1400 pilotů v neomezené stávce. SAS ruší i lety do Prahy
Stávka pilotů
Piloti skandinávské letecké společnosti SAS zahájili v pátek časově neohraničenou stávku. Jejich vyjednávání o výši platů a pracovní době se zaměstnavateli totiž skončila bez úspěchu. Podle agentury AP bylo v pátek z důvodu stávky zrušeno 673 letů, což zasáhlo zhruba 72 000 cestujících. Rušení letů se týká i spojů SAS do Prahy. Podle mluvčí SAS se stávka protáhne minimálně do soboty.
Agentura Reuters uvedla, že kvůli stávce norských, švédských a dánských pilotů bylo zrušeno zhruba 70 procent letů společnosti SAS. O víkendu by se podle aerolinií stávka mohla dotknout dalších 170 000 pasažérů. Spojů zajišťovaných partnery SAS, které představují kolem 30 procent letů, se stávka netýká.
Společnost SAS v pátek vyjádřila naději, že jednání s piloty budou brzy obnovena a že bude co nejdříve dosaženo dohody. Pokud by ale měly být splněny požadavky pilotů, mělo by to „pro firmu velmi negativní důsledky“, uvedla mluvčí SAS Karin Nymanová. Podle analytiků stojí leteckou společnost jeden den stávky 60 až 80 milionů švédských korun (146 až 194 milionů Kč). Do dvou týdnů by tímto tempem mohla přijít o celoroční čistý zisk.
Podle jejího vyjádření zůstanou letadla na zemi také v sobotu. Zda se stávka protáhne až do neděle, prozatím není jasné.
Mezi lety SAS, které byly v pátek zrušeny, patří i lety z Kodaně a ze Stockholmu, které měly přistát po 21:00 na Letišti Václava Havla v Praze. Rovněž byly odvolány lety SAS plánované před 22:00 z Prahy do švédské a dánské metropole.
Mnoho letů konkurenční letecké společnosti Norwegian Air bylo v pátek beznadějně vyprodáno, ceny letenek se vyšplhaly na mnohanásobek. Za let z Osla do Stockholmu si norské aerolinky účtovaly 9000 švédských korun (bezmála 22 000 Kč), což je o několik tisíc více, než je obvyklé.
Do páteční stávky je zapojeno 1409 pilotů. Ke stávce je vyzval odborový svaz SPG, který zastupuje zájmy 95 procent pilotů SAS z Dánska, Norska a Švédska.
Odbory podle Reuters požadují větší transparentnost ohledně pracovní doby. Většina pilotů ji nemá pevně stanovenou a v některých případech se může stát, že nemají sedm víkendů v řadě volno. Piloti také požadují zvýšení platů o 13 procent, na srovnatelnou úroveň s jinými nízkonákladovými společnostmi.
Podle zaměstnavatelů jsou ale nároky pilotů přehnané. Piloti požadují třináctiprocentní zvýšení mzdy, přestože mají už teď vysoký průměrný měsíční plat, a to 93 000 švédských korun (225 000 Kč), uvedl hlavní vyjednávač švédského sdružení dopravních podniků Torbjörn Granevärn. Tuto částku odbory rozporují s tím, že nástupní plat začíná na třetinové částce – 34 000 švédských korunách (83 000 Kč). V roce 2012 stály aerolinky blízko bankrotu, v důsledku čehož byly nuceny snížit platy a zrušit tisíce pracovních míst.