Nejvíce emocí budí Babiš a Piráti. Co prozrazují statistiky vyhledávání před volbami
PŘEDVOLEBNÍ TRENDY
Nejpoužívanější internetový vyhledávač Google spustil web, který v reálném čase monitoruje oblíbenost vyhledávání jednotlivých politických stran, jejich lídrů a dalších výrazů, které souvisejí s říjnovými volbami do sněmovny. Mezi lídry stran v počtu vyhledávání nyní drtivě vítězí Andrej Babiš (ANO), mezi stranami zase na Googlu vedou Piráti. O čem ale tyto statistiky skutečně vypovídají? Podle datového analytika Josefa Šlerky je potřeba pracovat s nimi s velkou rezervou. „Andrej Babiš dal lidem v poslední době spoustu důvodů, proč ho hledat na internetu,“ míní Šlerka. Že frekvence vyhledávání mnoho nevypovídá o volebních preferencích, říká také politolog Petr Just. Babiš, Bartoš a Okamura, kteří byli v posledním týdnu nejvyhledávanější, ale podle něj zjevně budí u lidí výrazné emoce, ať už pozitivní, nebo negativní.
Ze všech předsedů politických stran lidé pět týdnů před volbami nejvíce vyhledávají Andreje Babiše (71% podíl na vyhledávání), následuje ho Ivan Bartoš (Piráti) se 13 %, Tomio Okamura (SPD) s 10 %, Jan Hamáček (ČSSD) a Petr Fiala (ODS) se 3 %. Vyplývá to z počtu vyhledávání za poslední týden, které jsou pravidelně aktualizovány na webu Google Trends. Kvůli nepřetržité aktualizaci se však data mohou co chvíli mírně měnit.
Lidé hledali Babiše, volit ho ale nemusí, míní Šlerka
Podle datového analytika Josefa Šlerky je zřejmé, že současný předseda vlády vyletěl za posledních několik dnů ve vyhledávači hlavně díky ostře sledované předvolební akci hnutí ANO, kde navíc došlo před zraky novinářů ke konfrontaci s jeho synem. „Na prvním místě je teď Andrej Babiš, kterého lidé dohledávali v souvislosti s jeho famózním zahájením kampaně. To ale ještě neznamená, že ho vyhledávali lidé, kteří ho budou volit,“ řekl Šlerka pro deník Echo24. „Andrej Babiš dal v poslední době lidem spousty důvodů, proč ho hledat na internetu. Těžko se z toho odhaduje, co z toho byly dotazy, prostřednictvím kterých si chtěli lidé ověřit, jestli ho mají volit, a kdy jenom hledali, kde má třeba autogramiádu nebo jak to bylo s kauzou Babiše mladšího,“ dodal.
Z politických stran jsou ve vyhledávání momentálně nejpopulárnější Piráti, kteří vedou ve všech regionech kromě Pardubického, Královéhradeckého a Karlovarského kraje, kde je největší zájem o SPD. Data ukazují, že o volby do Poslanecké sněmovny projevují největší zájem Pražané, lidé se nejčastěji ptají na to, kdy se mají uskutečnit, kdo by je vyhrál či jak volit mimo trvalé bydliště.
Četnost vyhledávání stran hovoří podle Šlerky především o tom, jestli mají lidé vůbec potřebu si je vyhledávat. Kvůli velkému počtu nerozhodnutých voličů by se ale data z vyhledávače mohla stát zajímavým nástrojem těsně před volbami. „Nejde o online zjišťování nálady ve společnosti, ale spíš to ukazuje, jakou politické strany vyvolávají potřebu u lidí si je vyhledat. Na druhou stranu je to zajímavý nástroj. Je to signál o tom, jak se mění zájem o politické strany u spíše nerozhodnutých voličů. Je ale zapotřebí s tím pracovat velmi opatrně. Úplně nejzajímavější bude, dívat se na to v posledním týdnu před volbami, protože zůstává poměrně velké množství voličů, kteří se budou rozhodovat na poslední chvíli. V tomto momentě by to mohl být poměrně zajímavý signál o tom, ke komu se nakonec přidají, ale nemůžeme o tom dělat automatické závěry.“
Musíme podle něj ale také zohlednit, jaká skupina lidí vyhledává prostřednictvím Googlu. „Tento vyhledávač je preferovaný spíše mladšími a lidmi středního věku, zatímco většina starší generace používá Seznam. Může tady být tedy i demografické zkreslení,“ dodává s tím, že asi třetina lidí v Česku podle něj stále používá konkurenční vyhledávací nástroj od Seznamu.
Podle Justa jde hlavně o emoce
Podle politologa Petra Justa tato data říkají, kdo u lidí budí silné emoce, ale předvolební preference příliš neodrážejí. „Myslím si, že o předvolebních preferencích to mnoho nevypovídá. Výsledky vyhledávání totiž zahrnují jak konotace pozitivní, tak negativní. Google zaznamená stejně, když někdo vyhledává, že Andrej Babiš je nejlepší, nebo že Andrej Babiš je zloděj. Obě tyto věty mu přidají na vyhledávatelnosti, to neznamená, že to koresponduje s preferencemi. Spíš to koresponduje s tím, jakou pozici má daný člověk ve veřejném prostoru,“ řekl pro Echo24. „Domnívám se, že první tři lídři vyvolávají jak výrazné pozitivní, tak negativní emoce, zatímco ti ostatní vyvolávají výrazně méně emocí,“ dodává.
Vyhledávání nelze zaměňovat za předvolební průzkumy
Také mluvčí společnosti Google upozorňuje, že data nelze zaměňovat za data z předvolebních průzkumů. „Trendům ve vyhledávání se někdy říká duch doby, protože ilustrují, co právě hýbe společností. Logicky se v nich tak projevují i blížící se volby. Lidé si například zjišťují, kdy se volby konají nebo kdo v nich kandiduje. Data z vyhledávání na internetu ale určitě nelze zaměňovat za data z tradičních volebních průzkumů,“ upozorňuje Alžběta Houzarová.
Většina vyhledávání v Česku se odehrává právě na Googlu. Jeho vyhledávač má podle statistiky statcounter asi 80% podíl na všech vyhledávání. Za ním následuje Seznam s asi 15 %, v posledních měsících však posiluje.