Máslo, eidam, mouka... Jaké potraviny nyní nejvíce zatěžují peněženky
VYSOKÉ CENY POTRAVIN
Ze základních potravin si Češi od začátku roku zhruba do poloviny července podle dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) nejvíce připlatili za máslo. Za kilogram zaplatili o 34,6 koruny více, tedy 249,5 korun, v meziročním srovnání zdražil kilogram másla o 62,5 koruny.
Po másle peněženky nejvíce zatížila cena sýru eidamská cihla, zákazníci za ni v půli červenci proti lednu vydali zhruba o 25 korun více, konkrétně 208,2 koruny za kilogram. V porovnání s loňskem zdražila o 44,9 koruny. Procentuálně vzrostla nejvýrazněji cena hladké pšeničné mouky, a to o 50,5 procenta na 23,3 koruny.
Statistici ve středu oznámili, že meziroční inflace se v červenci dostala na 17,5 procenta, proti červnu stoupla o 0,3 procentního bodu. K meziročnímu růstu inflace podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera přispěly potraviny, a to 0,2 procentním bodem. Ceny potravin a nealkoholických nápojů v sedmém měsíci podle ČSÚ vzrostly na 19,3 procenta z červnových 18 procent.
Za kilogram bílého pšeničného pečiva lidé k 17. červenci lidé zaplatili 62,2 koruny, proti druhému lednovému týdnu o 7,3 koruny více. V meziročním srovnání cena vzrostla o 15,4 koruny. Kilogram kmínového chleba Čechy v půlce července stál 35,9 korun, od ledna zdražil o 5,6 koruny, proti půlce sedmého měsíce loňského roku o 10,4 koruny. Plato s deseti vejci lidé koupili za 40,3 koruny, proti začátku roku museli připlatit 4,4 koruny, ve srovnání s loňskem zhruba deset korun.
Cena se zvedla jen mírně u bílého netučného jogurtu, a to o 70 haléřů na 10,6 koruny za 150gramový kelímek. Kilogram brambor lidé v polovině července pořídili za 19,4 koruny, proti lednu o korunu dráž. Za kilogram konzumních jablek lidé zaplatili o 1,4 koruny více, a to zhruba 37 korun.
„Vidíme, že zákazníci se stále více přiklánějí k promočním nabídkám a slevám, je to logická odpověď na klesající reálné příjmy, rostoucí inflaci i ceny energií,“ řekl ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček. Potravinářské řetězce připravují pro zákazníky různé akce, lidé mají v poslední době větší zájem o členství ve věrnostních klubech.