Hledání identity. Zážitek z BMW M440i xDrive je překvapivě odlišný, než by se čekalo

AUTO

Hledání identity. Zážitek z BMW M440i xDrive je překvapivě odlišný, než by se čekalo
Auto

Nový model BMW M440i xDrive zdůrazňuje sportovní charakter vozu, jak to známe z minulosti, ale vedle toho je nabitý moderními prvky. Jízdní zážitek je překvapivě odlišný, než by možná leckdo čekal.

Než přijde M4, představuje M440i xDrive s výkonem 374 koní nejsilnějšího koníka ve stáji. Novou řadu 4 rozeznáte velmi snadno, už minimálně podle rozměrných vertikálních ledvinek, odkazujících na historické sportovní modely. Proti řadě 3, z níž vychází, se změnilo mnohé – čtyřka má výrazně rozšířené rozchody kol, nižší těžiště a také specificky naladěný podvozek.

Uvnitř na posádku čeká typický kokpit BMW, o němž se dá říci, že je výrazně orientovaný na řidiče. Jako obvykle potěší intuitivností ovládání (další chvála na iDrive), dobře tvarovanými sedadly a voňavou kůží. Jsme docela rádi, že máme stále k dispozici i normální USB, že displej funguje rychle a je stále přehledný a že si máme kam odložit pití. Takže klasický interiér BMW, nepříliš odlišný od aktuální řady 3. Tloušťka věnce volantu je maximální použitelná, víc už prosím ne, ba naopak: klidně trošku uberte.

Kupé je s délkou 4768 mm celkem využitelné i pro cestující na zadních sedadlech, kterým se sice bude trochu krkolomně nastupovat, ale dvě postavy, nejsou-li extrémně vysoké nebo tělnaté, se vzadu usadí celkem důstojně. Rozvor náprav je proti předchůdci o 41 mm delší, činí celkem 2851 mm, takže kromě čtyř pasažérů je k dispozici i celkem velký zavazadlový prostor (440 dm3 metodou VDA).

M440i xDrive zastává v nabídce M automobilů řady 4 funkci rychlého, avšak víceméně komfortního a určitě ne ultimativního stroje. Pod kapotou buší řadový šestiválec s jedním turbem. Úplnou novinkou je skutečnost, že jde o mild-hybrid, protože součástí je i startér/generátor a 48voltová elektrická síť, což mimo jiné znamená, že chybí tlačítko start/stop. Jeho parametry, tedy výše uvedených 374 koní a točivý moment 500 Nm, stačí ke zrychlení na stovku za 4,4 s a maximální rychlost lakonicky omezenou na 250 km/h. BMW používá „inteligentní“ pohon všech kol xDrive, preferující samozřejmě zadní nápravu, točivý moment na kola putuje výhradně za pomoci osmistupňového ZF, u BMW zvaného Steptronic.

Už první série zatáček podává zprávu o voze a odhaluje hlavně skvěle, citlivě naladěný podvozek, neutrální řízení a ochotu měnit směr s přesností na milimetry. Potěší, že auto si zachovalo rozložení hmotnosti 50 : 50 a svou chutí do zatáček skutečně připomíná klasická sportovní BMW. Ovšem neustále je znát jeho vysoká hmotnost přes 1,8 tuny.

Po chvíli je i přes snahu veškeré pokročilé techniky jasné, že nesedíme ve sportovním kupé, ale v rychlém GT. Motor táhne lineárně až k omezovači, bez špičky, ale i bez útlumu a zní bohužel velmi uměle (reproduktory, další zlo moderních vozů). Unikátní vlastností je schopnost plachtit před zastavením s vypnutým motorem a jeho hladké oživení při rozjezdu s pomocí startéru/generátoru, ale to není zrovna něco, po čem bychom u M modelu toužili. Celkově je jízda zcela odlišný zážitek, než jsme očekávali. Nestojí tu hravý teenager s chutí dobýt místní horské okresky, ale spíš trochu vyumělkované, leč luxusní, komfortní a rychlé GT, které k sobě přitahuje snad až příliš pozornosti.

Nová čtyřka je zároveň dost praktická, vnitřní prostor je vzdušný a velký, výhled nečekaně dobrý, ale nejen výhled, také přehled o celém voze. Pochvalu zaslouží akustický komfort a v neposlední řadě skvělé laserové světlomety, asi nejlepší, jaké jsou aktuálně na trhu. Běžná jízda znamená spotřebu pod 9 litrů na 100 km (tyto hodnoty platí pro zimu a bylo jich dosaženo na zimních pneumatikách), drsné zacházení však docela klidně i dvakrát tolik.

Ovšemže každá hračka něco stojí, to jinak nejde, a BMW si obecně umí své modely ocenit. I když základní cena necelých 1,7 milionu Kč nezní úplně hrozně, příplatky dovedou finální částku pěkně navýšit. Testovaný vůz stál téměř 2,2 milionu Kč, což už přece jen není úplně málo.

Plusy: Podvozek, komfort, dynamika, použitelnost.

Minusy: Hmotnost, umělý zvuk.