Odbory ve Škodě Auto opět vyhrožují stávkou. Nelíbí se jim návrh růstu mezd
MZDY VE ŠKODĚ AUTO
Odbory automobilky Škoda Auto odmítly návrh firmy na růst mezd v rámci letošního kolektivního vyjednávání jako zcela nedostatečný. Konkrétní nabídku vedení firmy neuvedly, podle odborů představoval návrh firmy navýšení v některých tarifních třídách pod úrovní očekávané inflace. Odbory vyhrožují, že se závody Škoda zastaví, uvedl dnes týdeník Škodovácký odborář.
Jako první představili svůj návrh na růst platů odboráři, firma jej odmítla, odvolala se na zhoršenou situaci s tím, že nelze silné výsledky dělat každý rok. Škoda podle odborářů nyní nabídla rozdílný růst v různých tarifních třídách, odbory hodlají jednat o pevné částce. Návrh firmy se od představy odborářů liší také v prémiích, příplatcích a osobním ohodnocení. "V některých bodech jsou rozdíly propastné, u řady z nich firma navrhuje nulové navýšení, respektive zachování současných hodnot," uvedl týdeník.
"Naše stanovisko je jednoznačné. Pokud naše požadavky neprosadíme, tak se závody firmy Škoda zastaví," řekl pro Škodovácký odborář odborový předák Jaroslav Povšík. Je podle něj ale zřejmé, že se jen těžko podaří dosáhnout rekordního růstu mezd jako loni.
Poslední dohodu o růstu mezd firma s odbory uzavřela loni v dubnu. Tarifní mzdy zaměstnanců Škody Auto vzrostly zpětně od 1. dubna o 12 procent. Vyjednat se podařilo také mimořádné prémie či vyšší bonusy. Novou kolektivní smlouvu odbory vyjednaly na rok. Průměrná mzda tarifního zaměstnance ve Škodě Auto v roce 2017 činila 45.385 korun, s dvanáctiprocentním zvýšením by tedy měla hrubá průměrná mzda ve Škodovce přesáhnout 50.000 Kč.
Již před koncem loňského roku se odborům povedlo vyjednat například pracovní dobu na rok 2019 nebo vánoční bonusy. Automobilka v loňském roce zaměstnancům vyplatila na bonusech v součtu průměrně kolem 100.000 korun hrubého, dalších 19.000 zaměstnanci dostali v rámci jednorázových plateb, bylo to 7000 korun na jaře a vyjednaných 12.000 korun v prosinci.
Škoda Auto loni dodala celosvětově 1,25 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává víc než 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.