známé jsou například příhradové konstrukce mostu na Výtoni v Praze, v zahraničí obloukový most přes zátoku v Sydney. To jsou ale starší mosty, v moderní výstavbě se podle statika Václava Losíka příhradové konstrukce mostů příliš nevyskytují.

Pravděpodobnost toho, že by se podobná událost jako v Baltimoru stala také v Česku, je podle Ryjáčka mnohem menší. Lodě velikosti té, co narazila do mostu v Baltimoru, se totiž v ČR nevyskytují. Podjezdná výška českých mostů na plavební dráze je maximálně 5,25 metru a momentálně se pracuje na jejím navýšení na sedm metrů. Loď na videu je ale podle Ryjáčka několikanásobně větší než plavidlo, které by bylo možné vidět na Labi či Vltavě.

Ve vnitrozemské plavbě v ČR narazí loď do mostu podle ředitele pražské pobočky Státní plavební správy Hynka Beneše jen velmi zřídka, přibližně jednou za pět let. V drtivé většině je příčinou nehody nesprávný manévr s plavidlem, tedy chování jeho vůdce. Vzhledem k tonáži vnitrozemských plavidel je zpravidla následkem kolize lodi a mostu poškození plavidla, nikoliv mostu.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články