Cupra jede. Formentor ve všech ohledech sám sebou

AUTO

Cupra jede. Formentor ve všech ohledech sám sebou
Formentor ve všech ohledech sám sebou, s nezaměnitelným a dost líbivým designem od Alejandra Mesonero-Romanose. Jeho křivky nechávají málokoho chladným. Foto: Cupra
10
Auto

Od svého založení v roce 2018 dělá značka Cupra svým majitelům radost. Roste v dvouciferných hodnotách a dařilo se jí i během pandemie. Bylo na čase vyzkoušet ostré verze modelu Formentor.

Právě Formentor je prvním automobilem vyvinutým exkluzivně pro značku Cupra. V praxi jde o jakýsi crossover, dnes velmi moderní kategorii lehce zvýšených automobilů. Pětidveřové SUV stojí na koncernové platformě VW MQB Evo, příbuzné například s aktuálním Seatem Leon.

Jinak je Formentor ve všech ohledech sám sebou, s nezaměnitelným a dost líbivým designem od Alejandra Mesonero-Romanose. Jeho křivky nechávají málokoho chladným. Ostře řezané tvary jsou velmi futuristické a exotičnosti pomáhá i fakt, že značka Cupra stále není u veřejnosti zažitá.

Nabídka pohonných jednotek je na dnešní dobu celkem příjemná – základ tvoří 1.5 TSI (150 k) s manuální převodovkou i dvouspojkou DSG, následuje verze 2.0 TSI DSG s pohonem všech kol (190 k) a 2.0 TDI, buď s manuálem, nebo s převodovkou DSG a pohonem všech kol (150 k). Hybrid zastupuje pohonná jednotka 1.4 e-Hybrid DSG s výkonem 204 k. Základ dobrý, vybere si každý (snad jen s poznámkou, že silnější motory nelze mít s manuálem a pohonem všech kol). A pak jsou tu vrcholné verze – ta slabší se jmenuje VZ a pohání jí 2.0 TSI s pohonem buď předních kol (245 k), nebo všech kol (310 k). Vždy s převodovkou DSG. Silnější hybridní verze značená také jako VZ využívá posílenou hybridní soustavu s celkovým výkonem 245 k. Vrcholem je verze VZ5, která dostala úžasný pětiválec z Audi RS3 o objemu 2,5 litru a výkonu 400 k.

Formentoru sluší silné motory, protože vypadá velmi dravě. Verze VZ5 samozřejmě vyniká nezaměnitelným zvukem řadového pětiválce, ale jinak se zdála zbytečně napružená, tvrdá a možná trochu přemotorovaná a neobratná. Těm, kteří touží po stylovém Formentoru, doporučujeme raději verzi VZ s dvoulitrem.

Už první seznámení odhaluje klasické záležitosti, které známe z koncernu – celkem dobrý posed za volantem, malá páčka místo řadicí páky, infotainment s proklínanou lištou ovládající teplotu klimatizace (pro změnu intenzity je nutné sahat do menu) a bezpečnostní systémy, které je nutné neustále vypínat (držení v pruzích). A také neustále aktivní hlasový asistent, který se zdánlivě aktivuje kdejakým pohybem (kdo tuto funkci vůbec využívá?). Odkládací prostory – na středovém tunelu jsou dvě prohlubně, ovšem problém je, že se do žádné nevejde moderní velký telefon. Detail, ale trochu otravný.

Vzadu se dá normálně sedět (samozřejmě spíš ve dvou), zavazadlový prostor je podle očekávání – v případě pohonu všech kol objem činí 420 litrů. Celkový styl interiéru a zpracování je pěkný: Cupra je svěže moderní, má hezké barevné kombinace jednotlivých prvků, umí i luxusní záležitosti typu ambientního osvětlení či startovacího tlačítka a voliče režimů na volantu.

Motor 2.0 TSI má skvělý výkon i fajn projev. Kupodivu si docela dobře rozumí s převodovkou DSG, takže ani při rozjezdu z křižovatky není čekání na reakci příliš dlouhé. Vytáčí se s radostí a při běžném používání zvládne jezdit za 8 až 10 litrů na 100 km podle toho, jak moc řidič využívá dostupný výkon. Pohon všech kol nezmatkuje, ale funguje velmi hladce. Výsledkem je velmi dobrá trakce, limitem v lehkém terénu jsou jen pneumatiky. Testovaný vůz byl vybaven 19palcovými koly, my bychom se tradičně spokojili s 18palcovými disky s trochu vyšší pneumatikou. Přejezdy nerovností by byly příjemnější a zvýšila by se úroveň spojení s vozem a silnicí.

Cupra Formentor VZ je ideální verzí pro někoho, kdo požaduje výkon a nechce se mu připlácet za pětiválec. Pohled do ceníku odhaluje následující: základní Cupra Formentor stojí 819 900 Kč, výkonná verze VZ pak 1 399 900 Kč s tím, že příplatků stačí málo. Takže se bavíme o autě zhruba za 1,5 milionu Kč. Pětiválec je skoro o 400 000 Kč dražší a podle našeho názoru se takový příplatek nevyplatí. Čtyřválcové TSI je pro Formentora skvělý motor.

Plusy: Motor, jízdní vlastnosti, interiér.

Minusy: Asistenční systémy, odkládací prostory.