Objevení před sto lety zmizelé lodi vyvrací mýtus o Bermudském trojúhelníku
Bermudský trojúhelník
Nález ale hlavně nedávná identifikace téměř 100 let ztroskotané lodi vyvrátila oblíbenou konspirační teorii, podle které může za zmizení plavidla SS Cotopaxi v roce 1925 Bermudský trojúhelník. Vrak byl nalezen u pobřeží St. Augustine na Floridě. Informoval o tom server Live Science.
Loď na parní pohon se nikdy nedostala do cílové destinace v Havaně. Plavidlo však neztroskotalo v Bermudském trojúhelníku, který se rozkládá mezi Bermudami, Floridou a Portorikem, ale u pobřeží St. Augustine na Floridě. Tvrdí to aspoň potápěč a badatel Michael Barnette, který vrak letos v lednu identifikoval.
Barnette považuje pověst o Bermudském trojúhelníku za nesmysl. „Pokud se podíváte na mapu, většina případů, které se spojují s trojúhelníkem, nejsou ani v jeho hranicích,“ sdělil pro Live Science.
Když Cotopaxi zmizela, mýtus o Bermudském trojúhelníku ještě neexistoval. Použit byl teprve v šedesátých letech v časopiseckém článku a v roce 1974 vyšla kniha „Bermudský trojúhelník“.
Bermudský trojúhelník se stal fenoménem
Barnette se snaží vyvrátit teorii o Bermudském trojúhelníku již delší dobu. Před 20 lety se přestěhoval na Floridu a hledal vraky lodí, které by mohl během potápění prozkoumat. Zaujal ho zejména vrak, který místní nazývali „Bear Wreck“ (Medvědí Vrak). Nacházel se 35 kilometrů od východního pobřeží St. Augustine na severu Floridy.
Tento vrak byl na rozdíl od většiny ostatních velký. Barnette proto provedl měření, srovnal vše s novinovými články a záznamy pojišťovny a zkoumal artefakty, které nalezl ve vraku. „Bádání ukázalo, že se musí jednat o Cotopaxi, byla to jediná možnost,“ řekl Barnette.
Barnette zveřejnil na internetu video, ve kterém ukazuje vrak lodi na dně Atlantiku. Brzy poté, co záznam zveřejnil, ho kontaktoval Science Channel, aby společně natočili pořad, kde představí svůj nález.
Za tragédii pravděpodobně mohly poškozené kryty
Loď SS Cotopaxi opustila Charleston v Jižní Karolíně 29. listopadu 1925 s nákladem uhlí, ale nedostala se daleko. Loď zničila bouře a nikoho z 32členné posádky nepřežil.
Výzkum provedený Barnettem a britským historikem Guyem Waltersem přišel na to, proč loď ztroskotala. Po zmizení plavidla rodiny členů posádky zažalovaly společnost, která Cotopaxi vlastnila. Rodiny našly lodního tesaře, podle kterého měla loď rozbité poklopy, které se používaly k zakrytí uhlí. Poškozené kryty mohly způsobit záplavu lodi a její následné potopení.
„Ze svědectví víme, že poklopy byly ve velmi špatném stavu,“ řekl Barnette. „Probíhaly opravy všech krytů nákladních prostorů, ale přestože nebyly dokončeny, bylo jim řečeno, aby vypluli na Kubu,“ dodal pro Live Science.