Ve Varech se mají cvičit piloti. Místní protestují, že lázně přijdou o klid
Riziko pro Karlovy Vary?
Na mezinárodním letišti, které leží v těsné blízkosti Karlových Varů, už brzy bude působit soukromá letecká škola. O zřízení výcvikového střediska pilotů stojí společnost F AIR i Karlovarský kraj, který je vlastníkem letiště. Proti jsou ale obyvatelé obcí v blízkosti letiště i zástupci města Karlovy Vary. Kritici letecké školy se obávají dopadu na životní prostředí i toho, že lázně a jejich okolí přijde o klid a hluk vyžene i klienty. Letecká škola totiž počítá s deseti tisíci starty a deseti tisíci přílety ročně. Nyní je obvyklý provoz na letišti okolo pěti tisíců vzletů a příletů za rok.
Proti zřízení letecké školy firmy F AIR se začátkem dubna vyslovily i karlovarské hotely a restaurace a karlovarské Sdružení léčebných lázní. Město Karlovy Vary sice má jednat s Karlovarským krajem, kterému letiště patří, o zrušení záměru, ale přímý vliv na vznik letecké školy město nemá, řekla začátkem měsíce primátorka Karlových Varů Andrea Pfeffer Ferklová (ANO).
Kromě hluku se odpůrci letecké školy obávají i dopadu na životní prostředí. „Slibovaný provoz by přinesl neúměrné zatížení životního prostředí i památkové zóny,“ řekla Hana Janoušková ze Spolku přátel Olšových Vrat, který proti otevření výukového středisku sepsal i petici a organizoval dvě demonstrace. Kritika plánované letecké školy se týká i toho, že lázeňský trojlístek měst Karlovy Vary, Františkovy Lázně a Mariánské Lázně chce být na seznamu UNESCO. A působení letecké školy by tomu dle nich mohlo zabránit.
Za hazard s budoucností největších českých lázní označil přípravu letecké školy předseda senátorů za STAN a člen karlovarského krajského zastupitelstva Jan Horník. Avizovaných 2,5 milionu korun za nájmem a využívání letiště ročně označil za směšnou částku.
Podle kraje přinese škola peníze
Vznik letecké školy nicméně podporuje Karlovarský kraj, jenž je vlastníkem tamního letiště. Rada kraje zdůrazňuje ekonomický přínos letecké školy. Zřízení by prý mělo kraji přinést minimálně 2,5 milionu korun ročně, během pěti let by to mohlo být až 90 milionů. Krajští zastupitelé ve čtvrtek opět zasedají a tématu letecké školy by se mohli opět dotknout.
Samotné letiště se kritice brání tím, že trajektorie letů se bude vyhýbat osídleným místům a obcím. Tomu ale lidé z obcí z okolí letiště nevěří. „Místní letecká činnost (lety po okruhu) bude prováděna po předem stanovených trajektoriích, které se vyhýbají osídleným místům a obcím,“ uvedl provozní ředitel letiště Václav Černý s tím, že v noci by se nelétalo. Z lednové prezentace záměru pro zastupitele obcí a měst v okolí letiště ale možnost nočních letů vyplývá. V obsahu výuky na studenta je totiž položka 5,5 hodin letu po západu slunce za tmy.
Letiště dle Černého vnímá obavy místních. „Letiště obavy okolí vnímá a snaží se oddělit emoce od racionálních rizik. K tomuto účelu bude zřízena Rada letiště pro životní prostředí, jejímiž členy budou mj. i zástupci okolních obcí a petičního výboru,“ uvedl. „Rada po třech měsících fungování vyhodnotí provoz a domluvíme se třeba na úpravách, nemáme zájem obtěžovat místní,“ uvedl za F AIR Jiří Procházka, který má na starosti rozvoj a projekty F AIR.
Přípravy otevření letecké školy odstartují v květnu. Provoz letecké školy by měl být zahájen 1. června.
Pobočka ČVUT
Existence letecké školy je i součástí dohodnuté smlouvy o spolupráci Karlovarského kraje s univerzitou ČVUT. Výcvik pilotů by ve spolupráci s ČVUT mohla zajistit právě F AIR. Zástupci univerzity v dubnu při podpisu smlouvy připustili, že přítomnost F AIR v kraji by byla pro ČVUT velkou výhodou.
K tomu se vyjádřil i senátor a karlovarský krajský zastupitel Jan Horník. Ten pro smlouvu o spolupráci v projektu vysokoškolského vzdělávání mezi krajem a vysokou školou hlasoval, prý ale nevěděl, že je činnost společnosti F AIR podmínkou spolupráce. „Proč to takto jasně neřekla hejtmanka a ani nikdo jiný z vedení kraje?“ napsal senátor v komentáři pro Krajské listy Karlovarského kraje z dubna letošního roku.