GALERIE: Jediný dvoupatrový vysokorychlostní vlak. Do Česka přijelo TGV
VYSOKORYCHLOSTNÍ VLAK
Do Česka ve středu přijel francouzský vysokorychlostní vlak TGV. Dvoupodlažní soupravu Avelia Horizon odborníci testovali na zkušebním okruhu u Velimi na Kolínsku. Cestující ve Francii se novým vlakem poprvé svezou v roce 2024.
Vlak vyrobený strojírenskou společností Alstom do Česka přijel ráno z Rakouska. Z Horního Dvořiště pokračoval přes České Budějovice a Tábor do Prahy a odtud dál do Velimi a na zkušební okruh Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ). Orientační jízdní řád vlaku zveřejnila v úterý na twitteru společnost ČD Cargo.
Pro velký zájem přinášíme fotografům orientační!! jízdní řád zítřejší přepravy nové jednotky TGV. pic.twitter.com/8K5vVAEMs1
— ČD Cargo, a.s. (@CDCargo) December 6, 2022
Souprava Avelia Horizon je podle výrobce jediným dvoupatrovým vlakem schopným jet rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. Oproti předchozí generaci dvoupatrových souprav nabízí o pětinu více míst pro cestující, maximem je 740 přepravovaných lidí. Vlak je schopný vyvinout rychlost až 350 kilometrů v hodině.
Vlaky TGV jsou průkopníkem vysokorychlostní železnice v Evropě, jezdí rychlostí přes 300 kilometrů v hodině. V provozu jsou přes 40 let, cestujícím slouží od září 1981, kromě Francie dnes tyto soupravy zajíždějí také do Belgie, Británie, Itálie, Německa, Nizozemska nebo Švýcarska.
Naposledy bylo TGV v Česku k vidění letos v létě. Historickou soupravu vyrobenou v roce 1980 nechala přivézt státní organizace Správa železnic, která tak chtěla propagovat přípravu vysokorychlostních tratí v zemi.
V Česku zůstává na tratích zatím maximální rychlost 160 kilometrů za hodinu. Stavba prvního úseku vysokorychlostní železnice v Česku by podle současných plánů měla začít v roce 2026, provoz asi o čtyři roky později.