Až na vrcholky hor s Range Roverem SV

AUTO

Až na vrcholky hor s Range Roverem SV 10
Auto
Sdílet:

Range Rover je pojem – a právem. Stále větší oblíbenost vlajkové lodi koncernu Jaguar Land Rover vykrystalizovala v novou, celkově pátou generaci legendárního luxusního SUV, kterému to sekne na promenádě i v bahně divočiny.

Aktuální generace SUV od Land Roveru byla představena 26. října 2021 v Londýně. Novinka stojí na nové platformě Jaguar Land Rover zvané MLA-Flex, která umožní sedmimístnou konfiguraci interiéru, ale také implementaci PHEV verzí. Vyzkoušeli jsme verzi D350 se vznětovým šestiválcem.

Začněme v interiéru – celkově je patrný značný posun v kvalitě materiálů a stylu. Digitální přístrojový štít s tradičním tvarem „budíků“ se nám líbí, stejně tak zakřivený středový displej (úhlopříčka 13,1 palce) s elegantní grafikou a dobrou funkčností i rychlostí. Tělo si hoví na měkkých sedadlech se všemi různými funkcemi, nechybějí vyhřívané opěrky nebo minichladnička.

Range Rover je nabízen ve dvou verzích délky. Základní (testovaná) má rozvor 2997 mm a celkovou délku 5052 mm, delší verze (LWB) pak na rozvoru 3197 mm a při celkové délce 5252 mm nabídne místo pro usazení až sedmi pasažérů. Krátká verze není uvnitř tak prostorná, jak zvenku působí. I přesto zavazadlový prostor nabízí nadprůměrných 818 litrů objemu, což v pohodě stačí pro běžné potřeby, interiér je uzpůsoben pro čtyři cestující (úroveň komfortu je podobná vpředu i vzadu), je tam navíc multimediální systém pro příjemné trávení času během dlouhých přesunů. Systém potlačení hluku pomocí reproduktorů v opěrkách v kombinaci s vrstveným sklem znamená, že odtržení posádky od reality okolí zřejmě nemůže být lepší.

Range Rover se drží současných trendů, nabízí i dvě PHEV verze, mnohem lepší jsou ale nové řadové šestiválce JLR 3.0 Ingenium, které jsou sice mild-hybridy (MHEV), ale o tom posádka reálně neví. Důležité je, že je možné mít jak zážehový, tak vznětový šestiválec. Vrcholem je osmiválec BMW / JLR V8 o objemu 4,4 litru, který díky dvěma turbodmychadlům nabízí výkon 530 koní.

Základní hmotnost testované verze D350 činí přes 2,5 tuny, takže výkon se jistě hodí. Osmiválec je spíš pro někoho, kdo chce za vozem pravidelně tahat třeba jachtičku, ke spokojenosti stačí turbodiesel 350 k. Točivý moment 700 Nm je na všechna kola přenášen pomocí osmistupňového automatu ZF, což je prakticky nejlepší převodovka svého druhu. Pohonné ústrojí funguje hladce a zcela nerušivě, motor má důstojnou dynamiku (z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy, Vmax 234 km/h) i příjemný projev. Range Rover D350 jede dostatečně – svou povahou stejně nevybízí k dravému stylu. Když je třeba, umí prudce zrychlit, nedochází mu dech ani ve vysokých rychlostech a spotřebuje pouze od 8,5 do 10,5 l nafty na 100 km.

Range Rover stojí standardně na vzduchovém podvozku, který umožňuje změnit světlou výšku v rozsahu 219 až 295 mm. S tím souvisí i možnost probrodit až 900 mm hlubokou vodou či překonat terénní nerovnosti s úhly, za které se luxusní tank rozhodně nemusí stydět. Samozřejmostí je možnost zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 3,5 tuny. Na popsání celého složitého systému pohonu všech kol s elektronicky řízeným samosvorem vzadu tu není místo. Platí, že jediným limitem jsou silniční pneumatiky nazuté na 22palcových (možné jsou i 23palcové disky) kolech.

Cena začíná na 3,5 milionu Kč. Testovaná verze SV s nějakou tou výbavou navíc přijde cca na 5,5 milionu Kč, což zní v první chvíli trochu šíleně, ale je třeba si uvědomit, že se bavíme o vlajkové lodi prémiového britského výrobce, který vás v případě potřeby komfortně provede i středně drsnou apokalypsou. Cena je tudíž v rámci třídy odpovídající.

Pátý Range Rover nabízí přesně ten posun, který zákazníci mezigeneračně očekávají. Je neskutečně komfortní, tichý, luxusní a vybavený vším, na co si vzpomenete. Jen málo automobilů nabízí tak ultimativní pocit pohodlí, výkonu, schopností a stylu. A pokud ano, jde o auta řádově dražší. Range Rover se povedl – a nový šestiválec Ingenium je pro něj skvělou volbou jak z hlediska hospodárnosti, tak výkonu.

Plusy:

Komfort, interiér, pohon, motor.

Minusy:

Hmotnost, limit silničních pneumatik.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články