Čepro nakoupilo od Agrofertu paliva za 5 miliard bez soutěže

NÁKUP ČEPRA

Čepro nakoupilo od Agrofertu paliva za 5 miliard bez soutěže
Zásobníky ČEPRO Foto: Wikimedia Commons/CC BY-SA 4.0
1
Domov

Echo24

Státní firma Čepro nakoupila v posledních čtyřech letech od firem ze skupiny Agrofert většinu biosložek přidávaných do nafty mimo veřejné zakázky. Píšou o tom dnes servery iHNED.czAktuálně.cz. Hodnota dodávek Agrofertu, který je ve svěřenských fondech premiéra Andreje Babiše, za dané roky činí kolem pěti miliard korun. Podle organizací DatLab a protikorupční platformy Rekonstrukce státu podnik mohl těmito nákupy porušit zákon, chystají proto podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, aby postup Čepra přezkoumal. Čepro pochybení odmítá, píše iHNED.cz.

Protikorupční organizace podle webů upozornily, že z veřejných registrů nákupy Čepra od Agrofertu zmizely v roce 2017, kdy začala platit novela zákona o střetu zájmů nazývaná lex Babiš, která zakazuje firmám politiků účastnit se veřejných tendrů.

Podle údajů Čepra, které mají weby k dispozici, nakoupil státní podnik od Agrofertu v letech 2014 a 2015 biosložku FAME z více než 80 procent ve veřejných tendrech. V dalších dvou letech klesl tento podíl na 2,5 procenta a v posledních dvou letech činil nula. Podle ředitele Čepra Jana Duspěvy nakupuje firma biosložky dlouhodobě oběma způsoby, tedy ve veřejných zakázkách i na základě obchodních dohod, a to nejen od Agrofertu. Otázku, zda je firma veřejný zadavatel s povinností nakupovat jen podle zákona o veřejných zakázkách, řešilo Čepro podle Duspěvy v roce 2008.

„Dohodli jsme se s tehdejším ministrem financí, že přistoupíme k zadávání veřejných zakázek dobrovolně v případech, kdy nás to jako obchodní společnost nebude poškozovat,“ řekl Duspěva iHNED.cz. V dalších letech si Čepro požádalo i o stanoviska ministerstva pro místní rozvoj, které je autorem zákona o veřejných zakázkách, a antimonopolního úřadu. První říká, že podnik veřejným zadavatelem spíš není, a druhé, že záleží na konkrétních obchodech. Obě stanoviska jsou právně nezávazná.

Čepro podle Duspěvy postupuje tak, že veřejné zakázky na nákupy biopaliv i pohonných hmot vypíše, pokud se ale přihlásí málo účastníků nebo dostane nevýhodné nabídky, osloví i další firmy na tuzemském trhu nebo v zahraničí. Se všemi pak vede obchodní jednání a smlouvu v případě dohody uzavře mimo režim zákona o veřejných zakázkách. Zvýhodňování Agrofertu v jednáních mimo veřejné tendry Duspěva odmítl. Firmy z holdingu Agrofert, Preol a Primagra, mají na dodávkách bionafty pro Čepro dlouhodobě zhruba poloviční podíl. Úbytek obchodů s Agrofertem formou veřejných zakázek od roku 2017 podle Duspěvy nesouvisí s lex Babiš.

Protikorupční organizace trvají na tom, že Čepro není obyčejný obchodník. Ministerstvo financí, které akcie Čepra spravuje, ho označuje za strategický podnik, který drží zásoby pohonných hmot a je součástí energetické infrastruktury země. „Není přípustné, aby firma v režii ministryně financí nakupovala bez veřejné kontroly, a už vůbec ne od firem ze svěřenského fondu premiéra z téže strany,“ cituje iHNED Marka Zelenku ze spolku Oživení, který připravuje podnět k antimonopolnímu úřadu.

Agrofert k dodávkám do Čepra uvedl, že je získává dlouhodobě buď podle rámcových smluv uzavřených na základě veřejných zakázek, anebo kupních smluv uzavřených na základě obchodního jednání. „Tímto způsobem probíhal prodej produktů společnosti Čepro daleko dříve, než nabyla účinnosti novela zákona o střetu zájmů,“ řekl serveru iHNED mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.