Část podnikatelů v turistickém ruchu skončí, vyplývá z analýzy

Část podnikatelů v turistickém ruchu skončí, vyplývá z analýzyNOVÉ
Brno před nouzovým stavem (Ilustrační foto) Foto:

FOTO: Wikimedia commons – Millenium187 / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

Domov

TURISMUS

Echo24

Nynější stav působí podnikatelům v turistickém ruchu na jižní Moravě mnohamilionové ztráty. I za předpokladu, že se na přelomu května a června otevřou památky, hotely a další instituce, dá se podle analýzy Centrály cestovního ruchu jižní Moravy očekávat, že některé z nich provoz ukončí. Čím déle budou restrikce kvůli šíření nemoci covid-19 trvat, tím více podnikatelů skončí, řekla ředitelka Centrály Pavla Pelánová.

Analýza vychází z dat, která si nechala zaslat od jihomoravských podnikatelů a provozovatelů turistických služeb a destinačních managementů jednotlivých turistických oblastí. Jižní Morava je oblíbenou destinací tuzemských turistů, přijíždějí ale i turisté ze zahraničí.

Podle agentury CzechTourism se také dá očekávat, že nastanou majetkové přesuny. Agentura míní, že kapitálové společnosti budou chtít využít situace k levnému nákupu subjektů, které se ocitnou v problémech.

Ztráty počítají všichni a větší ti, kteří nezačínají turistickou sezonu až s Velikonocemi, případně později. Například nejnavštěvovanější turistický cíl, jímž je v kraji Aqualand Moravia, má měsíční ztrátu deset milionů korun, VIDA! Science centrum Brno až 2,5 milionu korun.

Foto:

Echo

Vinaři, kteří pořádají akce pro veřejnost, jako jsou otevřené sklepy, zrušili za březen a duben zhruba 160 akcí, což je 40 až 50 milionů korun nerealizovaných tržeb. „Někteří jsou na tom velmi závislí. Sice se část z nich pustila do prodeje přes internet či přes výdejní okénko, ale to je pouze zlomek běžných tržeb,“ řekla Pelánová.

Pokud by se například otevřely památky až na přelomu května a června, přijdou letos o polovinu předpokládaných tržeb. „Lednice už má nyní ztrátu přes milion, další, které většinou plánovaly otevření na Velikonoce, začnou ztrátu teprve sčítat. Málokdo si uvědomuje, že tyto instituce neživí jen individuální turistika, ale také spousta akcí pro školy,“ uvedla Pelánová.

Mezi poskytovateli ubytování má odhadem rezervy na měsíc bez příjmů 70 procent z nich, na tři měsíce ale už jen 30 procent. „Pokud by mohly otevřít na přelomu května a června, mohla by se situace ještě zachránit. Jižní Moravu navštěvují ze 70 až 75 procent čeští turisté. Pokud bude domácí turistický ruch silnější, ač žně nečekáme, je šance situaci přežít,“ řekla Pelánová. Vymyká se jen Brno, kde jsou hoteliéři silně závislí na zahraničních hostech. Podle analýzy se dá také předpokládat, že dražší ubytování zlevní, protože česká klientela je citlivější na cenu.

Centrála chce nyní maximálně propagovat jednotlivé turistické regiony, aby čeští turisté přijeli v co největším počtu. Zároveň zahájila spolupráci s cestovními kancelářemi, které by mohly místo zahraničních zájezdů nabízet tuzemské.

Centrála se také snaží prostřednictvím kompetentních asociací a institucí apelovat na vládu, aby pomohla zachránit toto odvětví. „Zatím většině připadá pomoc malá a komplikovaná,“ uvedla Pelánová.


Čtěte dále: Čekání na výsledky testů může trvat klidně i 9 dnů. Podle Hamáčka za to může nedostatek chemikálií

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Související články