2 pozor na parkování

Pražské pokuty v utajení. Za parkování přišel trest po půl roce, a hned 17krát

NOVÉ

Témata: , ,

Systém automatické kontroly rezidentního parkování v Praze může představovat riziko pro nepozorné řidiče. Případ občana Prahy 3, který se svěřil serveru Echo24, ukazuje, že taková nepozornost může kvůli komplikovanému systému přijít jednotlivce na tisíce korun. Pokud si obyvatel nepohlídá konec platnosti elektronické parkovací karty, může mu přijít pokuta až po řadě měsíců, poté třeba navíc zjistí, že už správní úřad eviduje celkem 17 pokut, na které nebyl upozorněn. Podle úředníků se problém týká tisíců lidí.

V minulosti byl systém jednoduchý. Každý řidič měl rezidentní parkovací kartu nalepenou na skle vozidla, takže bylo snadné sledovat datum konce její platnosti. Pokud řidič parkoval neoprávněně, dostal pokutu za stěrač, takže okamžitě zjistil, že je něco v nepořádku a pokutu zaplatil.

Po změně systému, kdy zaparkovaná vozidla kontrolují auta s kamerami podle SPZ, může rezident snadno přehlédnout, že mu platnost parkovací karty skončila. Technická správa komunikací však upozorňuje, že řidiči jsou předem varováni emailem. „Upozornění na blížící se konec parkovacího oprávnění odesílá systém automaticky na mailovou adresu držitele, řekla pro Echo24 Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK.

Občan Prahy 3 však upozorňuje, že takový mail buď nedostal, nebo mu spadl do spamu. TSK i takovou možnost připouští. „Zpráva je samozřejmě zasílána pouze těm držitelům, kteří mailovou adresu výdejně sdělili. Také se může stát, že mailová komunikace není doručena z důvodu filtrování spamů, virů apod. Držitel parkovacího oprávnění má však i další způsoby, jak zkontrolovat dobu platnosti svého oprávnění – jednak při jeho vystavení obdrží potvrzení s uvedenou dobou platnosti, jednak si může stav svého oprávnění kdykoliv zkontrolovat online, prostřednictvím aplikace Osobní stránky uživatele.“ říká Lišková.

Žižkovskému občanovi přišla první pokuta v dubnu, jednalo se však o pokutu udělenou již v lednu. Zaplatil ji a pořídil si novou rezidentní kartu. V květnu ale došla pokuta další, byla dokonce z října, tedy ještě staršího data. Trklo mu tudíž, že těch pokut může být i více. Na úřadě mu oznámili, že jich tam má celkem 17, dohromady za 7 500 korun. Nevadilo mu, že musí zaplatit pokutu, šlo o jeho nepozornost, problémem byla doba, než mu první pokuta přišla a kolik se jich mezi tím nastřádalo. Úředníci, s nimiž se pokutovaní řidiči bavili, potvrzují, že zdaleka nejde o ojedinělý případ, v celé Praze se týká až tisíců lidí. Úředníci se proto snaží řidičům a současně rezidentům vyjít vstříc a pokuty snížit na rozumnou částku.

"Z původních několika tisíc korun, které mi hrozily jako pokuta, nakonec zbylo jen několik stovek, které jsem musel uhradit," říká deníku Echo24 občan Prahy 6. V sumě byl zahrnut i doplatek za neuhrazené rezidenční parkování. Úředníci se k němu, alespoň v šestém pražském obvodu, chovali solidně, pochvaluje si. Kromě několikaměsíční nejistoty, jak se vše vyřeší, bylo ale podle něj nepříjemné též to, že musel opakovaně na poštu vyzvednout si tam doporučené dopisy s udělením pokuty. Dokud neměl všechny dopisy pohromadě, úřad to s ním neřešil. Také on ale kritizuje, že první dopis s udělením pokuty přišel až téměř tři měsíce poté, co přestupek s parkováním spáchal.

TSK však tvrdí, že je systém kontroly efektivní. „Automatizovaná kontrola platnosti parkovacích oprávnění pro vozidla, stojící v ZPS, je pouhým technickým prostředkem, poskytujícím podklady pro represivní a správní orgány. Jejím výstupem jsou podezření na přestupky ve formě tzv. „balíčků“ (označení místa, času, RZ podezřelého vozidla a fotodokumentace). Balíčky odcházejí ze systémů zón placeného stání do systémů Městské policie zpravidla do 24 hodin od zachycení podezření, ve výjimečných případech maximálně do 48 hodin,“ říká Lišková

Přestože se může elektronický systém jevit efektivněji, reálnou dobu, než hříšníci pokutu dostanou, ovlivňuje lidský faktor. „Další postup zpracování podezření na přestupek řeší Městská policie a příslušný správní orgán. S ohledem na to, že počet podezření na přestupek ze zón placeného stání průběžně narůstá, může být rychlost zpracování omezena jejich kapacitními možnostmi, na které nemáme vliv,“ řekla Lišková pro Echo24.

Je systém aut s kamerami efektivní?

Již na podzim loňského roku upozorňoval tehdejší místostarosta Prahy 1 Richard Bureš, že auta s kamerami situaci nezlepšila. „Jako Praha 1 jsme si nechali udělat rozsáhlý průzkum a studii oprávněnosti parkování ještě za platnosti původního systému, tedy do září 2017. Porovnáním dat se ukazuje, že míra nedodržování pravidel je naprosto stejná před i po zavedení nového systému. V některých lokalitách došlo k mírnému zlepšení, jinde naopak ke zhoršení situace,“ uvedl tehdy Bureš pro Echo24.

Městskými částmi projíždějí auta s kamerami, které oprávněné parkování kontrolují, což zajišťuje firma Eltodo. Město původně očekávalo, že v důsledku zautomatizované kontroly bude respektovanost zón vyšší. „Automatizovaná kontrola platnosti parkovacích oprávnění pro vozidla v ZPS je pouhým technickým prostředkem, poskytujícím podklady pro represivní a správní orgány – sama o sobě nemůže respektovanost přímo ovlivnit,“ upozornila dříve Lišková.

Čtěte také: Praha elektromobilů? Metropole počítá se zavedením mýta v centru města


Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.